Thursday, May 17, 2018

صفحه نخست » امضای اولین قرارداد نفتی ایران پس از خروج آمریکا از برجام

oil_051718.jpgدویچه وله - وزیر نفت ایران از امضای یک قرارداد نفتی با شرکت "پرگاز" خبر داده است. "پرگاز" یک شرکت بزرگ و چند ملیتی است که مرکز اصلی آن در لندن قرار دارد. این در حالی است که شرکت فرانسوی "توتال" از فعالیت در ایران چشم‌پوشی کرده است.

آمریکا رسما شرکت‌هایی که با ایران داد و ستد دارند را به مجازات تهدید کرده است. به‌رغم این تهدید، شرکت چند ملیتی "پرگاز" با مقامات مسئول در صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی قراردادی برای بهره‌برداری از یک حوزه نفتی امضا کرده است.

این نخستین قرارداد جمهوری اسلامی در حوزه نفت و گاز است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تهدید شرکت‌های فعال در ایران، امضا می‌شود.

پیش‌نویس این قرارداد توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ایران Nisoc با مسئولان شرکت "پرگاز" در تهران امضا شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) به نقل از بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی خبر امضای این قرارداد را رسانه‌ای کرده است.

گفته می‌شود که راب نایجل پال مکر، سفیر بریتانیا در تهران نیز در جلسه امضای پیش‌نویس قرارداد یاد شده حضور داشته است.

اطلاعاتی درباره شرکت "پرگاز"

شرکت Pergas یک شرکت چند ملیتی است که مرکز آن در شهر لندن واقع است. شرکت "پرگاز" به لحاظ ساختاری از همایش چند شرکت بین‌المللی و از جمله شرکت‌های نروژی، بریتانیایی، ایرلندی، کانادایی، ایتالیایی، استرالیایی و یک شرکت سنگاپوری شکل گرفته است.

حتی یک شرکت چند ملیتی دیگر که محصول همکاری شرکت‌هایی از امارات متحده عربی، اتحادیه اروپا و آمریکا بوده نیز در شرکت "پرگاز" مشارکت دارد.

سرمایه این شرکت از طریق شرکت‌های بریتانیایی، کانادایی و فیلی‌پینی تامین شده است. این شرکت بزرگ در سطح جهانی در زمینه‌های داد و ستد نفت، گاز و انرژی فعالیت می‌کند.

پرسش اینجاست که آیا مسئولان این شرکت از تهدیدهای آمریکا و دولت ترامپ در زمینه همکاری با ایران واهمه ندارند؟ موضوعی که در مورد شرکت فرانسوی "توتال" به گونه‌ دیگری خود را نشان داده است.

شرکت "توتال" و تهدیدهای ترامپ

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام امضای قرارداد یادشده ابراز امیدواری کرده بود که دولت بریتانیا کماکان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.

این در حالی است که شرکت فرانسوی "توتال" پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و موضوعیت یافتن مجدد تحریم‌های نفتی ایران، اعلام کرده بود که از اجرای پروژه بزرگ بهر‌ه‌برداری از منابع گازی پارس جنوبی صرف‌نظر می‌کند.

روزنامه آلمانی "هندلزبلات" گزارشی درباره تصمیم شرکت "توتال" برای خروج از پروژه بزرگ پارس جنوبی منتشر کرده است.

در این گزارش، پروژه بهره‌برداری از منابع گاز طبیعی پارس جنوبی، بزرگترین پروژه یک شرکت خارجی با دولت ایران ارزیابی شده است.

شرکت فرانسوی "توتال" در چارچوب این پروژه بر آن بوده تا بالغ بر چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در امر بهره‌برداری از گاز طبیعی پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند.

گزارش‌های منتشر شده از آن حکایت دارد که "توتال" تا کنون حدود ۴۰ میلیون یورو در این پروژه هزینه کرده است. شرکت "توتال" یکی از شرکت‌های بزرگی بود که پس از توافق هسته‌ای با ایران برای سرمایه‌گذاری کلان در صنایع نفت و گاز ایران ابراز تمایل و آمادگی کرده بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy