Saturday, Apr 21, 2018

صفحه نخست » واکنش‌ها به انتشار فیلمی از برخورد گشت ‌‌ارشاد با حجاب

hejab-hamleh-komando.jpgشرق - معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، جزء اولین چهره‌هایی بود که به انتشار فیلم برخورد گشت ارشاد با دختری در یکی از پارک‌های تهران واکنش نشان داد. او در گفت‌وگو با «شرق» نیز ضمن محکوم‌کردن این اتفاق، تأکید کرد دولت جلوی ناامیدکردن جامعه می‌ایستد. ابتکار در پاسخ به این سؤال که موضع مشخص شما در قبال گشت ارشاد چیست، گفت: من پیش از این موضع خود را حتی پیش از مسئولیت جدیدم، در قبال گشت ارشاد اعلام کرده بودم. در حوزه این برخوردها و برخوردهای قهری درباره پوشش، ماجرایی در سال ۷۵ داشتیم که من در کتاب خوشه‌های شهریور، درباره نحوه برخورد با دخترانی که در پارک چیتگر دوچرخه‌سواری می‌کردند، نوشتم.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

از همان‌جا در قبال این مسئله موضع‌گیری داشتم و در سال ۸۵ زمانی که در شورای شهر هم حضور داشتم، دراین‌باره سخنرانی کردم و به‌عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر، به رفتارهای تندی که وجود داشت، اعتراض و اعلام کردم این رفتارها مفید نیست و آسیب عمیق روحی و روانی در زنان و بچه‌های ما بر جای می‌گذارد که از مسئله پوشش عمیق‌تر، دردناک‌تر و مسئله‌سازتر است. بنابراین دیدگاه، موضع و فکر من در قبال این مسئله روشن است. در‌حال‌حاضر ما مقررات و قانون اجتماعی‌ای داریم که باید محترم شمرده شود، بالاخره حساسیت‌های جامعه باید محترم شمرده شود؛ اما برخوردهای توأم با خشونت و بی‌احترامی را که عزت‌نفس و شخصیت دختران ما را خدشه‌دار می‌کند، اصلا مفید نمی‌دانم و به نظرم اثر معکوس داشته و این را بارها گفته‌ام و انتقاد کرده‌ام.

ابتکار افزود: دختران ما در جامعه مشکلات بسیاری دارند و اگر ما قرار باشد یک‌سری چارچوب و قوانین را ببینیم، در کنارش باید فضاهایی را هم ایجاد کنیم. در بعضی از مسائل این فضاها به وجود آمده مثلا در بحث ورزش، محدودیت‌های اولیه ورزش زنان تغییر کرده و در این مدت دختران ما موقعیت‌های خوبی دارند و شرایطشان فرق کرده است. آن نگرانی که در اول انقلاب بود که حضور زنان در سطح ورزشی با مسائل اسلامی منافات دارد، حالا با کار و تلاشی که صورت گرفته و همت خود دختران، بسیار تغییر کرده است.


معاونت امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در این موضوع محل بحث نیز به نظرم راه‌حل ایجاد تنش نیست، تأکید کرد: آن جریانی هم که می‌دانیم از خارج اداره می‌شود و دلسوز کشور نیست و خوش‌بینانه اگر بخواهیم نگاه کنیم و بگوییم کسانی در خارج از کشور دنبال منافع خودشان هستند، اما می‌دانیم که اصلا شرایط داخل کشور را نمی‌دانند و دلسوز نیستند اما می‌دانیم اگر طرح این موضوعات توأم با گفت‌وگو و تلاش و صبوری باشد، اثربخشی بیشتری دارد و اینکه بگوییم در این سال‌ها پیشرفتی نشده، بسیار غلط است و ما در این سال‌ها فعالیت‌ها و تغییرات زیادی داشته‌ایم. می‌دانیم هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد، نتوانسته‌ایم در جاهایی آن تعریف موسع به بحث آزادی را در قالب یک جامعه دینی ارائه کنیم و از اینکه نمی‌توانیم مواضع دینی را با اجبار و بدون رعایت کرامت انسانی و حقوق انسانی افراد تحمیل کنیم، غافل شده‌ایم. حال این به دلیل نحوه اجراست یا فاصله شعار تا عمل، بحث دیگری است، اما مسلمانی ما در عمل ماست و با شعار نمی‌شود پیش رفت. ما در عمل باید بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم و به جوانانمان فرصت تفکر در این حوزه را بدهیم. ما اصلا فرصت نمی‌دهیم جوانان دراین‌باره بحث و گفت‌وگو کنند. چرا یک گفتمان مستمر در جامعه وجود ندارد؟ زمانی که گفت‌وگوی بین‌نسلی را راه انداختیم، دیدیم این موضوع چقدر برای جوانان لازم است و آنها چقدر دلشان می‌خواهد شنیده شوند و یک بخش مهم مسئله این است که این نسل حق دارد و دختران و پسران ما حق دارند شنیده شوند و ما باید تحملمان را بالا ببریم. باید بگذاریم جوانان حرفشان را بزنند و ما هم استدلالی با این مسئله برخورد کنیم. باید در جامعه موازینی رعایت شود تا حرمت انسانی زن و مرد پایمال نشود.


ابتکار در بخش دیگر این گفت‌وگو، در پاسخ به این سؤال که آیا پس از انتشار این فیلم از طریق مسئولان و پلیس دلیل این رفتارها را جویا شدید، گفت: من با وزیر کشور درباره این موضوع و اینکه چه می‌خواهند بکنند، صحبت کردم و همچنین با دیگر اعضای دولت بحث و گفت‌وگو داشتیم تا بفهمیم چه رویکردی باید اتخاذ شود. درباره رویکرد بین‌نسلی صحبت کردیم و اینکه نباید برخوردهای قهری صورت بگیرد. آقای رئیس‌جمهور در‌این‌باره مواضع صریحی داشته‌اند و خیلی هم روی این موضوع تأکید کرده‌اند و اصلا قرار به عقب‌نشینی نیست. تلاش بر این بوده که تنش‌ها بیشتر و تبدیل به رودررویی نشود تا کسانی بگویند دولت در تقابل قرار گرفته است. دولت هیچ تقابلی را نمی‌پذیرد، اما اجازه نمی‌دهد این‌گونه عزت، احترام و امید جوان‌ها پایمال شود. دولت پناه و ملجأ است. من فکر می‌کنم وظیفه‌ام این است که پناه دختران کشور باشم و اعتراضات آنها را در حد توانم بشنوم. اینکه احساس کنند یک نفر هست که کار آنها را پیگیری می‌کند و جلوی تضییع حق آنها را می‌گیرد. چطور حجاب خانم‌ها زود دیده می‌شود، ولی جایی که حقوقشان پایمال و به آنها بی‌احترامی‌ می‌شود، مطالباتشان دیده نمی‌شود و ما پیگیر این مسئله خواهیم بود.


ابتکار در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه مسائل زنان را پیگیری خواهد کرد، خاطرنشان کرد: اینکه با انتشار این فیلم احساسات مردم جریحه‌دار شد، یک حس عمومی بود و من فکر نمی‌کنم هیچ مسئولی راضی به چنین حرکاتی باشد و فکر می‌کنم همه این رفتار را محکوم می‌کنند و ما در رفتارهای دینی خود نیز چنین تعریفی نداریم. نه قانون و نه دین اجازه چنین رفتارهایی را نمی‌دهد. خیلی هم خوشحالیم از اینکه رسانه توانست آن را منتقل کند و نشان داد امروز چیزی مخفی نمی‌ماند؛ چه آن آقایی که در مجلس جمله‌ای درباره خانم‌ها می‌گوید و پخش می‌شود، چه رفتار مأموران. البته باید مراقب باشیم چون صحنه‌سازی هم اتفاق می‌افتد و در مسئولیت قبلی هم شاهد صحنه‌سازی بوده‌ایم و فیلم‌های قدیمی را به‌جای فیلم جدید منتشر می‌کنند، اما جلوی برخوردهای سلیقه‌ای را می‌گیریم. باید جلوی ناامیدکردن مردم و جریحه‌دارکردن احساسات عمومی را بگیریم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy