Thursday, Apr 26, 2018

صفحه نخست » مکرون: ترامپ از برجام خارج می‌شود

Macron_USA.jpgرادیو زمانه ـ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پایان سفر سه‌روزه‌اش به ایالات متحده آمریکا در سخنانی که در دانشگاه جرج واشنگتن ایراد کرد پیش‌بینی کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خود را از توافق هسته‌ای با ایران «خلاص» خواهد کرد. در همان حال دو مقام بلندپایه دولت آمریکا گفته‌اند ترامپ همچنان در پی مکمل‌هایی برای برجام است، چنانکه برنامه موشکی سپاه و نفوذ ایران در خاورمیانه محدود گردد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شامگاه پنجشنبه، ۲۶ آوریل/ ۶ اردیبهشت برای گفت‌وگو درباره برجام به واشنگتن می‌رود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گزارش خبرگزاری آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه شامگاه چهارشنبه ۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت در سخنانی در دانشگاه جرج واشنگتن پیش‌بینی کرده که ترامپ، خود را از برجام «خلاص» می‌‌کند. مکرون در پاسخ به پرسشی گفته است:

«این نظر من است. من اطلاعات بخصوصی ندارم. چون خودی نیستم. اما به نظرم او این توافق را ترک می‌کند.»

رئیس جمهور فرانسه پیش از سخنرانی در دانشگاه جرج واشنگتن، در کنگره آمریکا سخنرانی کرده بود. بخش عمده‌ای از سخنان مکرون به انتقاد از ناسیونالیسم و حمایت‌گری اقتصادی اختصاص داشت. به برجام هم اشاره‌ای کرد:

«آنچه من می‌خواهم انجام دهم و آنچه با رئیس‌جمهور شما تصمیم گرفتیم، این است که می‌توانیم روی یک توافق جامع‌تر کار کنیم که تمام این نگرانی‌ها را پاسخ دهد. این توافق جامع‌تر می‌تواند بر اساس چهار ستون شکل بگیرد. محور اصلی آن توافق موجود است. دوره پس از ۲۰۲۵، برای این که اطمینان یابیم که ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نداشته باشد. مهار نفوذ نظامی رژیم ایران در آن منطقه و نظارت بر فعالیت بالستیک.»

در همان حال یک مقام دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که ترامپ در پی همین مکمل‌های مورد نظر مکرون است. به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستوفر فرد، مشاور وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین‌الملل و منع اشاعه هسته‌ای روز گذشته، ساعتی بعد از سخنرانی مکرون در کنگره اعلام کرده بود که دولت آمریکا در پی مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌‌ای با ایران نیست:

«ما یک توافق مکمل را می‌خواهیم که دستورها و قوانین و محددیت‌های بیشتری در آن در نظر گرفته شود.»

یکی از محدودیت‌ها به غنی‌سازی اورانیوم مربوط می‌شود. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای گفت‌وگو درباره این موضوعات شامگاه پنجشنبه ۲۶ آوریل/ ۶ اردیبهشت به واشنگتن سفر می‌کند. پیش از این وزارت خارجه آلمان اعلام کرده بود که تجدید نظر در بند غروب برجام که فعالیت هسته‌ای ایران به طور موقت محدود می‌کند مستلزم توافق دیگری‌ست. سخنگوی دولت آلمان روز گذشته اعلام کرده است اولویت دولت آلمان حفظ برجام به شکل کنونی آن است:

«موضع ما روشن است: اولویت مطلق ما حفظ توافق هسته‌ای و اجرای آن توسط همه طرف‌هاست. توافق هسته‌ای توسط هفت کشور و اتحادیه اروپا مذاکره شد و نمی‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار گیرد (...) اما روشن است که فراتر از توافق، ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته‌ای ایران اهداف منحصراً مسالمت‌آمیز دارد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته در پایان سفرش به تبریز در یک نشست خبری گفته بود به برجام نه یک کلمه اضافه و نه یک کلمه از آن کم می‌شود. روسیه اعلام کرده که پیشنهاد مکرون مبنی بر توافق تازه‌ای با ایران عملی نیست. بریتانیا اما از پیشنهاد فرانسه حمایت کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy