Sunday, Apr 8, 2018

صفحه نخست » جهش کم‌سابقه بهای ارز، قیمت دلار بیش از ۵۰۰ تومان افزایش یافت

dollar3_040718.jpg

رادیو فردا، بهای دلار در بازار ارز تهران، روز یکشنبه ۱۹ فروردین، ظرف چند ساعت بیش از ۵۰۰ تومان افزایش داشت و در حالی که خبرگزاری فارس از افزایش آن به پنج هزار و ۵۸۰ تومان خبر داده، برخی گزارش‌ها حاکی از فروش دلار در صرافی‌ها به قیمت پنج هزار و ۸۰۰ تومان است.

در همین حال احمد حسینی نماینده مجلس، از احتمال افزایش قیمت دلار به هفت هزار تومان سخن گفته است.

بهای دلار در بازار ارز تهران در آخرین ساعت روز شنبه ۱۸ فروردین پنج هزار و ۲۵۰ تومان بود اما روز یکشنبه خبرگزاری فارس خبر داد که قیمت دلار با ۲۳۰ تومان افزایش به پنج هزار و ۵۸۰ تومان رسیده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اما برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حکایت از فروش دلار به قیمت پنج هزار و ۸۰۰ تومان در برخی از صرافی‌ها دارد.

این خبر بعدتر در گزارشی توسط خبرگزاری تسنیم تأیید شد.

این در حالی است که رادیوفردا در گفت‌وگو با یکی از صرافان تهران اطلاع یافت که فروش ارز در برخی صرافی‌ها از ظهر امروز به وقت تهران متوقف شده است.

بهای دلار آمریکا در بازار آزاد ایران، اسفند سال گذشته تقریباً ثابت مانده بود، اما در تعطیلات نوروزی جهشی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومانی را تجربه کرد.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنان تأکید دارد که تقاضای بالا برای دلار در بازار «موقتی» است و این نوسانات «کوتاه‌مدت» خواهد بود.

ولی‌الله سیف در بهمن ماه سال گذشته نیز گفته بود که مردم دلار نخرند چرا که «ارزان خواهد شد».

در همین حال قرار است روز دوشنبه رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای توضیح در این باره در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شوند.

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس از تمایل دولت برای افزایش قیمت دلار خبر داده‌اند اما مقام‌های دولتی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

با این حال اکبر ترکان، رئیس سازمان مناطق آزاد، از افزایش قیمت دلار استقبال کرده و گفته است که قیمت ارزهای خارجی «به صورت مصنوعی» پایین نگه داشته شده است.

در همین حال به گزارش وبسایت خانه ملت، جواد حسینی نماینده سنقر در مجلس، گفته است که «علائمی مبنی بر افزایش دلار تا هفت هزار تومان مخابره می‌شود».

این نماینده مجلس تأکید کرده که برخی از مقام‌های دولتی «بی‌میل به افزایش نرخ ارز نیستند».

برخی تحلیل‌گران چشم‌انداز سیاسی ایران و احتمال خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای را در این میان عامل تأثیرگذاری می‌دانند که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

در این میان محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت که افزایش نرخ ارز «مبنای اقتصادی ندارد» و «التهابات سیاسی، بورس و سفته‌بازی می‌تواند بر این بازار اثرگذار باشد».

او همچنین از این موضوع که نقش بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز «به صفر رسیده»، ابراز تأسف کرد.

پیشتر فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصاد و استاد دانشگاه، روز ۲۷ بهمن ۹۶ در یادداشتی برای رادیو فردا اشاره کرده بود که شماری از متغیر‌های تأثیرگذار بر بازار ارز ایران خارج از دسترسی بانک مرکزی است.

به گفته آقای خاوند، بازیگران بازار ارز چشم به سرنوشت «برجام» دوخته‌اند و خروج محتمل ایالات متحده از این قرارداد را زنگ خطری در راستای متزلزل شدن باز هم بیشتر ریال تلقی خواهند کرد.

احمد علوی اقتصاددان ساکن سوئد نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا افزایش نرخ ارز در بازار ایران را قابل پیش‌بینی دانسته بود.

به گفته او، از آنجا که برخلاف وعده‌های بانک مرکزی هیچ گونه دگرگونی در ساختار اقتصاد ایران به وجود نیامده، همان عوامل پیشین و بنیادی مانند تورم، هجوم مردم به بازار ارز و ذخیره‌سازی ارز و فرار سرمایه از کشور باعث افزایش مداوم قیمت ارز شده است.

افزایش قیمت دلار در بازار ارز ایران در حالی روی داده است که شاخص سهام در بورس تهران نیز روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۴۳۸ واحد کاهش نشان می‌دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy