Thursday, Apr 26, 2018

صفحه نخست » سفر محرمانه فرمانده ارشد آمریکا به اسرائیل، در رابطه با بحران جنگی با ایران

israelIran_042518.jpgصدای اسرائیل، مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل همچنان از افشای جزئیاتی در مورد سفر بسیار محرمانه فرمانده نیروهای ایالات متحده در سوریه و خاورمیانه به اسرائیل، خودداری می ورزند و استدلال می کنند که این یک سفر کاری عادی بوده و مطلب خاصی در آن عنوان نشده است.

مقامات آمریکایی تائید کردند که کوتاه مدتی پس از حمله موشکی ارتش های ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا به تاسیسات تولید اسلحه شیمیایی در سوریه، و خشم دولت روسیه و تهدیدهایی نیز که از جانب حکومت ایران شنیده شد، ژنرال جوزف وُتِل فرمانده نیروهای سپاه مرکز ایالات متحده، که مسوول امنیت در منطقه خاورمیانه است، برای نخستین بار و به طور مخفیانه دیداری از اسرائیل به عمل آورده است.

برخی منابع خبری، این دیدار را با احتمال بروز جنگ بین حکومت اسلامی ایران و اسرائیل مربوط می دانند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در هفته های اخیر مقامات ارشد نظامی، و به ویژه افراد سپاه پاسداران و همچنین مقامات سیاسی حکومت در تهران تهدید کرده اند که اسرائیل مورد حمله قرار خواهد گرفت و زیان سنگینی به آن وارد خواهد آمد.

برخی آگاهان سیاسی، این دیدار محرمانه را با تصمیم پرزیدنت ترامپ در رابطه با سرنوشت برجام ربط می دهند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران و فرمانده ارتش و همچنین دبیر شورای امنتیت ملی در تهران، در رزوهای اخیر زبان به تهدی گشوده و از نابودی اسرائیل سخن گفته اند.

برخی منابع آگاه می گویند که ژنرال وُتِل به اورشلیم فرستاده شده بود تا راه های دفاعی را در صورت حمله نظامی حکومت ایران و یا حزب الله لبنان به اسرائیل و شیوه های دفع حملات را مورد بررسی قرار دهد و از نیازهای اسرائیل به تسلیحات جدید آگاه گردد.

آیا روسیه در تماس با مقامات اسرائیل و ایران، می کوشد از یک انفجار جلوگیری کند؟

وزیر خارجه روسیه در روزهای گذشته گفته بود بدنبال حملات موشکی سه کشور غربی، دولت مسکو ممکن است تصمیم گیری در مورد استقرار سامانه ضد موشکی در خاک سوریه را شتاب بخشد.

وزیر دفاع اسرائیل در این هفته به صراحت گفت که اگر سامانه ضد موشکی مزاحمتی برای نیروی هوایی ایجاد کند، اسرائیل به اقدام لازم دست خواهد زد.

در همین رابطه، امروز (پنجشنبه) فاش شد که دبیر شورایعالی امنیت ملی اسرائیل در روزهای اخیر از مسکو دیدن کرده و با همتای روسی خود گفتگوهای مهمی در این زمینه داشته است.

سفیر روسیه در اسرائیل نیز دیروز با یک شبکه اطلاع رسانی اسرائیل مصاحبه ای انجام داد و در آن تاکید کرد که دولت مسکو مایل است به تفاهم و همآهنگی با اسرائیل ادامه دهد و روابط خوب کنونی را حفظ کند.

برخی منابع خبری می گویند که احتمال دارد روسیه در آینده نزدیک بخش هایی از سامانه اس - ۳۰۰ را به سوریه بفرستد.

همزمان، خبر رسید که روسیه می کوشد از شدت نگرانی های اسرائیل بکاهد و به سران آن قوت قلب بدهد. برخی منابع خبری می گویند که مقامات ارشد روسی در روزهای اخیر گفتگوهای محرمانه ای با مقامات اسرائیلی و ایرانی داشته اند.

مسلما این دیدارها به طور جداگانه انجام گرفته و به گفته آگاهان، در ناحیه ییلاقی سوچی که مورد استفاده سران روسیه می باشد، انجام گرفته است.

به گفته آگاهان، روسیه می کوشد اسرائیل را متقاعد سازد که تهدیدهای روزهای اخیر از تهران، مصرف داخلی دارد و نباید موجب نگرانی اسرائیل و اقدامات متقابل از جانب این کشور باشد.

همین منابع خبری از قول مقامات روسی می گویند که به ادعای آن ها تهدیدهای اخیر تهران، بیشتر برای مصرف داخلی بوده و رژیم ایران قصد حمله به اسرائیل را ندارد. آن ها می گویند پس از آن که هفت نفر از افراد سپاه پاسداران در سوریه در جریان حمله هوایی که به اسرائیل نسبت داده می شود، کشته شدند، دولت تهران نمی توانست ساکت بنشیند و زبان به تهدید نگشاید. یکی از هلاک شدگان در جریان این حمله هوایی که اسرائیل مسوولیت آن را به عهده نگرفته، فرمانده واحد پهپادهای سپاه پاسداران در سوریه بود.

منابع خبری گفتند که در روزهای گذشته، پس از آن که دبیر شورایعالی امنیت ملی روسیه با همتای اسرائیلی خود در سوچی دیدار کردند، گفتگوی جداگانه ای نیز با همتای ایرانی خود داشت. اسرائیل و ایران نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده اند.

روزنامه های مسکو به اختصار نوشتند که در این دیدارهای جداگانه، "اوضاع خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته است".

سفیر روسیه در اسرائیل به سامانه خبری "وای نت" گفت: نسبت به آن چه که می گذرد، روسیه دچار نگرانی شده و از هر دوطرف (اسرائیل و ایران) انتظار دارد شکیبایی و بردباری خود را حفظ کنند.

آگاهان در اورشلیم می گویند که هرگونه بحران و درگیری بیشتر بین حکومت ایران و دولت اسرائیل، به موقعیت روسیه در خاورمیانه و محکم کردن استقرار آن کشور در سوریه آسیب می رساند و از این نظر دولت روسیه می کوشد از طریق دیدارهای جداگانه با مقامات ارشد امنیتی ایران و اسرائیل، از اوج گیری بحران، و احتمالا یک درگیری جنگی، جلوگیری کند.

دبیر امنیت ملی روسیه، نیکولای پِترُشِف خود تائید کرد که با همتایان اسرائیلی و ایرانی به طور جداگانه دیدار داشته و درباره اوضاع خاورمیانه با آن ها رایزنی کرده است. یادآوری می شود که نیکولای پِترُشِف سه ماه پیش دیدار کوتاهی از اسرائیل داشت و با مقامات ارشد امنیتی این کشور گفتگوهایی به عمل آورد.

سفیر روسیه در اسرائیل، الکساندر شاین به سامانه خبری وای نت گفت که او از ریشه نگرانی های اسرائیل در برابر آن چه که در سوریه می گذرد آگاهی دارد، ولی در عین حال در واکنش به هشدار وزیر دفاع اسرائیل که ممکن است سامانه ضد هوایی اس -۳۰۰ در سوریه مورد حمله قرار گیرد و نابود شود، گفت: «من باور نمی کنم که چنین سناریویی عملی شود».

سفیر روسیه در اسرائیل، افزوده گفت: «روسیه دائما نسبت به نگرانی های اسرائیل (در مورد ایران و سوریه) توجه نشان می دهد و اهمیت حفظ امنیت در این کشور را درک می کند.

الکساندر شاین در بخش دیگری از سخنان خود در این مصاحبه به حضور نظامی ایران در سوریه نیز اشاره کرد و گفت: «اکنون که ایران در سوریه حضور نظامی دارد، این امر ممکن است موجب وخیم کردن اوضاع و داغ شدن وضع در خاورمیانه گردد و از این رو، ما نیز نگران هستیم و از هر دو طرف می خواهیم شکیبائی نشان دهند».

در این میان، تلویزیون خبری سی ان ان در واشنگتن از قول نهادهای اطلاعاتی آن کشور خبر داد که اکنون چند روز است که هواپیماهای باری ارتش سوریه و حکومت اسلامی، مرتبا بین تهران و دمشق در پرواز است و این احتمال مطرح می باشد که رژیم ایرانمقادیر زیادی اسلحه به سوریه می فرستد.

آگاهان نظامی می گویند که احتمال دارد این امر بخشی از تدارکات جنگی حکومت ایران برای رویارویی با اسرائیل، به دنبال حمله هوایی اخیر علیه پایگاه نظامی تی - ۴ سوریه باشد. اسرائیل معمولا این گونه فعالیت ها را به دقت دنبال می کند.

و آخرین خبر از مجموعه گزارش های مربوط به اسرائیل - ایران و روسیه: منابع خبری در اورشلیم گفتند که اسرائیل با لحن بسیار گله آمیزی به روسیه اطلاع داده که دوباره بخشی از نیروهای ایرانی مستقر در سوریه به مرز اسرائیل نزدیک شده اند. اسرائیل بارها اعلام داشته که چنین وضعی را تحمل نخواهد کرد و اگر لازم باشد، علیه آن به اقدام خواهد پرداخت.

در چارچوب توافقی که حدود شش ماه پیش بین روسیه و ایالات متحده در مورد آتش بس در سوریه امضا شد، این تفاهم به دست آمده بود که افرادی سپاه پاسداران و نیروهای دیگر وابسته به حکومت ایران، حق ندارند در فاصله ای کمتر از ۲۰ کیلومتر (و در برخی نقاط تا ۵ کیلومتر) به مرز اسرائیل نزدیک شوند. اکنون اسرائیل می گوید که در برخی نواحی، این تفاهم نقض شده است و به همین خاطر به روسیه شکایت کرده و خواهان رسیدگی به آن شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy