Friday, May 11, 2018

صفحه نخست » توطئە نو، آگری اسماعیل نژاد

روز ٩ می agiri_esmailnejad.gifحوثی‌ها ، چندین موشک بە طرف ریاض شلیک کردند، شب آن سپاە قدس از خاک سوریە ٢٠ موشک بە اهدافی در خاک اسرائیل شلیک کرد، در داخل ایران هم چهار مرجع تقلید رادیکال از نگرانی و بی‌اعتمادی بە اروپایها بحث کردند، خامنەایی "نرمش قهرمانانە" را فراموش کرد و از بی‌اعتمادی بە اروپا بحث کرد و جعفری، فرماندە سپاە پاسداران خروج آمریکا از برجام را تبریک گفت و بلاخرە صبح امروز حسین سلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: "به اینکه دیپلماسی بتواند راهی در برجام ایجاد کند، امیدی نداریم/هر کجا با دشمنان مواجه شده‌ایم، پیشرفت کرده‌ایم".

همە این اتفاقات در ٢٤ ساعت اول خروج آمریکا از برجام افتاد، ٢٤ ساعتی کە بخشی از سە هفتە فرصت روحانی برای نشست با سە قدرت اروپایی است، برای بررسی این مسئلە کە آیا اروپایی‌‌ها میتوانند جایی خالی آمریکا را در برجام پر کنند؟

در نگاە اول بە تمامی اتفاقات ٢٤ ساعت گذشتە و بر اساس تحلیل سادە انگارانە ، تحریکات ٢٤ ساعت گذشتە بە معنی این است کە جریان اصولگرای درون رژیم قدرت عمل را از معتدلگراهای درون رژیم گرفتەاند و امنیت منطقە با چالش جدید روبرو شدە است. برای رفع این چالش باید گروههای معتدل درون رژیم را تقویت کرد.!!

اما واقعیت رفتارهای جمهوری اسلامی در ٢٤ ساعت گذشتە در خاورمیانە این است کە جمهوری اسلامی میخواهد از طریق تهدید بە تقویت رادیکالیسم درون رژیمی امتیازاتی کافی از سە قدرت اروپایی بگیرد، اروپایهای و بخشی از آمریکایها تا حال بر این عقیدە هستند کە آنچە جمهوری اسلامی در منطقە انجام می‌دهد، خواست و اندیشە بخش کوچک و رادیکالی از مراکز قدرت در جمهوری اسلامی است، کە این گروە را فقط عوامل غیرە رادیکال درون رژیمی میتواند کنترول کنند.

برپایە همین دیدگاە تحریکات ٢٤ ساعت گذشتە انجام شد، تا این دیدگاە را در محافل قدرت اروپا تقویت کند، بە نیت اینکە بتوانند از این طریق اروپا را ناچار کنند ، کە خلاء برجام را پر کند.

در شرایط حال ائتلاف آمریکا(ترامپ)_اسرائیل_سعودی میخواهد واقعیت جمهوری اسلامی در منطقە را آشکار کند، این ائتلاف بر رفتار جمهوری اسلامی احاطە بیشتری دارد، آیا این ائتلاف میتواند عاملی باشد برای بە هدف نرسیدن این توطئە نو امنیتی رژیم یا نە؟

اگر ائتلاف بتواند این توطئە رژیم را خنثی کند، خروج آمریکا از برجام بە مفهوم سقوط کامل برجام خواهد بود و در فاصلە یک سال جمهوری اسلامی برای جلوگیری از سقوط خود کم کم در برابر فشارهای بین‌المللی از زیادخواهی‌‌های منطقەای خود عقب‌نشینی خواهد کرد ، اگر نە توطئە کنونی رژیم موفق شود و رژیم بتواند امتیازات اقتصادی لازم را ازاتحادیە اروپا کسب کند، اسرائیل و سعودی گزینە جز جنگ برای حفظ منافع خود در برابر ایران در دست نخواهند داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy