Thursday, Apr 26, 2018

صفحه نخست » بازداشت استاد دانشگاه امپریال کالج و شهروند ایرانی-انگلیسی توسط سپاه‎

۵abbasEdalat_042518.jpg اردیبهشت ۱۳۹۷ کمپین حقوق بشر در ایران مطلع شده است که عباس عدالت، استاد دانشگاه امپریال کالج لندن و فعال شناخته‌شده ضدجنگ از تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و بازداشت شده است.

با وجود آنکه خانواده عدالت وثیقه لازم برای آزادی او را در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۷ فراهم کردند، اما دادگاه انقلاب تهران ادعا کرد که مشکلی در مدارک و دستورهای لازم وجود دارد و خانواده باید در چهارم اردیبهشت، سه‌شنبه، مراجعه کنند. با این حال آقای عدالت تا امروز پنجم اردیبهشت همچنان در بازداشت بوده است.

لینک به گفتگوی ۶ سال پیش عباس عدالت در لندن با خبرنگار صدا و سیما

یک منبع موثق و آگاه به وضعیت عباس عدالت به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که هنگام بازداشت، ماموران امنیتی، به منزل آقای عدالت در تهران حمله کرده و اموال او را شامل کامپیوتر، سی‌دی‌ها و یادداشت‌های او را مصادره کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

هادی قائمی مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «ایران همچنان به بازداشت خودسرانه افراد دوملیتی بدون ارائه هیچ توضیح و یا شفافیتی ارائه می‌دهد و دسترسی نداشتن آنها به دسترسی عادلانه باعث نگرانی است. دستگاه‌های امنیتی به ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و قوه‌قضاییه ایران مسوول حفظ جان و سلامتی این بازداشت‌شدگان هستند.»

آقای عدالت استاد علوم کامپیوتر و ریاضیات در دانشگاه امپریال کالج لندن است که از منزلش در لندن در تاریخی نامشخص برای فعالیت‌های دانشگاهی به تهران سفر کرده بود.

او در اردیبهشت ۱۳۹۷ جایزه‌ LICS 2017 Test-of-Time Award را برای مقالاتی که به همراه دیگر استاد‌های دانشگاه در مورد علوم کامپیوتر نوشته بود، دریافت کرد.

سه ماه بعد عباس عدالت دانشگاه را مطلع ساخت که بعد از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و صدور فرمان ممنوعیت سفر به آمریکا برای سه کشور مسلمان، از جمله ایران، ارسال مقالات علمی به کنفرانس‌های در داخل امریکا را متوقف خواهد کرد.

عدالت موسس کمپینی در آمریکا به نام «کمپین بر ضد تحریم و مداخله نظامی در ایران» است که قدرتمندانه بر ضد مداخله نظامی در ایران فعالیت می‌کرد. طی سال‌های گذشته او مقالات متعددی را در این مورد منتشر کرده است.

حداقل دو شهروند ایرانی انگلیسی، کمال فروغی و نازنین زاغری راتکلیف به ترتیب در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند.

هر دو آنها واجد شرایط برای آزاد شدن از زندان هستند.

سپاه پاسداران حداقل ۳۰ دو ملیتی دیگر را از زمانی که توافق هسته‌ای در مرداد ماه ۱۳۹۵ امضا شده است را بازداشت و زندانی کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy