Friday, May 25, 2018

صفحه نخست » سقوط ادامه‌دار لیر: نرخ سود بانکی ۱۶ درصد شد

turkishLira_052518.jpgرادیو زمانه - در آستانه انتخابات زودرس ترکیه، سقوط لیر شتاب بیشتری گرفته است. بانک مرکزی ترکیه برای مقابله با این وضعیت نرخ بهره بانکی را تا ۴ درصد افزایش داد.

لیر ترکیه پنجشنبه ۲۴ می/ ۲ خرداد ۳ درصد دیگر از ارزش برابری با دلار را از دست داد. این در حالی بود که بانک مرکزی ترکیه به منظور جلوگیری از سقوط ارزش لیر، نرخ بهره بانکی را تا ۱۶ درصد افزایش داد. رجب طیب‌ اردوغان که این روزها درگیر تبلیغات انتخابات زودرس است، وعده کرده بود پس از برگزاری انتخابات ۲۴ ژوئن نرخ بهره بانکی دوباره کاهش یابد. این اظهارات واکنش بازار ارز ترکیه را به دنبال داشت.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

منتقدان اردوغان اظهارات او را عامل تحریک بازار و خروج سرمایه از ترکیه می‌دانند. برخی از کاربران ترکیه نیز در شبکه‌های اجتماعی سیاست‌های اردوغان را عامل «سقوط اقتصادی» این کشور دانسته و نوشته‌اند: ۲۴ ژوئن با شکست اردوغان این روند خاتمه خواهد یافت.

به گزارش منابع خبری ترکیه، لیر از آغاز سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۲۵ درصد ارزش برابری با دلار را از دست داده است.

رئیس جمهوری ترکیه عوامل بیرونی که قصد ضربه زدن به دولت حاکم را دارند، علت این وضعیت دانسته است. منتقدان او اما افزایش هزینه‌های جاری، بودجه امنیتی و سیاست‌های خارجی در کنار فساد اقتصادی را سقوط ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی می‌دانند.

ارزش برابری لیر با دلار به نزدیکی ۴,۹ سقوط کرده که کمترین میزان ارزش برابری این واحد پولی طی یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy