Friday, Apr 27, 2018

صفحه نخست » رهبران دو کره بر سر خلع سلاح هسته‌ای و پایان وضعیت جنگی توافق کردند

NK2_042718.jpgرادیو زمانه، در پی برگزاری نخستین دور مذاکرات رهبران دو کره در پانمونجوم، در بیانیه مشترک دو طرف اعلام شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر تعهد این کشور نسبت به توقف کامل برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است. همچنین گفته شده که دو کشور به وضعیت جنگی که همچنان بین کره شمالی و جنوبی برقرار است تا پایان سال جاری میلادی به‌طور رسمی خاتمه خواهند داد.

مون جائه ‌این پس از دور نخست گفت‌وگوها از «عصر جدید صلح» سخن گفت. افزون بر توافق دو طرف بر سر «خلع سلاح کامل هسته‌ای» و پایان دادن به وضعیت جنگی، دو طرف می‌خواهند به تمام خصومت‌هایی که منبع تنش‌های نظامی در زمین، آب و هوا بین دو کشور بوده، پایان دهند.

از تاریخ اول ماه مه تمامی اعمال خصمانه، از جمله بلندگوهای تبلیغاتی مرزی و توزیع جزوات در منطقه غیرنظامی بین دو کشور متوقف خواهند شد. آن‌ها در بیانیه خود گفته‌اند که «منطقه نظامی از این پس به منطقه صلح تبدیل خواهد شد.»

در بیانیه مشترک همچنین آمده است که دو کشور خواهان ایجاد یک نظام پایدار صلح هستند. آن‌ها گفته‌اند که ایجاد نظام صلح اقدامی تاریخی است که قابل تعویق نیست: «ما اعلام می‌کنیم که هیچ جنگ دیگری در شبه‌جزیره کره رخ نخواهد داد.»

دو طرف همچنین توافق کردند که طرح‌های بشردوستانه مشترک، مانند ملاقات خانواده‌های جدامانده از زمان جنگ کره را از سر بگیرند.

صبح چهارشنبه دیدار رهبران دو کشور در مرز صمیمانه بود. کیم جونگ اون که پای پیاده خود را به نوار مرزی رسانده بود، خارج از پروتکل، به طور غیر منتظره‌ای از مون جائه ‌این خواست که او هم از روی سکوهای بتونی عبور کند و قدم به خاک کره شمالی بگذارد. رئیس جمهور کره جنوبی این درخواست را اجابت کرد.

کیم اعلام کرده بود که قصد دارد فصل تازه‌ای در روابط با کره جنوبی و به تعبیر خود او «آغاز نو» را رقم بزند: «ما می‌توانیم به توافقی مهم دست بیابیم. اما مهم‌تر از آن اجرای آن توافق است. اگر اجرا نشود، مردم را سرخورده و مأیوس کرده‌ایم.»

در کتاب مهمانان کیم این جمله را نوشت: «اکنون دوران تازه‌ای آغاز می‌شود: عصر صلح»

***

آغاز نشست تاریخی سران دو کره

بی بی سی - کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با پای پیاده از مرز دو کره عبور کرده تا با مون جائه-‌این، رییس جمهوری کره جنوبی دیدار کند.

آقای کیم و مون جائه-‌این در منطقه غیرنظامی میان دو کشور دیدن می کنند و آقای کیم برای این دیدار از خط آتش بس میان دو کشور عبور کرده و عملا در خاک کره جنوبی پا گذاشته است.

کیم جونگ اون نخستین رهبر کره شمالی است که از زمان توقف خصومت ها در جنگ کره در سال ۱۹۵۳، به کره جنوبی سفر می کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

شماری از مقام های بلندپایه و مورد اعتماد کیم جونگ-اون، از جمله خواهرش، او را در این نشست همراهی می کنند.

آقای مون بر روی خط مرزی از آقای کیم استقبال کرد و سپس رهبران دو کشور یک قدم در خاک کره شمالی گذاشتند و سپس وارد کره جنوبی شدند.

کیم جونگ اون در ابتدای دیدارش با مون جائه-‌این، عبور از خط مرزی را با عبور از خط آغاز مسابقه مقایسه کرد.

آقای مون هم این اقدام را کاری شجاعانه و تاریخی است.

غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره و پایان رسمی جنگ دو کره پس از آتش بس ۶۵ ساله در دستور کار مذاکرات است اما دو طرف در باره موضوع هایی مانند حقوق بشر در کره شمالی گفت و گو نخواهند کرد.

nk002.jpg

آقای کیم همچنین قرار است با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دیدار کند اما تاریخ و مکان این دیدار هنوز مشخص نشده است.

کمی پیش از دیدار رهبران دو کره، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید تصاویری از دیدار محرمانه اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه جدید آمریکا با کیم جونگ اون را در توییتر منتشر کرد.

رهبران دو کره پس از یک دوره تنش کم سابقه در شبه‌جزیره کره با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

تا قبل از اعلام آمادگی رهبر کره شمالی برای ملاقات با رئیس جمهوری کره جنوبی و دعوت از رئیس جمهوری آمریکا در اوایل سال جاری، فعالیت های هسته ای و آزمایش‌های موشکی کره شمالی همراه با مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی باعث تیرگی کم سابقه روابط بین آن دو طرف شده بود.

_101024737__101058190_pompeokim.jpg وزیر خارجه جدید آمریکا به تازگی در پیونگ یانگ با رهبر کره شمالی دیدار کرده است

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy