Friday, May 25, 2018

صفحه نخست » پوتین خواهان مذاکره درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران شد

putin_052518.jpgرادیو زمانه، رئیس جمهور روسیه از تلاش‌های سه قدرت اروپایی برای حفظ برجام حمایت کرد و نسبت به پیامدهای نقض توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد. پوتین اما در همان حال از ضرورت یک توافق تازه با ایران بعد از سال ۲۰۲۵ سخن گفت. قرار شد که روسیه و فرانسه برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در سوریه با هم هماهنگ‌تر از قبل عمل کنند.

پوتین در یک نشست خبری مشترک با همکار فرانسوی‌اش امانوئل مکرون درباره توافق هسته‌ای با ایران از پیشنهاد قدرت‌های اروپایی برای دستیابی به یک توافق جداگانه که شامل برنامه موشکی سپاه و نفوذ منطقه‌ای ایران شود استقبال کرد. رئیس جمهور روسیه گفت:

«از مواضع فرانسه و اروپا که خواهان حفظ این توافق است، استقبال می‌کنیم. می‌دانیم که کار پیچیده‌ای است. روسیه هرگز از اقدامات یک‌جانبه و تحریم‌های یک‌جانبه حمایت نکرده و هرگز به صورت یک‌جانبه تحریمی اعمال نکرده است. موافقم که می‌شود درباره برنامه موشکی، درباره وضعیت منطقه‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پس از ۲۰۲۵ هم صحبت کرد. اما نباید حفظ برجام را به این سه جزء گره بزنیم.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

رئیس جمهور روسیه یادآوری کرد که ایران به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بوده است:

«وضع ما در قبال برجام روشن است. اعتقاد داریم که این توافق باید حفظ شود. اخیراً با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و رو در رو با او صحبت کردم. او گفت که ایران به طور کامل به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند بوده است. سوال این است که مبنای بر هم زدن این توافق چیست؟»

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم یادآوری کرد که ایران همچنان می‌بایست به توافق هسته‌ای پایبند بماند:

«لازم است که ایران به تعهداتش پایبند بماند. اطلاعاتی که ما در روزهای گذشته از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دریافت کرده‌ایم، بسیار مثبت بوده‌اند. من و رئیس‌جمهور پوتین در این موضع اشتراک نظر داریم که می‌خواهیم این چارچوب را که برای امنیت منطقه ضروری است، حفظ کنیم.»

مکرون اعلام کرد که درباره برنامه موشکی سپاه و نفوذ منطقه‌ای ایران گفت‌وگوهایی را با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی آغاز کرده است:

«گفت‌وگو در مورد این موضوعات را با رئیس‌جمهور روحانی آغاز کرده‌ایم و معتقدیم که اگر همه به تعهداتی که در سال ۲۰۱۵ پذیرفتیم، پایبند باشیم، این گفتگو‌ها کاملا امکان‌پذیر است. در هفته‌های آینده ما با شرکای ایرانی و شرکای اسرائیلی خود گفت‌وگو خواهیم کرد. می‌دانید که همه شرکای ما ارزیابی یکسانی از تحولات منطقه ندارند، اما برای ممانعت از تنش در منطقه، باید ساز و کار گفت‌وگو و تفاهم ایجاد کنیم.»

رئیسان جمهور روسیه و فرانسه در مورد سوریه هم با هم توافق کردند که راه حل سیاسی در این کشور برای تدوین یک قانون اساسی تازه را به پیش ببرند با این هدف که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود. پوتین اما با صراحت از نقش سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی در جنگ سوریه حمایت نکرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy