Monday, May 21, 2018

صفحه نخست » نامه برخی نمایندگان مجلس به شهروندان دوتابعیتی

dualCitizens_052118.jpgدویچه وله - شماری از نمایندگان مجلس ایران که عضو هیأت تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها هستند، نامه‌ای خطاب به ایرانیان مقیم خارج نوشته‌اند. هدف این اقدام، اطمینان به ایرانیان خارج از کشور برای تردد به زادگاهشان اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به ایرانیان خارج از کشور را تهیه کرده‌اند و قرار است در روزهای آینده به امضای جمع بیشتری از نمایندگان برسانند.

فارس می‌نویسد: «هدف از نگارش نامه نمایندگان که پس از تدوین گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها تهیه شده، اطمینان به ایرانیان خارج از کشور برای تردد به کشورمان است.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در این نامه تأکید شده است که دانشمندان، پژوهشگران و سرمایه‌داران می‌توانند به راحتی به خارج کشور سفر کرده و مجدداً به ایران بازگردند.

بر اساس گزارش فارس، نمایندگان مجلس که از اعضای هیأت تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها هستند گفته‌اند: «بحث مربوط به دوتابعیتی‌ها و افراد دارای گرین‌کارت و تابعیت‌های مضاعف شامل مقامات کشور و خانواده‌های آنها می‌شود و ربطی به سایر ایرانیان ندارد.»

نگارندگان این نامه معتقدند که مسبب برخی مشکلات کشور، از جمله بی‌ثباتی در بازار ارز و "وجود مشکل در برجام" مدیران دوتابعیتی هستند.

اقدامی برای معامله با غرب؟

پس از امضای توافق هسته‌ای تاکنون شمار افراد دوتابعیتی که در ایران به دلایل گوناگون دستگیر شده‌اند، افزایش چشمگیری یافته است.

شماری از این افراد توسط اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده‌اند.

تعدادی از بازداشت‌شدگان از صاحبان دانش و سرمایه هستند که در خارج موفق بوده‌اند؛ از جمله عباس عدالت، استاد علوم کامپیوتر و ریاضیات در دانشگاه امپریال کالج لندن و نازنین زاغری - راتکلیف، مدیر پروژه‌ای از بنیاد تامسون رویترز.

دست‌کم یک شهروند ایرانی−بریتانیانی دیگر، کمال فروغی، هم در زندان به‌سر می‌برد.

از دیگر زندانیان دوتابعیتی می‌توان از زوج ایرانی−آمریکایی کارن وفاداری و آفرین نیساری، باقر و سیامک نمازی و احمدرضا جلالی نام برد.

خبرگزاری رویترز در آبان‌ماه سال گذشته گزارش داد که سپاه پاسداران در دو سال گذشته بیش از ۳۰ تن از ایرانیانی را که دو تابعیتی هستند برای معامله با غرب بازداشت و زندانی کرده است.

شیرین عبادی، وکیل و حقوقدان نیز در باره دستگیری وفاداری و نیساری به رسانه‌ها گفته است: «مقام‌های قضایی ظرف یک سال و نیم گذشته خانواده‌های این دو نفر را تحت فشار قرار داده بودند. در حقیقت حکومت ایران کارن وفاداری را به خاطر ثروتمند بودن و نیز تابعیت آمریکایی‌اش دستگیر کرده تا از دولت آمریکا باج بگیرد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy