Friday, May 25, 2018

صفحه نخست » اجرای قانون حریم خصوصی رسانه‌های آمریکایی را در اروپا به تعطیلی کشاند

EU_052518.jpgرادیو فردا، آغاز اجرای قانون اروپایی حفاظت از حریم و اطلاعات افراد در روز جمعه، چهارم خردادماه، چندین رسانه مهم آمریکایی همچون وب‌سایت روزنامه لس‌آنجلس تایمز را به تعطیلی کشاند.

اکنون در «بیشتر کشورهای اروپا» به دلیل اجرای این قانون تازه که هدف از آن حمایت بیشتر از اطلاعات و داده‌های افراد عنوان شده، شهروندان قادر به مشاهده وب‌سایت روزنامه لس‌آنجلس تایمز و شیکاگو تریبون نیستند.

اروپا روز جمعه را با اجرای قانون موسوم به «قانون حفاظت از داده‌های همگان» آغاز کرد که بر اساس آن کمپانی‌ها مجبورند به شکل استفاده از داده‌ها و اطلاعات افراد جامعه بیشتر توجه نشان دهند.

طبق این قانون تازه، استفاده از داده‌ها و اطلاعات افراد و زیر پا گذاشتن حق حریم خصوصی آنها، مثلاً در شبکه‌های اجتماعی، جریمه‌ای سنگین خواهد داشت.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در قانون جدید معروف به «جی‌دی‌پی‌آر»، برای تجاوز به حریم خصوصی افراد جریمه‌ای معادل تا ۲۰ میلیون یورو یا چهار درصد درآمد یک کمپانی در سطح جهان تعیین شده است.

به دلیل وضع همین جریمه سنگین است که بسیاری از رسانه‌های آمریکایی ترجیح داده‌اند فعلاً وب‌سایت خود را در اروپا از دسترس خارج کنند.

دسترسی به وب‌سایت دو روزنامه لس‌آنجلس تایمز و شیکاگو تریبون تا اوایل بعدازظهر جمعه در اروپا ممکن نبود.

در همین زمینه یک کارشناس حقوق در بروکسل در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز این قانون را «زنگ بیدارباش» برای «بسیاری از کمپانی‌ها» خوانده است، «چرا که هرگز قوانین حفاظت از اطلاعات افراد را جدی نمی‌گرفتند».

بسیاری از طرفداران و فعالان عرصه حفظ حریم خصوصی در دنیا از اجرای این قانون استقبال کرده و آن را «الگویی برای حفاظت از اطلاعات افراد در عصر اینترنت» توصیف کرده‌اند.

در مقابل منتقدان وضع این قانون چنین می‌گویند که هر قانون تازه تنها باری است اضافی،‌ مخصوصاً بر دوش شرکت‌های کوچک.

قانون موسوم به «جی‌دی‌پی‌آر» به هر فرد این حق را می‌دهد که از یک کمپانی بخواهد تمام اطلاعات شخصی او را پاک کند یا نسخه‌ای از تمام اطلاعاتی را که از آن فرد در اختیار دارد به او ارائه کند.

این قانون کمتر از دو ماه پس از آن اجرایی می‌شود که گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه فیس‌بوک اطلاعات شخصی ۵۰ میلیون کاربر و علائق آنها را به شرکتی در لندن داده است تا در جریان کارزار انتخاباتی از آن استفاده کند.

فیس‌بوک بعدتر اذعان کرد که شمار کاربرانی که اطلاعات‌شان به شرکت «کمبریج آنالیتیکا» انتقال پیدا کرده به مراتب بیشتر، و دست‌کم ۸۷ میلیون نفر است.

در پی انتشار این گزارش‌های جنجالی بود که مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیر فیس‌بوک، برای ادای توضیحات به سنای آمریکا رفت و در آنجا اذعان کرد که با رشد فعلی اینترنت در جهان، وضع برخی ضوابط «اجتناب‌ناپذیر» است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy