Sunday, Apr 15, 2018

صفحه نخست » فیلم خشونت‌ علیه کودکان دارای اوتیسم در مرکز «سرای مهربانی» ایران

autism_041518.jpgرادیو فردا، مقامات سازمان بهزیستی ایران در واکنش به انتشار ویدئویی از رفتار خشونت‌آمیز کارکنان یک مرکز مراقبت از کودکان دارای اوتیسم در شمال کشور، عنوان کردند که با خاطیان برخورد شده است، اما گزارش خانواده‌های این کودکان چنین امری را تایید نمی‌کند.

این فیلم که از دوربین‌های مداربسته تهیه شده است، گوشه‌هایی از زندگی کودکان و نوجوانان دارای اوتیسم در یک مرکز شبانه‌روزی به نام «سرای مهربانی» را نشان می‌دهد که هدف خشونت‌های فیزیکی برخی از کارکنان این مرکز قرار گرفته‌اند.

برخی از این کودکان با خط‌کش تنبیه می‌شوند و فردی که آنها را مجازات می‌کند گاه خط‌کش را بر سر آنها نیز می‌کوبد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اما انتشار این ویدئو که نخستین بار در برنامه «تبلت» شبکه تلویزیونی صدای آمریکا پخش شد، نارضایتی مقامات سازمان بهزیستی را به دنبال داشت به طوری که معاون توانبخشی این سازمان گفت: «هدف رسانه‌های بیگانه که با جمهوری اسلامی ایران عناد دارند از پخش این فیلم‌ها از بین بردن و خدشه‌دار کردن خدمات جمهوری اسلامی ایران به معلولان است».

با این حال حسین نحوی‌نژاد در گزارشی که خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز جمعه ۲۴ فروردین بازتاب داده است، صحت این فیلم را تایید کرد.

به گفته وی، این فیلم مربوط به خرداد سال ۹۶ بوده و سازمان بهزیستی به توبیخ کتبی مسئول مرکز و اخراج دو نفر از کارکنان خاطی اقدام کرده است.

آقای نحوی‌نژاد همچنین خبر داده که سازمان بهزیستی این مرکز را ملزم ساخته تا سیستم دوربین مداربسته خود را از ۱۵ روز به ۳۰ روز ارتقاء دهد و این سیستم به تلفن همراه مدیر مرکز متصل باشد تا بتواند هر لحظه وقایع آنجا را رصد کند.

اما گزارش برخی منابع موثق از عدم رسیدگی به شکایات خانواده‌های این کودکان حکایت دارد. بر اساس این گزارش‌ها، فیلم مورد اشاره مربوط به شش ماه قبل بوده و این خانواده‌ها در ابتدا «سه ماه به بهزیستی فرصت دادند تا با مربیان خاطی برخورد کند، اما از آنجا که هیچ برخوردی صورت نگرفت، آنها به شکایت رسمی اقدام کردند».

این خانواده‌ها همچنین عنوان کرده‌اند که چون شکایت آنها نیز هنوز پیش نرفته است در نهایت تصمیم به افشای فیلم دوربین‌های مداربسته گرفته‌اند.

افشای این فیلم اما واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مدافع حقوق بشر به دنبال داشته است. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتقاد از نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نوشت که در این نظام حقوقی هیچ ساز و کار مشخصی برای حمایت از معلولان در برابر خشونت ندارد و «نه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۸۳ و نه لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توجهی به حمایت از این افراد در برابر خشونت دارند».

کاربری به اسم سامی در توئیتر نوشته است: «من مسلمانم ولی اعتقادی بهش ندارم شما که به خدا اعتقاد داری این برخورد با کسی که اوتیسم داره درست نیست شاید کسی نبینه ولی قطعا خدا می‌بینه».

کاربر دیگری به اسم صدرا هم چنین نوشته است: «سرای مهربانی نه، باید گفت ورای مهربانی، سرای نامهربانی، خانه شکنجه، شکنجه‌گاه اوتیست‌ها، زندان کودکان اوتیسم، سراب مهربانی و هر اسم دیگری جز سرای‌ مهربانی».

ایران عضو کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت است که هر گونه خشونت علیه این افراد را نفی و محکوم می‌کند. آماری که سازمان بهزیستی ایران چندی پیش منتشر کرد عنوان می‌کند که کودکان دارای معلولیت چهار برابر بیش از افراد دیگر در معرض خشونت قرار دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy