Saturday, Mar 31, 2018

صفحه نخست » جلال میرزایی و حسین موسویان: زمینه برای بازگشت محمد خاتمی به بدنه حاکمیت فراهم شود

khatamiRahbari_033118.jpgرادیو زمانه، جلال میرزایی رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی و حسین موسویان، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی در دو گفت‌وگوی جداگانه هشدار داده‌اند که به سبب ائتلاف آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل برای تغییر حکومت در ایران از یک‌سو و از سوی دیگر اختلافات داخلی و نارضایتی اجتماعی گسترده در ایران وقت آن رسیده که چرخشی در سیاست داخلی ایران پدید آید و زمینه برای بازگشت محمد خاتمی به بدنه حاکمیت فراهم شود. جلال میرزایی پیشنهاد داده که به مناسبت روز جمهوری اسلامی، علی خامنه‌‌ای با محمد خاتمی، حسن خمینی و ناطق نوری دیدار و گفت‌وگو کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

محمد خاتمی ۱۳ اسفند ۹۶ در دیدار و گفت‌وگو با گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با اشاره به «نارضایتی عمیق در جامعه» از «حاکمیت» خواسته بود اشتباهات خود را بپذیرد و در پی یک «گفت‌وگوی ملی» باشد. او در آن زمان گفته بود:

«باید نقاط مشترکی پیدا شود که گفت وگو کلید بخورد. جریان‌هایی که مورد اعتراض و تعرض‌اند باید اشکالات خود را ببینند و بپذیرند. حاکمیت هم باید بپذیرد که رویکردها و عملکردهای اشتباه داشته است.»

خاتمی نخستین بار بهمن سال گذشته بحث «آشتی ملی» را مطرح کرده بود. اما بعد از آنکه علی خامنه‌ای اعلام کرد که «آشتی ملی» بی‌معناست، رئیس دولت اصلاحات از تعبیر «گفت‌وگوی ملی» استفاده کرد.

اکنون حسین موسویان و جلال میرزایی در دو گفت‌وگوی جداگانه با توجه به احتمال فسخ توافق هسته‌ای از طرف آمریکا بعد از انتصاب جان بولتون به سمت مشاور ملی امنیت دولت ترامپ و مایک پمپئو به جای رکس تیلرسون به سمت وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده‌اند که نزدیکی به روسیه و چین دیگر کفایت نمی‌کند و نظام می‌بایست به ظرفیت‌هایی مانند «دوران خاتمی» توجه کند.

موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می‌گوید اسرائیل نبض دولت ترامپ را در دست گرفته و عربستان سعودی هم فرصت را مغتنم دانسته و در نخستین سال ریاست جمهوری ترامپ، به موقع عمل کردند و قراردادهای اقتصادی به ارزش پانصد میلیارد دلار روی میز رئیس جمهور آمریکا گذاشتند. او سپس با یادآوری اراده آمریکا به تغییر حکومت ایران هشدار داده است:

« معتقدم که مثلث [آمریکا - سعودی - اسرائیل] به دنبال نابودی تمام دستاورهای برجام و میراث سیاست تعامل اوباما با ایران و اهرم فشاری برای پیگیری سیاست تغییر رژیم ایران از سوی آمریکاست. آنها به طور علنی هم به این قصد خود در مورد برجام مکرر تصریح کرده‌اند.»

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوران خاتمی برخی جناح‌ها را متهم می‌کند که دانسته یا ندانسته زمینه لازم برای عملیات «روانی، سیاسی، تبلیغاتی و امنیتی» مثلث یاد شده را فراهم می‌آورند.

جلال میرزایی، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تکیه بر همین تحلیل، در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) می‌گوید تا وقتی شکاف در حاکمیت از بین نرود، «مواضع نادرست» جمهوری اسلامی در سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای را نمی‌توان تغییر داد:

«در شرایط موجود حداقل برای رفع تهدیدات داخلی نیاز داریم فضای منسجمی ایجاد کنیم. لازم است نیروها، شخصیت‌ها و چهره‌های تأثیرگذار از برخی مسائل شخصی یا جناحی عبور کنند و برای انسجام ملی گام بردارند.»

میرزایی سپس پیشنهاد می‌دهد که ۱۲ فروردین به مناسبت روز جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای با محمد خاتمی، ناطق نوری و حسن خمینی برای دستیابی به «انسجام» ملی گفت‌وگو کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy