Wednesday, Apr 25, 2018

صفحه نخست » ظریف: می‌خواستیم قوی‌ترین کشور خاورمیانه باشیم، منطقه را نابود کردیم

zarif_042418.jpgرادیو زمانه، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سخنانی که در شورای روابط خارجی آمریکا ایراد کرد، خواهان آغاز گفت‌وگوهایی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. ظریف گفت، نه ایران و نه عربستان سعودی هیچکدام نمی‌توانند قدرت برتر در منطقه خاورمیانه باشند. وزیر خارجه ایران از آمادگی جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو با عربستان سعودی و متحدانش خبر داد و دو شرط هم تعیین کرد: احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم دخالت در امورد داخلی یکدیگر.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بخشی از سخنانش در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به پیامدهای ویرانگر رقابت ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای آغاز گفت‌وگوها با عربستان سعودی خبر داد:

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

«ما نیاز به یک خاورمیانه قوی داریم نه اینکه قوی‌ترین [کشور] خاورمیانه باشیم. ما می‌خواستیم در خاورمیانه قوی‌‌ترین [کشور] باشیم و یکدیگر را از منطقه حذف کنیم، اما نهایتاً منطقه را نابود کرده‌ایم. حالا زمان تغییر این رویه فرارسیده. من به شما می‌گویم که ایران آماده [گفت‌وگو]ست. ما آنقدر عظمت و قدمت و درایت داریم که این واقعیت را بپذیریم.»

وزیر خارجه ایران اظهار امیدواری کرد که همسایگان جنوبی ایران نیز آماده از سرگیری گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران باشند. ظریف پیشنهاد داد که این گفت‌وگوها در انجمنی با عضویت ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، عراق و یمن انجام گردد با این هدف که تغییراتی بنیادین در مناسبات کشورها در خاورمیانه به وجود آید:

«در منطقه خلیج فارس هشت کشور هستند به علاوه ایران و عراق و احتمالا یمن. چطور اینها را وارد کنیم؟ ساده است. ما باید یک سری اصول را بپذیریم تا بتوانیم وارد این فرایند شویم. اولین اصل احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی است و سپس عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی تا ۱۲ مه فرصت داده که با افزودن مکمل‌هایی به توافق هسته‌ای با ایران، زمینه‌های نظارت بر برنامه موشکی سپاه و کاستن نفوذ ایران در خاورمیانه، به ویژه در سوریه و یمن را فراهم بیاورند. امانوئل مکرون، سه‌شنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در دیدار و گفت‌وگو با ترامپ در کاخ سفید، توافق هسته‌ای با ایران را به بحث می‌گذارد. قرار است آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم برای گفت‌وگو درباره برجام به آمریکا سفر کند. محمد جواد ظریف در چنین شرایطی به نیویورک رفته است.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه، عربستان سعودی را متهم کرد که به «ایران‌هراسی» در منطقه دامن می‌زند و بازار خرید سلاح از آمریکا را گرم می‌کنند. ظریف گفت علاوه بر «ایران‌هراسی»، بی‌اعتمادی به یکدیگر هم یکی از موانع آغاز گفت‌وگوها در خاورمیانه است. وزیر خارجه ایران پیش‌بینی کرد که به زودی در خاورمیانه تعداد زیادی نیروگاه هسته‌ای ایجاد شود. او «امنیت هسته‌ای» و همچنین گردشگری و تبادل فرهنگی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به عنوان موضوعاتی برای همکاری مشترک پیشنهاد داد.

وزیر خارجه ایران اعلام کرده که چنانچه ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شود، ایران برنامه هسته‌ای خود را با سرعت بیشتری از سر می‌گیرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy