Wednesday, Apr 11, 2018

صفحه نخست » تظاهرات سه‌شنبه کشاورزان اصفهانی با شعار مرگ بر دولت

isfihan_041118.jpgرادیو زمانه، کشاورزان اصفهانی در اعتراض به عدم پرداخت حق‌آبه‌شان برای سومین روز پیاپی و برای چهارمین بار بعد از تعطیلات نوروزی مجدداً راهپیمایی کردند. یگان ویژه راه کشاورزان را سد کرد و هشدار داد که جز «آب» شعار دیگری سر ندهند.

چهارشنبه ۲۲ فروردین یک بار دیگر کشاورزان معترض در اصفهان راهپیمایی کردند. بعد از تعطیلات نوروزی‌ این چهارمین تجمع اعتراضی کشاورزان در نقاط شلوغ و پر رفت و آمد اصفهان بود. کشاورزان مانند تجمعاتی که در اسفند ۹۶ برگزار کردند، شعارهایی در انتقاد از سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت‌ها در تقسیم آب بین بالادست و پایین‌دست سر دادند.

۳۵۰ هزار نفر در شرق استان اصفهان از طریق کشاورزی گذران می‌کنند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. در همان سال گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب به استان یزد را شکستند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

«سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»، «عزاست عزاست امروز، روز عزاست امروز/ زندگی کشاورز روی هواست امروز» از شعارهای کشاورزان در راهپیمایی ۲۲ فروردین بود.

بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروی انتظامی و یگان ویژه ضد شورش در چهارراه اریسون راه را بر کشاورزان معترض بستند. فرمانده یگان ویژه در بلندگو به کشاورزان هشدار داد که جز شعار آب، شعارهای دیگری در انتقاد از دولت و نظام سر ندهند.

حضور زنان این‌بار هم در تظاهرات کشاورزان اصفهانی پررنگ بود:

چهار روز قبل، همزمان با از سرگیری اعتراضات کشاورزان به سیاست‌‌های تبعیض‌آمیز دولت در توزیع آب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیرعلنی بحران آب برای کشاورزان را به بحث گذاشتند.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ۱۹ فروردین در سخنانی که در مجلس شورای اسلامی ایراد کرد از بحران آب در استان اصفهان پرده برداشت. به گفته این نماینده مجلس تا مرداد سال جاری آب آشامیدنی کافی برای پنج میلیون نفر از ساکنان اصفهان وجود نخواهد داشت.

سه روز قبل نشستی با حضور نمایندگان کشاورزان و نمایندگان اصفهان در مجلس برگزار شد. محسن مهرعلیزاده در این جلسه اعلام کرد که به دلیل خشکسالی حتی تأمین آب آشامیدنی برای اهالی استان اصفهان هم دشوار شده است.

به گفته استاندار اصفهان در جلسه‌ای با حضور وزرای کشور و نیرو و نیز استانداران اصفهان و چهار محال و بختیاری، موضوع «برداشت‌های غیرمجاز بالادستی» بررسی و قرار شده با تصویب تصمیماتی در «کارگروه سازگاری با کم‌آبی» به صورت جدی با برداشت‌های غیرمجاز برخورد شود.

۲۵ اسفند ۹۶ کشاورزان معترض اصفهان در اعتراض به انتقال حق‌آبه‌شان به یزد برگزاری نماز جمعه اصفهان را به تعویق انداختند. مجتبی میردامادی، امام جمعه موقت اصفهان وعده به رحمت الهی و نزول باران از آسمان داد، اما کشاورزان معترض به تریبون نماز جمعه پشت کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy