Saturday, May 19, 2018

صفحه نخست » یک تیر و دونشان اروپا با حفظ برجام

EU_NuclearDeal_051918.jpgپاسخ به آمریکا و حفظ ایران درتوافق

یورونیوز - اروپا از روز جمعه با قاطعیت اعلام کرد برجام را حفظ خواهد کرد و با وضع قوانین جدید برای شرکت های اروپایی که با ایران کار می کنند راهکار ماندن آنها در ایران را فراهم خواهد کرد. درباره چالش های اروپا در این زمینه با اریک براتبرگ، مسئول بخش اروپایی موسسه کارنگی گفتگو کردیم.

اروپا چگونه می خواهد و می تواند برجام را حفظ کند؟

اریک براتبرگ: فکر می کنم اروپا سعی می کند در مقابل تصمیم ترامپ دربرابر خروج از برجام و تحریم های احتمالا جدید و سخت تر این کشور واکنش قاطعی نشان دهد. اتحادیه اروپا با یک تیر دو نشان می زند. در بدو امر از امروز نشان داد که با اجرای مقررات بلوکه کردن تحریم ها به هرترتیب قصد دارد در مقابل ایالات متحده بایستد و همزمان به ایران هم نشان می دهد که از این کشور انتظار دارد در برجام باقی و به مفاد آن متعهد بماند. همچنین از این طریق به دیگر کشورهای حاضر در برجام نشان می دهد که ایران به برجام متعهد خواهد ماند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

آیا اروپا می تواند تنها با وضع «مقررات بلوکه کردن تحریم ها» برجام را حفظ کند؟

اریک براتبرگ: سوال اصلی اینجاست که اروپا چگونه می تواند مکانیسم «مقررات بلوکه کردن تحریم ها» را دوباره در این چالش بکار بگیرد. اروپا پس از تصویب این قانون در دهه ۹۰ میلادی که قرار بود در تجارت با کوبا بکار گرفته شود دیگر این قانون را اجرایی و عملی نکرده است.

حال معلوم نیست اجرای چنین قانونی بتواند آیا شرکت های اروپایی را راضی کند تا در ایران بمانند. و در صورتی که ایالات متحده تصمیم به وضع تحریم های جدید که در برنامه کاری دونالد ترامپ وجود دارد، بگیرد دیگر شانس ماندن شرکت های اروپایی بسیار کاهش می یابد. به این ترتیب اروپا ناگزیر است در این زمینه با آمریکا و نه ایران در درجه اول مذاکره کند.

***

ایران: اروپا قول داده برجام را حفظ کند

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا قول داده است، با وجود تصمیم دونالد ترامپ برای وضع تحریم علیه تهران، توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.

آقای صالحی که پس از دیدار با میگوئل آریاس کانته، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت افزود:‌ «تا زمانی که این قول و قرارها محقق و عملیاتی نشود ما نمی‌توانیم به طور قوی صحبت کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک، هرچه پیش می‌رویم، شاهد عملیاتی شدن این قول و قرارها باشیم.»

وی تأکید کرد: آن موقع اگر به کسی مسموع نبود امروز برای کل جهان مسموع شده است که آمریکا در توافق‌های بین المللی کشور قابل اتکا و اعتمادی نیست.»

آقای صالحی همچنین درباره احتمالات پس از برجام گفت : «اگر طرفهای دیگر بر وعده خود پایدار بمانند ما نیز چنین خواهیم کرد. سیاست ما اکنون انتظار و دیدن است. برای چند هفته،‌ همه جور امکانی وجود دارد. می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر بگیریم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه استفاده از ارز یورو به جای دلار در معاملات ایران و اروپا گفت:‌ «هیأت اروپایی در رابطه با به کارگیری یورو در تعاملات میان ایران و اروپا قول مساعد داده‌اند و پیشنهاداتی ارائه شده، گام‌های اولیه نیز در این زمینه برداشته شده است.»

علی اکبر صالحی همچنین افزود:‌ «آقای کانیته به طور کامل برای ما اقداماتی را که اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام درصدد انجام آن است تشریح کردند. به ویژه در رابطه با مقررات مسدودسازی که قرار است توسط اتحادیه اروپا احیا شود.»

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز گفت: «ما به دوستان ایرانی خود پیغام دادیم که تا زمانیکه آنها به توافق خود پایبند بمانند اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را به جا خواهند آورد. و آنها (ایرانی‌ها) نیز از سوی دیگر همین را گفتند.» وی افزود: «ما تلاش خواهیم کرد که جریان تجارت خود با ایران را، که برای این کشور بسیار مثبت بوده، ادامه دهیم.»

اتحادیه اروپا زمانی خریدار عمده نفت ایران به شمار می‌آمد. پس از اعلام خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، دولت‌های اروپایی تلاش کرده‌اند تا حد امکان از راه گفتگو با ایران این توافق را حفظ کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy