Tuesday, May 22, 2018

صفحه نخست » جنجال در مجلس ایران در زمان بررسی لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم + فیلم

majlis_052118.jpgبی بی سی - مجلس ایران امروز سه‌شنبه (اول خرداد/ ۲۲ مه) در زمان بررسی لایحه الحاق دولت این کشور به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به جنجال کشیده شده است. نمایندگان مخالف گفته اند پیوستن ایران به کنوانسیون موجب مسئولیت برای نظام جمهوری اسلامی خواهد بود و علی لاریجانی گفته آیت الله علی خامنه ای در این باره نظری ندارد.

در حالی که حسن نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای قرائت گزارش این کمیسیون درباره لایحه دولت حسن روحانی می خواست در جایگاه صحن علنی حاضر شود، دو نماینده مخالف (حسینعلی حاجی دلیگانی و محمد جواد ابطحی) ابتدا با فریاد مانع قرائت گزارش کمیسیون شدند.

خبرگزاری رسمی ایران می گوید این نمایندگان فریاد می زدند "گزارش استعماری نباید در مجلس قرائت شود".

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

نمایندگان از علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، می‌خواستند لایحه را مسکوت بگذارد اما آقای لاریجانی گفت که تصمیم در این باره با دولت حسن روحانی است که به گفته او "با مسکوت ماندن دو هفته‌ای این لایحه مخالفت کرده چه برسد به مسکوت ماندن شش ماهه آن".

آقای لاریجانی همچنین گفته که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران "در رابطه با الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشته و معتقدند مجلس و دولت خود تصمیم گیرنده باشند".

ایران از برخی سازمان های سیاسی و نظامی در منطقه همچون حزب الله لبنان حمایت و از آنها با عنوان "گروه های مقاومت" یاد می کند که منظور از آن از جمله "مقاومت در برابر اسرائیل" است.

نمایندگان مخالف پیوستن ایران به این کنوانسیون می‌گویند با توجه به این که برخی گروه های مورد حمایت ایران در فهرست سازمان های تروریستی قرار دارند، پیوستن به این کنوانسیون می‌تواند باعث فشار بیشتر به نظام جمهوری اسلامی ایران شود.

به غیر از دو نماینده ای که در ابتدا اعتراض به بررسی این لایحه را شروع کردند، شمار دیگری از نمایندگان اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری هم در ادامه جلسه امرور پلاکاردهایی در دست گرفتند و به مخالفان این لایحه پیوستند.

خبرگزاری ایرنا می گوید در این برگه ها نوشته شده بود، "ملت ایران ما را نخواهند بخشید اگر این لایحه استعماری را در مجلس تصویب کنیم".

بر اساس گزارش ها نمایندگان معترض به سوی جایگاه هیات رئیسه هم رفتند. رئیس مجلس ایران خطاب به معترضان گفته "مجلس جای گفت وگواست، با زور نمی شود حرف زد".

همزمان با مخالفت نمایندگان از جمله نصرالله پژمان فر نماینده مشهد و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر که "فریاد می زدند نمی گذاریم این لایحه در مجلس بررسی شود" کاظم جلالی از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی و رئیس مرکز پروهش های مجلس همراه اعضای هیات رئیسه مجلس به سمت معترضان رفتند ولی نتوانستند آنها را آرام کنند.

رسانه‌ های ایران می گویند در این شرایط آقای لاریجانی از حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواسته تا گزارش را قرائت کند اما آقای نقوی حسینی گفت که کمیسیون بررسی این لایحه را "به چند دلیل صحیح نمی‌داند از این رو ما گزارشی برای قرائت به مجلس نداده ایم".

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در اخطار قانون اساسی گفته "لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ترکمنچای دوم است و در صورت تصویب ننگی برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود". آقای قاضی‌پور گفته "با تصویب این لایحه یقه جمهوری اسلامی را در کشورهای گوناگون و سازمان ملل خواهد گرفت".

عهدنامه ترکمانچای در سال ۱۲۰۶ خورشیدی در زمان پادشاهی فتحعلی شاه بین ایران و روسیه امضا شد. بر اساس این معاهده ایروان و نخجوان از حاکمیت ایران خارج و به روسیه واگذار شد؛ ایران حق کشتی‌رانی در دریای خزر را هم از دست داد و ملزم به پرداخت غرامت به روسیه شد.

با شدت گرفتن اعتراضات در صحن علنی، علی لاریجانی بازگرداندن این لایحه به کمیسیون امنیت ملی را به رای گذاشت که نمایندگان به آن رای مثبت دادند و موضوع موقتا از دستور کار صحن علنی خارج شد.

دو روز پیش از این هم مجلس ایران با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمدجواد ظریف جلسه ای غیرعلنی برای بررسی لوایحی از جمله این لایحه برگزار کرد که درز مباحث آن به بیرون جنجالی شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy