Wednesday, Apr 25, 2018

صفحه نخست » افزایش دوباره قدرت "دولت اسلامی" در عراق

iraqIS_042518.jpgدویچه وله - به نظر می‌رسید که "دولت اسلامی" در عراق مغلوب شده است، اما این سازمان ترورهای جدیدی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. سخنگوی این سازمان گفته هر شهروندی که نامزد انتخابات پارلمانی عراق شود یا رای دهد، کافر است.

سازمان تروریستی "دولت اسلامی" همچنان فعال است. روزنامه "النبا" که وظیفه تبلیغات این سازمان را به عهده دارد، فهرستی از حملات اخیر این سازمان به سیاست‌مداران عراقی را منتشر کرده است.

در این فهرست از جمله آمده است: حمله به دفتر حزبی در شهر هیت در استان انبار عراق؛ شلیک به خودروی انور فخری کریم، نامزد پارلمان عراق و سوءقصد انفجاری علیه عمار کاهیا که او نیز نامزد پارلمان عراق است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

حملات اخیر "دولت اسلامی در آستانه انتخابات پارلمان عراق

گرچه این دو سیاست‌مدار از این حملات جان سالم به در بردند، اما "دولت اسلامی" اعلام کرده که در روزهای نهم تا هجدهم آوریل سال جاری میلادی ۲۵ عضو احزاب و کارکنان مراکز انتخاباتی را کشته یا مجروح کرده است.

ابوالحسن مهاجر، سخنگوی "دولت اسلامی" روز یکشنبه (۲ اردیبهشت / ۲۲ آوریل) اعلام کرد که این حملات آغاز پیشروی جدید این سازمان در آستانه انتخابات پارلمانی در عراق است. این انتخابات قرار است دوازدهم ماه مه در این کشور برگزار شود.

"دولت اسلامی" هر شهروند عراقی را که نامزد انتخابات پارلمانی شود یا رای دهد، کافر می‌داند و برایش حکم مرگ صادر می‌کند. سخنگوی "دولت اسلامی" در این باره خطاب به شهروندان عراق گفته است: «صندوق‌های انتخابات هدف ما هستند، پس از آن مکان‌ها دور بمانید.»

جریان تروریستی "دولت اسلامی" به کلی به انتخابات بی‌اعتقاد است. سخنگوی این سازمان بخصوص مخالف چنین انتخاباتی است، زیرا به باور او از راه همین انتخابات‌ ‌بوده که شیعیان در عراق موفق شدند به قدرت برسند: «ما به سنی‌مذهبان عراق هشدار می‌دهیم که شیعیان قدرت را در این کشور غصب کرده‌اند.»

به گزارش سایت آلمانی "اشپیگل آنلاین" دو سوم جمعیت عراق را شیعیان این کشور تشکیل می‌دهند و پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی، شیعیان به قدرت رسیدند و از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون همواره دولت و کلیه پست‌های کلیدی را در این کشور در اختیار خود دارند.

سه دلیل عمده قدرت گرفتن "دولت اسلامی"

"دولت اسلامی" ادعا می‌کند که کنترل هوایی شمال عراق از طرف آمریکا کاهش یافته و اعضای این سازمان می‌توانند به راحتی در شهرهای شمالی این کشور تردد کنند. همین تردد بدون دردسر یکی از موفقیت‌های داعش به حساب می‌‌آید.

"دولت اسلامی" از طرف دیگر از خروج نیروهای کرد عراق از کرکوک بسیار خشنود است. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ در جریان همه‌پرسی برای استقلال کردهای عراق، ارتش عراق به کرکوک روانه شد و نیروهای کرد مستقر در کرکوک را از این شهر بیرون کرد.

شرایط امنیتی در استان کرکوک از همان زمان به شدت بحرانی است. روستاییان اعلام کرده‌اند که اعضای داعش به راحتی در مساجد منطقه تردد می‌کنند و از روستاییان می‌خواهند از اهداف افراطی آنها حمایت کنند.

به این دو نکته باید افزود که "دولت اسلامی" هنوز منطقه‌ای نسبتا امن در خاک سوریه را در اختیار دارد و می‌تواند در صورت بحرانی شدن اوضاع در عراق به آنجا بگریزد.

بی‌سبب نیست که نیروی هوایی ارتش عراق هفته گذشته مواضع "دولت اسلامی" را در سوریه بمباران کرد. گفته شد که طی این حمله بیش از ۳۰ نفر از اعضای این سازمان کشته شده‌اند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، پس از اقدام نیروی هوایی این کشور گفت: «این حمله نشان‌دهنده قدرت نیروهای مسلح عراق است که می‌توانند تروریست‌ها را شکار کرده و از پای درآورند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy