Wednesday, May 16, 2018

صفحه نخست » توتال: نمی‌توانیم در ایران بمانیم

total_051618.jpgیورونیوز، شرکت نفتی فرانسوی توتال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، در صورتی که مورد معافیت قرار نگیرد، مجبور است از پروژه اکتشاف گاز پارس جنوبی خارج شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سه‌شنبه ۱۸ اردیهشت (۸ مه) در جریان سخنرانی ۱۱ دقیقه‌ای خود اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در همین راستا شرکت توتال اعلام کرد که دیگر پروژه‌ توسعه و تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی (SP11)، بزرگترین میدان گازی جهان، را ادامه نخواهد داد.

قرارداد این پروژه تابستان گذشته به صورت یک کنسرسیوم نفتی میان شرکت توتال، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) به امضا رسید و براساس آن قرار بود روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب یا ۴۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی برای مصارف خانگی استخراج شود.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تمام تحریم‌ها علیه ایران، شرکت توتال باید تا پیش از ماه نوامبر سال جاری این قرارداد را لغو کند تا مشمول تحریم‌های امریکا واقع نشود.

این شرکت همواره اعلام کرده است که نمی‌تواند در معرض تحریم‌های ثانویه قرار گیرد چرا که برای حفظ گردش مالی خود باید بتواند با بانک‌های آمریکایی همکاری داشته باشد. توتال در بیانیه خود آورد که ادامه همکاری با ایران موجب از دست رفتن شرکا و سهامداران عمده آمریکایی این شرکت خواهد شد و به همین علت از این قرارداد خارج خواهد شد.

در ادامه توتال اعلام کرد که سهم این شرکت تاکنون در قبال این قرارداد حدود ۴۰ میلیون یورو بوده است و خروج از این قرارداد به رشد اقتصادی ۵ درصدی این شرکت در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ آسیبی وارد نخواهد کرد.

شرکت ملی نفت چین «CNPC» ماه دسامبر سال گذشته اعلام کرد که آماده است چنانچه فرانسه در پی تحریم‌های آمریکا این کنسرسیوم را ترک کند، سهام شرکت توتال را در پروژه عظیم گاز ایران را بخرد.

استراتژی جدید غول نفتی فرانسه در حالی گرفته شده که همین شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود که حتی اگر آمریکا تحریم یک‌جانبه علیه تهران اعمال کند به همکاری با ایران پایان نخواهد داد.

قرارداد امضا شده میان توتال و ایران، اولین سرمایه‌گذاری بزرگ غربی‌ها در صنعت انرژی ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy