Saturday, May 26, 2018

صفحه نخست » ‍ ماجرای درگیری شدید در کنگره حزب اعتمادملی

B8D6BE88-276B-4EBE-A750-BFCEDAEC154B.jpeg

رادیو فردا، در حالی که تعدادی از اعضای حزب اعتماد ملی از ناتمام ماندن کنگره این حزب به دلیل «اقدامات سازمان يافته گروه فشار» برای ابقا نشدن مهدی کروبی در سمت دبیر کل خبر داده‌اند، گزارش‌هایی نیز از درگیری بین اعضای این حزب در کنگره منتشر شده است.

محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و شورای شهر تهران، در توئیتر خود خبر داد که کنگره این حزب روز جمعه ۴ خرداد با حضور ۱۸۰۰ نفر و با سخنرانی چهره‌های سیاسی برگزار شد.

به گفته آقای حق شناس، این کنگره، «با اقدامات سازمان يافته گروه فشار با اختلال روبرو شد و عليرغم راى اكثريت به شوراى قبل ناتمام ماند».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

حجت نظری، دیگر عضو حزب اعتماد ملی، نیز خبر داد که اعضای این حزب، مهدی کروبی را به عنوان دبیر کل ابقا کرده‌اند.

وی در توئیتر خود نوشت که پس از این تصمیم اعضای حزب اعتماد ملی، «عده‌ای اراذل و اوباش که به دنبال حذف کروبی بودند تلاش کردند جلسه را متشنج کرده و تصمیم را تغییر دهند که با تائید ابقا توسط نماینده وزارت کشور، فشار این گروه نتیجه نداد».

در همین حال اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی،در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت که قبل از این «تشنج» اعضای حزب «با قیام و قعود (ایستادن موافقان)» به اصلاحات اساسنامه حزب و ابقای اعضای شورای مرکزی فعلی رای مثبت داده بودند.

به گفته آقای گرامی مقدم، اما با شروع «تشنج»، الیاس حضرتی، رئیس کنگره، اعلام کرد که با توجه به انجام شدن رای‌گیری، جلسه پایان یافته است.

درحالی که به گفته آقای گرامی مقدم، افرادی که «تشنج» ایجاد کرده‌اند «خارج از حزب بودند»، گزارش‌هایی نیز درباره درگیری برخی از اعضای حزب با یکدیگر منتشر شده است. از جمله این اعضا رحمت الله بیگدلی است که فیلم درگیریش با اعضای دیگر حزب منتشر شده.

وی در مصاحبه‌ای دلیل این درگیری‌ها را رعایت نشدن اساسنامه این حزب در جلسه کنگره اعلام کرد.

آقای بیگدلی گفت که «ورود افراد غیر عضو حزب به جلسه» و «انتخابی نبودن هیئت رئیسه کنگره» دلیل اعتراض تعدادی از اعضا بوده است.

اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز سال ۹۵ نیز با استعفای مهدی کروبی، دبیر کل حزب، مخالفت و او را در سمت دبیرکلی این حزب ابقا کرده بودند.

حزب اعتماد ملی در سال ۸۴ با محوریت مهدی کروبی تأسیس شد و پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دفتر آن در تهران پلمب شد.

اما به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ اعضای عالی‌رتبه این حزب از بازگشت آن به عرصه سیاسی خبر دادند و نشست‌های این حزب بار دیگر برگزار شد.

مهدی کروبی از بهمن سال ۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برد. میرحسین موسوی، رهبر دیگر معترضان سال ۸۸، همراه با زهرا رهنورد، همسرش، نیز از بهمن ۸۹ تاکنون در حصر خانگی هستند.

تاکید سخنرانان بر رفع حصر رهبران جنبش سبز ایران

در همین حال به گفته وب سایت روزنامه اعتماد، رفع حصرمهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، یکی از موضوعات مطرح شده در سخنرانی‌های این کنگره بوده است.

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس، در سخنرانی خود در این کنگره با اشاره به فعالیت‌های مهدی کروبی ابراز امیدواری کرد که حصر و همچنین «محرومیت‌ها و محدودیت‌ها برای افراد رفع شود».

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز گفت: «ما اروپایی‌ها را تحقیر می‌کنیم که چرا درباره هولوکاست اجازه صحبت نمی‌دهند. ولی ما همان کاری را که اروپایی‌ها درباره هولوکاست کردند درباره وقایع ۸۸ می‌کنیم. شاید کسی نظر دیگری داشته باشد و معتقد باشد نظام اشتباهی کرده است».

وی اعلام کرد که «نشانه‌هایی» از احتمال برطرف شدن حصر و ممنوع التصویری «می‌بینیم و احساس می‌کنیم اراده‌ای برای این کار وجود دارد».

الیاس حضرتی، عضو حزب اعتماد ملی و نماینده مجلس، نیز گفت که کنگره بعدی این حزب را با حضور مهدی کروبی «در ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفره آزادی برگزار خواهیم کرد».

در ماه‌های گذشته برخی نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کرده بودند که حصر خانگی هفت ساله رهبران اعتراض‌های سال ۸۸، با وعده مقام‌های امنیتی و قضایی به زودی پایان می‌گیرد اما پس از عملی نشدن این وعده، علی مطهری گفت که ظاهراً در این باره بین مقام‌های قضایی و امنیتی اختلاف نظر وجود دارد.

برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که تصمیم‌گیری درباره رفع حصر به شورای عالی امنیت ملی واگذار شده است.

حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ وعده رفع حصر را مطرح کرده بود و از آغاز سال ۹۷ انتقادهای چهره‌های اصلاح‌طلب به پیگیری نشدن موضوع حصر از سوی او افزایش یافته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy