Wednesday, Apr 11, 2018

صفحه نخست » المانیتور: بی‌ثباتی سیاسی و فساد گریبان اقتصاد ایران را گرفته است

economy_041118.jpgایران اینترنشنال، وبسایت خبری-تحلیلی المانیتور روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه به فرار سرمایه‌ها از اقتصاد ایران پرداخته و می‌نویسد که به گفته خود مقامات دولتی کشور بیش از ۳۰ میلیارد دلار سرمایه در هفته‌های آخر سال گذشته از کشور خارج شده است.

المانیتور می‌نویسد این فرار سرمایه هنگفتی باعث شگفتی محافل اقتصادی در ایران و خارج این کشور شده است. پیش‌تر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی این عدد را اعلام شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در گزارش المانیتور آمده است که خروج چنین سرمایه هنگفتی از کشور بدون شک تأثیری عمیق بر اقتصاد ایران خواهد داشت. عوامل گوناگونی مانند ناهمگونی ارزش پول ملی با ارزهای خارجی به‌ویژه دلار، بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی کشور، نبود سیاست‌های مشخص اقتصادی دولتی و عدم تلاش برای حفاظت از سرمایه‌گزاری در کشور، فساد و بدهکاری‌های بزرگ دولت، می‌توانند دلایل اصلی این فرار سرمایه باشد.

به استثنای بدهکاری خارجی دولت، همه عوامل برشمرده بالا اکنون بخشی از واقعیات اقتصادی ایران هستند. اما در این میان بی‌ثباتی سیاسی گریباگیر اقتصاد ایران شده و به بزرگترین عامل برای خروج سرمایه از کشور تبدیل شده است.

به گفته المانیتور شکی نیست که خروج این سرمایه هنگفت از اقتصاد ایران، آن را بحرانی‌تر هم خواهد کرد. اما واقعیت تلخ در اقتصاد ایران اینست که آن‌دسته از نیروهای سياسی که قدرت حاکم و واقعی را در کشور در دست دارند از سرمایه‌گزاری خارجی و مدرن کردنن صنایع اصلی برای افزایش درآمد کشور جلوگیری می‌کنند و نه‌تنها به فرار سرمایه، بلکه به فرار مغزها و خالی شدن ایران از کارشناسان اقتصادی نیز یاری می‌رسانند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy