Wednesday, May 23, 2018

صفحه نخست » گذری‌ بر لیستِ خط‌خوردگانِ تیم‌های ملی فوتبال ‌برای جام‌ جهانی

Marta.jpgاعتماد ـ علی‌ بابازاده - «بلژیک به حضور بازیکنی مثل راجا در جام جهانی روسیه نیاز دارد! او یکی از بهترین و مهم‌ترین بازیکنان تیم ملی بلژیک است. آیا انصاف است که مربی یک ملت را از یکی از بهترین بازیکنانش محروم کند، آن هم به دلایل شخصی و اختلاف نظر بین خودش و بازیکن؟» طومار مجازی منتشر شده در بین اهالی فوتبال بلژیک، طی یک ساعت ۱۶هزار امضا برپای خود دید و انتخاب روبرتو مارتینز مربی‌نه چندان محبوب را به‌چالش کشید! مربیانی از جنسِ مارتینز معمولا سخت از تصمیم خود منصرف می‌شوند و به کارهای این‌چنینی هواداران اهمیت می‌دهند، روبرتو راجا را یک بازیکن سطح بالا بانقشی محوری درآ‌اس رم خواند اما در بخشی دیگر از صحبت‌هایش دلیل دعوت نکردن این هافبک جنگجو را فنی خواند و از اینکه نمی‌تواند در تفکرات فنی خود جایی برای ناینگولان باز کند پرده برداشت.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

پس از این اتفاقات ناینگولان در پیامی اینستاگرامی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و نوشت؛ «با بیشترین بی‌میلی ممکن، دوران بازی کردنِ من برای تیم ملی به پایان رسید. من برای تیم ملی کشورم هرکاری که می‌توانستم انجام دادم و از این به‌بعد اولین هوادارتان خواهم بود!»

مارتینز جدای از راجا، روی اسم بازیکنانی همچون دیوک اوریگی، دنیس‌پرائت و کوین میرالس هم خط قرمز کشید. اما این همه داستان کج‌سلیقگی‌ها نبود و در دیگر کشورها‌نیز مربیان تصمیمات عجیبی گرفتند؛ جولین لوپتگی، سرمربی ماتادورها در ادامه تصمیمات فنی و فوتبالی خود دست روی بازیکنان تاثیرگذاری چون مارکوس‌آلونسو، هکتور بیرین، آلوارو موراتا، پدرو رودریگز، سسک‌فابرگاس، سرجی روبرتو و خاوی مارتینز گذاشت و قیدِ بردن‌شان به روسیه و سرزمین تزارها را زد! در آلمان یواخیم لوو برای فوتبال‌دوستان کشورش تصمیمات قابل بحثی را اتخاذ کرد؛ امره جان را به‌بهانه مصدومیت از لیست اولیه خود کنار گذاشت و قلم قرمز را روی نام زننده گل فینال جام‌جهانی ۲۰۱۴ نیز کشید. ماریو گوتزه در سال‌های اخیر آن بازیکن تاثیرگذار همیشه نبوده ولی حتی در این‌شرایط ‌نیز آنقدری توانایی دارد که لوو را مجاب به دعوت کردنش کند. ساندرو واگنر، آندره شورله، شکودران موستافی، بندیکت هوودس و حتی لارس اشتیندل از فهرست اولیه یواخیم برای ژرمن‌ها کنار گذاشته‌شده‌اند. واگنر همچون ناینگولان پس از خط‌خوردن از فهرست تیم کشورش، از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و یواخیم و دستیارانش را فاقد صداقت و روراستی خواند. لوو هم در جواب مهاجم بایرن‌مونیخ به‌تندی برخورد کرد و گفت؛ «می‌توانم ناامیدی واگنر را درک کنم اما فکر می‌کنم یک مقدار بیش از حد واکنش نشان داده و از همبازیانش انتقاد کرده است. او با بازیکنان تیم ملی که سال‌ها برای کشورشان بازی کردند و تیم را به جام جهانی رساندند مثل احمق‌ها رفتار کرده است.»

گرت ساوت‌گیت، سرمربی سه‌شیرها با دعوت از الکساندر آرنولد مدافع لیورپول و نیک پوپ دروازه‌بان برنلی ریسک پذیر بودن خود را به اهالی فوتبال بریتانیا نشان داد اما یادمان نرود ساوت‌گیت پس از مشخص شدن لیست تیم‌ملی انگلیس به‌همان اندازه که تحسین شده، نیش و کنایه کارشناسان را نیز به جان خریده! طعنه‌هایی حاصل از عدم دعوتِ مایکل‌کین، کریس اسمالینگ، رایان برتراند، لالانا، جیمز تارکوفسکی، جک ویلشر، سولانکه و حتی تونی آبراهام.

شاید در بین تمامی لیست‌های خط خوردگان، این فهرست فرانسه باشد که عجیب‌تر از همه به‌نظر می‌رسد و تا حدودی صدای همه غایبان را در آورده است؛ دشان برای تصمیم‌گیری دردسرهای متفاوتی را روبه رو داشت و می‌دانست که بدون شک انتخابش با انتقاد همراه خواهد بود. دیدیه ‌دشان و دستیاران بیشتر روی تیم‌های تاتنهام، پاری‌سن‌ژرمن، مارسی، رئال، بارسلونا، موناکو، من‌سیتی، یوونتوس، منچستریونایتد و بایرن و سویا تمرکز داشته‌اند و روی ستاره‌های شاغل در این باشگاه‌ها حساب ویژه‌ای را باز کرده‌اند. فهرست خط خوردگان خروس‌ها خود می‌توانست یک تیم کامل و مدعی در جام‌جهانی روسیه باشد.

در این لیست پر اسم و رسم می‌توان به‌این ستارگان اشاره کرد؛ کریم بنزما، متئو والبوئنا، حاتم بن‌عرفا، ریبری، کومان، بنو کاستیل، کورت زوما، لاپورته، لوکاس دینیه، موسی‌سیسوکو، پایت، باکایوکو، ویسام‌بن‌یدر، مارسیال، لاکازت و آدرین رابیوت.

مارکا بعد از تصمیمات چالش‌برانگیز کادرفنی خروس‌ها، مصاحبه‌ای با کانتونا منتشر کرد که اریک در آن دم از مهم بودن اصالت برای دیدیه دشان می‌زند. کانتونا شایعات درباره نژاد پرست بودنِ دشان را افزایش داد و درخصوص دعوت نشدن بنزما و بن‌عرفا گفت؛ «دشان تعصبی شدید به فرانسه دارد. او شاید تنها شخصی باشد که نژادش صد‌در‌صد فرانسوی است و هیچ‌کدام از اعضای خانواده‌اش باهیچ غیر فرانسوی‌ ازدواج نکرده‌اند! درست همانند مورمون‌ها در ایالات متحده. بنزما و بن‌عرفا از بهترین‌های فرانسه‌اند ولی آنها ریشه آفریقایی دارند و این دشان را اذیت می‌کند!»

اکثر لیست‌های نهایی تیم‌های حاضر درجام‌جهانی حداقل با یک شگفتی همراه بوده و به عنوان مثال نمی‌توان از دعوت نکردن مائورو ایکاردی به‌تیم ملی آرژانتین به سادگی گذشت.

مربیان به بهانه‌های فنی و فوتبالی فشار را از روی خود برمی‌دارند اما، باید منتظر ماند و دید پس از عدم نتیجه‌گیری مطلوب در جام‌جهانی نیز، دم از مشکلات فنی می‌زنند یا خیر!

این روزها با اعلام اسامی نهایی تیم‌های جام جهانی عبور از ستارگان موفق در هر تیمی به چشم می‌خورد. ایکاردی، گلزن برتر کالچو از لیست آرژانتین خط خورد. ناینگولان از لیست تیم ملی بلژیک خط خورد. خاوی مارتینز و موراتا هم در لیست نهایی اسپانیا قرار نگرفتند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy