Sunday, May 6, 2018

صفحه نخست » عاقبت ایرانیان بریتانیا که با جمهوری اسلامی همکاری یا از آن دفاع می‌کردند

UK_050518.jpgدماوند، ارس امیری و ماهان عابدینی آخرین ایرانیان ساکن بریتانیا هستند که در ایران بازداشت شده اند. هر دوی آنها به عنوان پژوهشگر یا فعال حوزه فرهنگی، ارتباطاتی با نهادهای دولتی ایران داشتند یا اینکه از سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی دفاع می کردند.

ارس امیری ۳۲ ساله، دانشجوی دانشگاه کینگستون بریتانیا که در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل بود در اسفند ماه سال گذشته پس از بازگشت به کشور جهت ملاقات با مادربزرگ خود توسط ماموران وزارت اطلاعات در خیابان بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به بازداشتگاه منتقل می شود.

امیری دانشجوی ارشد رشته فسلفه هنر است که همزمان در شورای فرهنگی بریتانیا کار می کند. وی طی سالهای اخیر گاه در همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگزاری نمایشگاه و فستیوال فیلم در ایران می کرد که ماهیت فعالیت وی در عرصه تبادلات فرهنگی و هنری معرفی می شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

ارس امیری در حدود دو ماه اخیر در بند ۲۰۹ زندان اوین به اتهام اجتماع و تبانی به جهت اقدام علیه امنیت ملی تفهیم اتهام شده است و هم اکنون نیز در این بازداشتگاه نگهداری می شود.

این دانشجوی دانشگاه کینگستون، تابعیت بریتانیایی ندارد اما اقامت این کشور را دارد.

همچنین ماهان عابدین، شهروند دوتابعیتی ایرانی - بریتانیایی که از وی به عنوان تحلیلگر مسایل امنیتی در رسانه های فارسی زبان و انگلیسی نام برده می شود پس از سفر به ایران توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل می شود.

ماهان عابدین روزنامه نگار و تحلیلگر در حوزه کشورهای اسلامی و سیاست کشورهای منطقه خاورمیانه معرفی می شود. بنابر این گزارشات وی در حال فراهم کردن انتشار کتابی تحت عنوان «ایران بر می‌خیزد؛ صعود و صعود دولت شیعه» بوده است.

پیش از ارس امیری و ماهان عابدین تعدادی دیگر از شهروندان ایرانی - بریتانیایی توسط مقامات جمهوری اسلامی در ایران بازداشت شده اند که می توان به محمدرضا هاشمی‌نبی، کمال فروغی، نازنین زاغری و عباس عدالت اشاره کرد.

نه تنها در سابقه این افراد فعالیت مشخصی علیه جمهوری اسلامی به چشم نمی خورد بلکه در مواردی مانند عباس عدالت و ماهان عابدین، حمایت های آنها از برخی سیاست های جمهوری اسلامی یا مخالفت آنها با فشار بر این حکومت قابل مشاهده است.

بر اساس گزارش ها، جمهوری اسلامی به دنبال باج گیری از دولت بریتانیا برای آزادی آنهاست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy