Thursday, May 10, 2018

صفحه نخست » فرمانده سپاه: اروپا نمی‌تواند برجام را نجات دهد

sepahEU_051018.jpgرادیو زمانه، سردار حسین سلامی به نجات برجام توسط اروپایی‌ها امیدی ندارد و می‌گوید دیپلماسی در این زمینه راه به جایی نخواهد برد. او معتقد است هیچ کشوری وارد جنگ با ایران نمی‌شود اما جنگ اقتصادی راهکار «دشمنان» است.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران پنج‌شنبه ۱۰ مه / ۲۰ اردیبهشت در دانشگاه سیستان و بلوچستان درباره خروج آمریکا از برجام حرف زد و گفت: «مطمئن هستیم که اروپا هم در عمل از آمریکا تبعیت خواهد کرد. اگرچه در زبان ممکن است خودش را موافق برجام نشان دهد اما این‌ها در یک جبهه هستند. امید به این‌که امروز دیپلماسی بتواند راهی برای حفظ برجام ایجاد کند شاید واقعی نباشد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته (چهارشنبه) به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد و گفت به آلمان، فرانسه و بریتانیا هم اعتمادی ندارد و مسئولان اگر تضمین قطعی اجرای برجام را از آن‌ها نگرفتند ایران از توافق هسته‌ای خارج شود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت نظرش درباره برجام را اعلام کرد و گفت ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً اعمال می‌کند.

حسین سلامی تأکید کرد که «دشمن به هیچ عنوان گزینه نظامی علیه ایران انتخاب نمی‌کند و راهکار دشمن تحریم اقتصادی است.»

جانشین فرمانده کل سپاه تحریم‌ها علیه ایران را عامل آن‌چه «موفقیت‌های اقتصادی» ایران نامید، دانست و افزود: «ما نگران نیستیم. ما قدرتمندیم. امروز امنیت انرژی در جهان به دست ماست.»

او همچنین گفت: «ایران تمام ظرفیت‌ها، منابع و زیرساخت‌ها برای یک زندگی مستقل از همه عالم را در اختیار دارد. (...) قدرتمندانه به‌پیش می‌رویم، از هیچ‌چیز نگران نیستیم، این مسیری است که ملت ایران انتخاب کرده است، عزت خود را با دلار عوض نمی‌کند. »

به‌گفته او خروج از برجام و مباحث موشکی «همه بهانه است» و هدف وادار کردن ایران به تسلیم است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در همان روزی که ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد گفت ایران مذاکره با کشورهای اروپایی و طرف‌های توافق هسته‌ای را تا حصول اطمینان به تضمین ادامه برجام ادامه می‌دهد؛ اگر منافع جمهوری اسلامی تأمین شد در برجام می‌ماند، در غیر این صورت از آن خارج خواهد شد.

مقامات نظامی ایران از خروج آمریکا از برجام استقبال کرده‌اند. آن‌ها چند بار گفته‌اند که به اروپا امیدی ندارند.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته، چهارشنبه ۹ مه / ۱۹ اردیبهشت گفت خروج آمریکا از برجام را «به فال نیک می‌گیریم». او تأکید کرد که برجام پیش از این هم «اعتبار نداشت».

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز توافق هسته‌ای را نامطلوب خواند و سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش هم گفت: «خدا را شکر که آمریکا از برجام خارج شد، این طبیعت نظام سلطه است و براساس قرآن آنها تا آخر به دنبال دوری ما از اصول‌مان هستند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy