Tuesday, May 8, 2018

صفحه نخست » محمد خاتمی: جمهوری اسلامی باید پیاده شود

khatami_050718.jpgرادیو فردا، رئیس‌جمهوری اسبق ایران ضمن انتقاد از به گفته او، «پمپاژ یأس و ناامیدی» با هدف مایوس کردن جوانان از اصلاحات، تاکید کرد که «اصلاحات ضد براندازی است».

محمد خاتمی در دیدار با اعضای جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اشاره به اعتراض‌های دی‌ماه گفت: «بیرونی‌ها احساس می‌کنند تا جریان اصلاحات هست که طرفدار ثبات و مخالف دخالت بیگانه است، راهی برای براندازها نخواهد بود بنابراین به شدت می‌کوبند و در داخل هم اتفاقا گروه‌هایی می‌گویند این اصلاحات موی دماغ ماست و باید اینها را بزنیم».

بر اساس گزارش سایت آقای خاتمی، وی افزود: «در عین حال که نقص‌هایی در اصلاح‌طلبان است اما متوجه باشید که اصلاحات از کجاها ضربه می‌خورد. اصلاحات ضد براندازی است».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رئیس‌جمهوری اسبق ایران همچنین گفت که باید «جمهوری اسلامی پیاده شود یعنی هم اسلام را طوری بفهمیم که سازگار با معیارهای جمهوریت باشد و هم جمهوریت را طوری بفهمیم که با ارزش‌های اساسی اسلام سازگار باشد».

وی همچنین از جوانان خواست که تسلیم «پمپاژ یأس و ناامیدی» که آنان را «هدف گرفته»است، نشوند.

اعتراض‌های سراسری دی‌ماه در بیش از ۱۰۰ شهر ایران اگرچه از شعار علیه حسن روحانی در تجمع هفتم دی ماه در مشهد آغاز شد، اما از همان روز برخی معترضان شعارهایی را علیه همه مقام‌های جمهوری اسلامی سر دادند و در روزهای بعد نیز تعدادی از معترضان در شعارهای خود خواستار تغییر حکومت شدند.

در این میان شعار معترضان با عنوان «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا»، از جمله شعارهایی بود که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور، همان زمان اذعان کرد که اعتراض‌های دی‌ماه «عبور از همه جریان‌های سیاسی کشور بود».

واکنش جمعی به سخنان خاتمی: طرفدار خاتمی بودن یعنی یکی بودن با کیهان و انصار حزب الله

دماوند، مجتبی واحدی، شاهین صادق زاده میلانی، محمد ایزدی و محمد مظفری، چهار تن از فعالان سیاسی و مدنی هستند که به سخنان اخیر محمد خاتمی در دفاع از جمهوری اسلامی و به اصطلاح اصلاح طلبان واکنش نشان دادند.

محمد خاتمی، رئیس پیشین جمهوری اسلامی، در سخنانی که ۱۶ اردیبهشت بیان شده، با دفاع قاطعانه از روح الله خمینی، انقلاب و جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان، مجددا علیه براندازی و تغییر رژیم جمهوری اسلامی موضع گرفت.

خاتمی در حالی از خمینی تمجید کرد که محمدرضا شاه و رضا شاه را دیکتاتور توصیف و از اینکه در شبکه های اجتماعی از آنها تمجید می شود، ابراز ناراحتی کرد.

او همچنین خواستار حل مسائل ایران با «ملایمت» شد و با تاکید بر اینکه «اصلاحات ضد براندازی است»، گفت: «ما می گوییم جمهوری اسلامی پیاده شود یعنی هم اسلام را طوری بفهمیم که سازگار با معیارهای جمهوریت باشد و هم جمهوریت را طوری بفهمیم که با ارزش های اساسی اسلام سازگار باشد.»

مجتبی واحدی روزنامه نگاری که سابقا اصلاح طلب و مشاور مهدی کروبی بود، در واکنش به این سخنان توییت کرده است: «محمد خاتمی بار دیگر، براندازی را تقبیح کرده و به اصلاح طلبی بی خاصیت افتخار کرده. در ضمن به نظر میرسد خاتمی دچار دوربینی است و نزدیک را نمیبیند. استبداد ولایت فقیه، مردم ایران را خفه کرده، محمد خاتمی استبداد فعلی را نمیبیند و از "دیکتاتوری رضا خان - هشتاد سال پیش- سخن میگوید.»

31969981.jpgمحمد ایزدی، فعال سیاسی و دانشجوی فلسفه در پاریس نوشته است: «خاتمی گفته جوانان را از اصلاحات ناامید می‌کنند. بله، من که دو دوره به ایشان رای دادم می‌گویم بزرگترین خدمتی که نخبگان می‌توانند برای ایران بکنند ناامید کردن جامعه از دروغ بزرگ این آقا و ‎فرقه اصلاح طلب است. این گروه فرصت‌طلب هیچ نسبتی با ارزش‌های مدرن از مشروطه به این سو ندارند.»

31969982.jpgمحمد مظفری، زندانی سیاسی سابق که در داخل کشور ساکن است، توییت کرده «#خاتمی رهبر اصلاح طلبان گفته جمهوری اسلامی باید پیاده شود و برای حفظ آن باید تلاش کرد همین حرف را روزنامه کیهان هم می زند، اصولگرایان هم می زنند و انصار حزب الله هم می زند. طرفدار خاتمی بودن یعنی طرفدار جمهوری اسلامی بودن. خاتمی، کیهان، اصولگرایان و انصار حزب الله همه یکی هست.»

31969983.jpgشاهین صادق زاده میلانی نیز در فیسبوک و در نقد بخش دیگری از سخنان خاتمی نوشته است: «خاتمی گفته "با دعوا نمیشود حقوق زنان را پیش برد." احتمالا مثل ماجرای رای دماوند ایشان بعد از خواندن دو رکعت نماز به این نتیجه رسیده است. یکی از دوستان اصلاح طلب واسطه شود و به ایشان بگوید حالا یک بار برای تصمیمهای سیاسی زیارت عاشورا را امتحان کن!»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy