Wednesday, May 23, 2018

صفحه نخست » آیا باید نگران "کشتی‌کج‌کار دیوانه" باشیم؟

crazyT_052218.jpgفرارو- یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «دونالد ترامپ مانند یک کشتی کج کار است. یعنی وقتی وارد میدان مبارزه که می‌شود دیگر برایش اهمیتی ندارد طرف مقابل حق است یا خیر، انقدر حریف را می‌زند که تماشاچیان برایش کف بزنند. ما با همچین وضعیتی مواجه هستیم. یعنی اگر ترامپ موفق شود مردم بدون توجه به درستی یا غلطی اقدام او را تشویقش می‌کنند.»

به گزارش فرارو؛ حدود دو هفته پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران، مایک پومپئو به تشریح راهبرد واشنگتن در قبال ایران پرداخت و این کشور را به اعمال "شدیدترین تحریم‌های تاریخ" تهدید کرد. او در این سخنرانی ۱۲ درخواست از ایران را مطرح کرد که از جمله شامل توقف غنی‌سازی اورانیوم و آزمایش موشک‌های بالستیک و خاتمه دادن به آنچه حمایت از تروریسم و دخالت در کشور‌های منطقه خوانده شد، می‌شوند. وی عنوان کرد: «تحریم‌ها علیه تهران تنها پس از تغییر "محسوس" در سیاست‌های ایران برداشته خواهد شد و از متحدان واشنگتن خواست که با کشورش همراهی کنند. وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد تجارت کشور‌های دیگر با تهران گفت: «همه کشور‌ها باید دریابند که ما نمی‌توانیم به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کمک مالی کنیم.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در همین خصوص علی خرم. دیپلمات سابق کشورمان در گفتگو با فرارو عنوان کرد: «به عقیده من بخشی از صحبت‌های اخیر پمپئو جنبه تبلیغاتی و روانی داشت یا حداقل روکشی از رویکرد تبلیغاتی دور آن‌ها را گرفته، اما محتوا و مغز این برنامه یک سیاست کاملا استراتژیک بود؛ بنابراین به نظر من سال بسیار سختی در پیش خواهیم داشت و برخلاف جوی که میان مسئولان و مقامات کشور حاکم است که اصرار دارند همه مسائل را عادی جلوه دهند به جامعه این را القا کنند که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و آمریکا صرفا تهدید می‌کند همه آن هم توخالی است؛ من معتقدم باید نگران بود و به دنبال راهکار‌هایی باشیم. بدون شک خبر‌هایی در راه است. آن‌ها به دنبال این هستند که حکومت در ایران را تغییر دهند و برای این کار برنامه ریزی کرده‌اند و روش‌هایی هم در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال تحریم‌های یکی از این روش‌هایی است که آن‌ها معتقدند از این طریق مردم ایران را تحت فشار قرار می‌دهند تا علیه نظام جمهوری اسلامی شورش و کشور را با فروپاشی از داخل مواجه کنند؛ بنابراین به عقیده من در روز‌های آینده آن‌ها برنامه‌هایی برای این مسئله ارائه خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «اما طرف دیگر این است که آن‌ها به دنبال این هستند که اگر تحریم‌ها نتوانست شرایط در ایران را به شکل دلخواه آن‌ها پیش ببرد، همان بهانه‌هایی که در خصوص عراق مطرح کرده بودند را در باره ایران به میان بکشند و افکار عمومی جهان را برای یک جنگ نظامی آماده کنند؛ بنابراین تمام تلاش خود را خواهند کرد که یا ایران را عصبانی کنند یا فضای لازم برای حمله را در افکار عمومی جهان به وجود آورند. در مجموع همانطور که در ابتدا هم اشاره کردند به نظر من یک استراتژی مشخص در پشت اظهارات و اقدامات مقامات کاخ سفید وجود دارد که ما باید آن را به خوبی شناسایی کنیم و به دنبال راهکار‌های مناسب در برابر آن باشیم.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که اظهارات مقامات آمریکایی تا چه اندازه می‌تواند بر افکار عمومی جهان تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: «ببینید همه دنیا می‌داند و می‌فهمند که آمریکا به دنبال تغییر نظام در ایران است اماباید در اینجا به یک سوال پاسخ داده شود و این است که آیا جنگ با ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی مورد موافقت جهان قرار می‌گیرد یا خیر؟ متاسفانه دعوای میان ایران و آمریکا تا حدی پیش رفته است که تبدیل به یک زخم وخیم شده که جهان خسته از این زخم است. ما بار‌ها وبار‌ها فرصت داشتیم که با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شویم و این رابطه را بهبود ببخشیم. یک بار در دوران آقای کلینتون از سوی آن‌ها پیشنهاد مذاکره مطرح شد و یک بار هم در دوارن آقای اوباما دست دوستی به سمت ما دراز کردند، اما ما بازهم به ان توجه نکردیم. در حالی که می‌توانستیم این زخم را پیش از انکه وضعیت بدتری پیدا کند مداوا کنیم.»

او افزود: «حالا در چنین شرایطی به عقیده من روند فرسایشی این خصومت و دشمنی موجب شده افکار عمومی جهان خسته شوند و جدا از اینکه کدام درست می‌گویند و کدام غلط، راضی به حذف صورت مسئله هستند و مشابه این در دنیا بسیار زیاد است. این وضعیت در داخل آمریکا هم وجود دارد. ببینید اگر بخواهم تشبیه کنم باید بگویم که دونالد ترامپ یک کشتی کج کار است. وقتی یک کشتی‌کج کار وارد میدان مبارزه که می‌شود دیگر برایش اهمیتی ندارد طرف مقابل حق است یا خیر، انقدر حریف را می‌زند که تماشاچیان برایش کف بزنند. ما با همچین وضعیتی مواجه هستیم. یعنی اگر ترامپ موفق شود مردم بدون توجه به درستی یا غلطی اقدام او را تشویقش می‌کنند. حتی با وجود اینکه نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد محبوبیتش در ایالات متحده آمریکا کم شده است، اما همچنان حدود ۴۰ درصد طرفدار دارد.»

خرم تاکید کرد: «آنچه که متاسفانه مسئولان توجهی به آن ندارند این است که افکار عمومی جهان و داخل آمریکا از این دشمنی ۴۰ ساله خسته شدند چهار دهه است که در این دام افتاده است بنابراین برایش مهم این است که حل شود و فرقی ندارد که از طریق مسالمت‌آمیز حل می‌شود یا غیرمسالمت‌آمیز. ما در زمان اوباما می‌توانستیم روابط دیپلماتیک ایجاد کنیم. ببینید من اینجا درباره خوبی یا بدی ارتباط با آمریکا صحبت نمی‌کنم. منظور من این است چنین مسائلی را باید در نظر گرفت که این زخم وخیمی که ما آن را زنده و تازه نگه داشتیم می‌تواند در افکار عمومی داخل یا خارج آمریکا به ضرر ما باشد.»

وی ادامه داد: «واقعیت این است که ما در شرایطی قرار داریم که هرکسی قصد دارد از آن به نفع خود سواستفاده کند و هرگونه که بخواهد با ایران برخورد می‌کند. مثلا همین چند روز پیش دیدیم که مقتدی صدر درباره ایران چگونه صحبت کرد یا مثلا افغانستان اخیرا وقتی از یکی از مقامات این کشور پرسیدند که «چرا نتوانسته‌اند جلوی جنگ‌های داخلی را بگیرند؟ گفته است مقصر ایران است و ایران پشت همه این ماجرا‌ها است.» چرا؟! دلایلش واضح است. ما در شرایطی قرار داریم که دیگر کشور‌ها احساس می‌کنند اگر علیه ما صحبت کنند، به نفعشان است.»

خرم در پایان گفت: «من واقعا امیدوار هستم که اظهارات مقامات مثل رئیس جمهور صرفا نمای بیرونی ماجرا باشد و آن‌ها در پشت پرده به دنبال آرام کردن فضای فعلی میان ایران و آمریکا باشند. اما بیشتر نگرانی من جناح‌های تندروی داخلی هستند. من نگرانم که آن‌ها همچنان بر همان سیاست قبل بمانند و کاملا شعاری عمل کنند و وضع را از الان وخیم‌تر کنند و دیگر کاری از آقای روحانی و ظریف هم برنیاید. زیرا خیلی از بخش‌های کشور در اختیار همین تندرو‌ها است و مداوم با استفاده از تریبون‌هایی که در اختیار دارند شعار می‌دهند و تهدید می‌کنند. خب در چنین شرایطی که دشمن برنامه ریزی کرده است، بدون شک شرایط برای ما بسیار خطرناک خواهد بود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy