Saturday, Mar 31, 2018

صفحه نخست » حكايت فروش اطلاعات كاربران توسط فيس بوك: تقصير خودِ ماست!؛ ديرك كوشل؛ ف. م. سخن

837C5BD3-12C9-4393-A7DC-5A9DCAC4EDB8.jpegرسوايی فیس بوک!
اطلاعات ۵۰ میلیون امریکایی مورد استفاده قرار گرفت تا تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ به شکل کاملا حساب شده و مطابق با نظر آن ها در صفحه شان نشان داده شود؛ و حالا تمام دنیا به تکاپو افتاده و خواستار وضع قوانین و مجازات های مناسب برای استفاده ی این چنینی از اطلاعات کاربران فیس بوک شده است.

اگر از من سوال کنید، این موضوع بیشتر شبیه به یک شوخی ست! همه می دانند که فیس بوک از کجا پول در می آورد:
از اطلاعاتی که این شبکه اجتماعی از شما، من، و دو میلیارد انسان دیگر و دوستان شان هر روز جمع آوری و ذخیره می کند. پس باید خوشحال باشیم که شرکت «کمبریج آنالیتیکا» «فقط» از اطلاعات ۵۰ میلیون انسان استفاده کرده است!

نباید خودمان را گول بزنیم:
بسیاری از رازهای کوچک و بزرگ ما مدت هاست که در جایی از دنیا و در سروری ذخیره شده است. حالا فیس بوک باشد، یا گوگل و آمازون و مایکروسافت در نهایت اهمیتی ندارد. دیر یا زود تمام این اطلاعات در اختیار کسی قرار می گیرد که به نفع خودش از آن استفاده خواهد کرد.

نتیجه ای که از این موضوع می گیریم چیست؟ از فیس بوک خارج شویم؟ اپ واتس اپ را پاک کنیم؟ به اینستاگرام سر نزنیم؟ من می گویم: نه!

ما باید درک کنیم که در یک دنیای جدید، در یک دنیای دیجیتال زندگی می کنیم، که در آن اطلاعات یک کالاست. و همین طور هم خواهد ماند، گیرم فیس بوک را به چهارمیخ بکشیم. ما باید این آگاهی را به دست آوریم که «کلیک» های ما، وقتی در یک جا جمع می شوند، تصویری از ما به دست می دهند. باید بیاموزیم که هر فکری را در هر جای اینترنت با «کلیک» یا «لایک» ثبت «نکنیم».

این کار بسیار موثر تر است از جست و جو برای یافتن کلید «همه چیز را پاک کن و فراموش کن» در شبکه های اجتماعی؛ کلیدی که وجود خارجی ندارد!

*****

نویسنده ی این مطلب، دیرک کوشل، سردبیر مجله کامپیوتربیلد آلمان، پر فروش ترین مجله ی کامپیوتری اروپاست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy