Friday, Apr 6, 2018

صفحه نخست » اهتزاز پرچم اسرائیل در ریاض

israelSaudi_040518.jpg*منبع: وبسایت المصدر
*ترجمه از کیهان لندن

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، روز ۱۳ فروردین در نشستی در نشریه آتلانتیک، گفته‌است هم مردم اسرائیل و هم فلسطینی‌ها، حق دارند زندگی مسالمت‌آمیزی در سرزمین‌های خود داشته باشند.

یکی از تحلیلگران روزنامه اسرائیلی «هارتس» روز چهارشنبه طی مقاله‎ای با نقد و بررسی سخنان ولیعهد سعودی در مصاحبه با مجله «اتلانتیک» آمریکا نوشت «آیا به زودی شاهد به اهتزاز در آمدن پرچم اسرائیل در ریاض خواهیم بود؟»

این تحلیلگر افزوده است: البته سعودی پیش از سخنان ولیعهد جوان سعودی در زمان ملک عبدالله نیز ابتکار «زمین فلسطینی‌ها و صلح با آنها در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل و عادی ساختن روابط با تل آویو» را پیشنهاد داده بود، اما اظهارات ولیعهد سعودی در باره اسرائیل طی مصاحبه با مجله آمریکایی بسیار مهم و تاریخی است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گزارش وبسایت اسرائیلی «المصدر»، اظهارات محمد بن سلمان مورد استقبال گرم اسرائیل قرار گرفته است. ولیعهد سعودی گفته است که یهودی‌ها حق دارند سرزمین و میهنی برای خودشان داشته باشند همانطور که فلسطینی‌ها این حق را دارند.

المصدر نوشته است: اغلب روزنامه‌های اسرائیلی در شماره‌های چاپ روز چهارشنبه، ۴ آوریل ۲۰۱۸، از اظهارات «صلح‌آمیز» شاهزاده سعودی، محمد بن سلمان، در مصاحبه‌اش با مجله «آتلانتیک» در باره اسرائیل و به رسمیت شناختن حق ملت یهود برای داشتن سرزمینی متعلق به خود، استقبال کرده‌اند.

تحلیلگران اسرائیلی سخنان محمد بن سلمان را «تاریخی» و «بی‌سابقه» ارزیابی کرده و این نوع اظهارات را نگرشی تازه و رویکردی جدید در سیاست خاورمیانه‌ای سعودی‌ها در دوران ولیعهد جدید می‌دانند.

تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند که ولیعهد جدید سعودی که تغییرات زیادی را چه در زمینه روابط خارجی و چه از نظر اصلاحات داخلی کشورش انجام داده، معتقد است که اسرائیل و سعودی دارای منافع مشترک در منطقه هستند. از نظر ولیعهد سعودی، تل آویو دیگر دشمن اصلی کشورهای منطقه نیست بلکه این رژیم ایران است که به دشمن اصلی تبدیل شده و ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. به عقیده‌ی ولیعهد سعودی، اگر صلح میان اسرائیل و عرب‌ها برقرار شود، ارتباطی تنگاتنگ وعمیق در راستای منافع مشترک میان کشورهای همکاری خلیج فارس و اسرائیل برقرار خواهد شد.

اما تسفی برئیل تحلیلگر روزنامه «هارتس»، بر خلاف خوش‌بینی‌های بیش از حد اسرائیلی‌ها و استقبال گرم آنها از اظهارات شاهزاده سعودی می‌نویسد، این خوش‌بینی و استقبال اغراق‌آمیز است چرا که شناخت حق ملت یهود در داشتن سرزمینی برای خود به معنای به رسمیت شناختن دولت اسرائیل نیست.

این تحلیلگر اسرائیلی همچنین معتقد است که سخنان شاهزاده عربستان، هرچند خوشحال‌کننده است اما با طرح ابتکاری صلح سعودی ملک عبدالله چندان متفاوت نیست؛ در آن طرح، پیش‌شرط به رسمیت شناختن اسراییل،، صلح تل‌آویو با فلسطینی‌هاست. تحلیلگر اسرائیلی می‌نویسد، دولت اسرائیل پیشتر طرح ابتکار سعودی را رد کرد. اما کشورهای عربی در نشست اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۲ این ابتکار را به عنوان سرلوحه‌ی اقدامات خود در هر تلاشی برای صلح با اسرائیل در آینده قرار داده و آن را تصویب کردند. بنابرین به رسمیت شناختن اسرائیل در مقابل صلح بافلسطینی‌ها قرار می‌گیرد. از نظر تسفی برئیل برخلاف تصور برخی‌ها هیچ چیز جدیدی در سخنان ولیعهد جدید سعودی درباره اسرائیل وجود ندارد و منظور ولیعهد سعودی از تحقق صلح کامل با اسرائیل مشروط به صلح تل‌آویو با فلسطینی‌هاست. پس به این زودی‌ها پرچم اسرائیل در ریاض به اهتزاز در نمی‌آید مگر اینکه اسرائیل با فلسطینی‌ها به صلح برسد.

ریاض هنوز موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته است اما در سال ۲۰۰۲ طرحی به نام «ابتکار صلح عربی» ارائه داده بود. بر پایه این طرح چنانچه اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد، و یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و باریکه غزه تشکیل شود، و راهی نیز برای مسائل مربوط به آوارگان فلسطین پیدا شود، تمام متحدان ریاض نیز موجودیت اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت. این ابتکار اما هنوز جامه عمل به خود نپوشیده است و نزاع فلسطین- اسرائیل همچنان ادامه دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy