Saturday, Apr 14, 2018

صفحه نخست » هشدار ترامپ: آمریکا آماده حمله مجدد به سوریه است

6756BBE9-B687-41DC-8B0F-2FE9A9D2A2A1.jpegدونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به دولت سوریه هشدار داده است در صورتی که این کشور باردیگر دست به حمله شیمیایی بزند، آمریکا "آماده" است تا مجددا به این کشور حمله کند.
همزمان گزارشها حاکی از تلاشهای تازه در شورای امنیت سازمان ملل متحد است تا یک تحقیقات مستقل درباره ادعاها درخصوص استفاده سوریه از سلاح شیمایی مورد بررسی قرار گیرد.
آمریکا، بریتانیا و فرانسه که روز گذشته به اهدافی در سوریه حمله کردند پیش‌نویس قطعنامه‌ای را دراینباره در این شورا منتشر کردند.
روسیه تاکنون تحقیقات مستقل در این زمینه را وتو کرده است.
این پیش‌نویس همچنین خواستار گزارشی از سوی سازمان منع استفاده از سلاحهای شیمیایی (او پی سی دبلیو) ظرف مدت سی روز شده است. این سازمان یک هفته پیش گروهی را برای تحقیق درباره حمله شیمایی در دوما به این منطقه اعزام کرده است.
ان تحولات کمی پس از آن صورت گرفته است که آمریکا به همراه بریتانیا و فرانسه "قلب برنامه تسلیحات شیمیایی" حکومت سوریه را هدف قرار داده و می‌گویند آن را "فلج" کرده‌اند.
همزمان تلاش روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم کردن این حملات ناکام مانده است.

عملیات "دقیق، قاطع و موثر"
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز شنبه (۱۴ آوریل) اعلام کرد که حملات هوایی به حداقل سه مرکز در نزدیکی حمص و دمشق "برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را سالها به عقب برده است."
ژنرال کنت مک‌کنزی، از مقامات ارشد پنتاگون، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که این عملیات "دقیق، قاطع و موثر" انجام شده است؛ او گفت به ویژه با بمباران یک مرکز تحقیقات و توسعه در محله برزه واقع در شمال دمشق "قلب" برنامه شیمیایی ارتش سوریه هدف قرار گرفت.
ژنرال آمریکایی گفت که پدافند هوایی سوریه نتوانست هیچ موشک یا هواپیمایی را ره گیری و سرنگون بکند؛ ژنرال مک‌کنزی گفت سیستم دفاع هوایی روسیه واکنشی نشان نداد اما پدافند هوایی سوریه - عمدا پس از پایان بمباران ها - ۴۰ موشک شلیک کرد.
پیشتر و پس از این حملات رئیس جمهوری آمریکا، نیز در توییتی از این عملیات تمجید کرد و گفت: "حمله شب گذشته به بهترین نحو انجام شد. از فرانسه و بریتانیا به خاطر درایت و قدرت خوب نظامی شان قدردانی می شود. نتیجه ای بهتر از این بدست نمی آمد. ماموریت انجام شد."

این در حالیست که وزارت دفاع روسیه می‌گوید پدافند هوایی سوریه از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده، ۷۱ موشک را ره گیری و نابود کرده است. روسیه می گوید عملیات آمریکا و بریتانیا را زیر نظر داشته اما عملیات فرانسه را دنبال نکرده است. مقامات روس می‌گویند بنا بر گزارش های مقدماتی، پرسنل نظامی یا اشخاص غیرنظامی کشته یا زخمی نشده اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، قویا اقدام آمریکا و متحدانش را محکوم کرده است. روسیه پیشتر هشدارداده بود که اگر پرسنل نظامی این کشور آسیب ببینند، دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد.

روز شنبه (۱۴ آوریل) روسیه تلاش کرد که با تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام آمریکا و متحدانش را محکوم کند اما پیش نویس قطعنامه در برابر هشت رای منفی و چهار رای ممتنع به جایی نرسید؛ چین، بولیوی و روسیه به پیش نویس رای مثبت دادند.
جلسه شورای امنیت همچنین شاهد جدال لفظی مجدد نمایندگان آمریکا و روسیه بود. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه، گفت وقت آن رسیده است که آمریکا بفهمد استفاده از زور در عرصه بین المللی باید مطابق منشور ملل متحد باشد." او سیاست آمریکا را "استعمار نو" خواند.
نیکی هیلی، نماینده آمریکا، در واکنش روسیه را به انتشار اطلاعات غلط و تقلا برای حمایت از بشار اسد متهم کرد و گفت حملات نه برای تلافی یا نمایش قدرت، بلکه برای نابودی توانایی نیروهای سوری در استفاده از تسلیحات شیمیایی بوده است.
خانم هیلی گفت: "ما اطمینان داریم که برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را فلج کرده ایم. ما آماده ایم که اگر حکومت سوریه آن قدر احمق باشد که دوباره اراده را محک بزند، این فشار را ادامه بدهیم."
بشار جعفری، نماینده سوریه، هم ضمن محکوم کردن حملات، گفت آمریکا و متحدانش باید منشور ملل متحد را بخوانند؛ او سه نسخه از منشور ملل متحد را نشان داد و گفت دو نسخه به انگلیسی و یکی به فرانسه است.
بشار جعفری همچنین گفت آمریکا با فلسفه "یا با ما، یا بر ما" باعث بازگشت جنگ سرد شده است. وی افزود او گفت مرکز ادعایی تولید تسلیحات شیمیایی در برزه پیش از این بازرسی شده بود.
بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در پاسخ به حملات هوایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه گفته است که این حملات سوریه و مردم این کشور را بیشتر از همیشه به مقابله با تروریسم در کشور مصمم کرده است. رئیس جمهوری سوریه این سخنان را در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بیان کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy