Saturday, May 26, 2018

صفحه نخست » خبری از درخواست خاتمی برای دیدار با آیت الله خامنه ای

khatami_052618.jpg«محسن رهامی»، از فعالان سیاسی اصلاح طلب، در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی شایعه‌ی درخواست سیدمحمد خاتمی برای دیدار با رهبری و انجام این دیدار گفت: نه، من با خود ایشان که صحبت کردم خیلی قطعی چیزی را نگفتند.

حجت الاسلام رهامی که در کنگره‌ی حزب اعتماد ملی حضور پیدا کرده بود در حاشیه‌ی کنگره‌ی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش، تأیید کرد که «آقای خاتمی این مساله را نه تأیید کردند و نه تکذیب».

رهامی گفت: اما از اخوی ایشان پرسیدم که او هم گفت در جریان نیستم. پریروز با خود ایشان بودیم؛ حداقل در آن جمع نخواستند قطعی بگویند.

رهامی چند ماه پیش به همراه رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، با رهبری دیدار کرده بودند.

«اسماعیل دوستی»، عضو حزب اعتماد ملی که در ماه‌های اخیر بارها توانسته است مهدی کروبی را که در حصر خانگی است ملاقات کند هم در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز از صحت شایعه‌ی دیدار خاتمی و رهبری اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من در جریان نیستم.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دوستی همچنین درباره‌ی آخرین دیدار خود با مهدی کروبی در حصر خانگی، گفت: آخرین بار دو هفته پیش با آقای کروبی دیداری داشتم.

آقای دوستی در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون من خبرنگار می‌توانم آقای کروبی را ببینم یا نه گفت: خیر. باید هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد.

یار خاتمی میهمان بیت شد؛

محمدعلی ابطحی؛ چهره خاص افطاری رهبری/ دعوت ساده یا حضوری معنادار؟

رویداد۲۴ بسیاری از افرادی که افطاری رهبر انقلاب با مقام‌های نظام را دیدند، از ترکیب خاص مهمانان آن ابراز شگفتی کردند. از آیت‌الله رئیسی که از مشهد به تهران آمده بود و در کنار اسحاق جهانگیری نشسته بود تا اعضای زن شورای شهر تهران که کم کم پوشیدن مانتو در دیدارهای رهبری را تبدیل به اتفاقی معمولی کردند تا شعارهای مرگ بر آمریکای ظریف که بارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و در نهایت حضور محمود احمدی‌نژاد در کنار زاکانی و فدایی که شاید خبر از تغییرات آینده جریان اصولگرایی می‌داد.

اما این افطاری یک مهمان خاص داشت. محمدعلی ابطحی شاید مهمترین مهمان برای میهمانی رهبری بود. ابطحی که سال‌هاست که رئیس دفتر سیدمحمد خاتمی بوده و سال‌ها سخنگوی رسمی و غیر رسمی او بوده است، پس از حضورش در میهمانی افطاری بیت رهبری می‌نویسد: «من همیشه معتقد بوده‌ام اختلافات جدی جریان‌های سیاسی، زیر سقف نظام و رهبری باید حل و فصل شود. تقریبا نظر اکثر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب غیربدلی هم همین است. مرز اصلاح‌طلبی و براندازی در همین نقطه قرار دارد. حل مشکلات کشور در داخل وقتی عملی است که حرمت و جایگاه کلیت نظام محترم بماند. به همین دلیل از دعوت افطاری رهبری حس خوبی داشتم. در همه نوشته‌هایم چه قبل از سال 88 و چه پس از آن بر این باور بوده‌ام که استقلال و سر بلندی کشور و تحقق آرمان‎های اصلاح‌طلبانه با نقد بی‌رحمانه بخش‎های مختلف قدرت و حفظ حرمت و جایگاه رهبری امکان‌پذیر است. با این حساب نه تنها این دعوت را دوست داشتم، بلکه امیدوارم دایره دعوت‎ها وسیع‌تر از این باشد که از بزرگانی که دعوت نمی‌شوند هم دعوت شود و بیت رهبری محل حضور همه علاقمندان به انقلاب و نظام باشد.»

نزدیک بودن به خاتمی تنها ویژگی ابطحی نیست. او یکی از رسانه‌ای‌ترین شخصیت‌های دولت خاتمی بود و مطالب روزانه او در وبلاگ شخصی‌اش، اینستاگرام غیر رسمی سیاستمداران دولت خاتمی بود. وبلاگ او در زمان انتخابات به روزانه صد هزار بازدید کننده می‌رسید که از مجموع بازدید بسیاری سایت‌های خبری بیشتر بود.

با این حال نقطه عطف زندگی ابطحی، بازداشت او در جریان وقایع بعد از انتخابات 88 بود. معلوم نبود این بازداشت برای تحت فشار دادن خاتمی بوده یا برای اخلال در روند اطلاع‌رسانی او در وبلاگش. در دوران زندان ابطحی وبلاگش که از زندان به روز می‌شد و او از عقاید سابق خود عذرخواهی می‌کرد اما مثل سایر زندانیان 88 بعد از آزادی به مواضع سابق خود بازگشت و حتی تلویحا از برگزارکنندگان آن دادگاه و مصاحبه هم به خاطر ساختگی بودن رفتار آنها انتقاد کرد.

در زمان تهدیدهای اخیر ترامپ، به نظر می‌رسد کشور نیاز بیشتری به همدلی دارد. از طرفی اخباری از رفع حصر به گوش می‌رسد و از سویی دیگر یکی از نزدیکترین افراد به سیدمحمد خاتمی به افطاری رهبری دعوت می‌شود. حضور ابطحی می‌تواند مقدمه اتفاقات خوبی در آینده نزدیک ایران باشد یا یک دعوت معمولی برای یک مراسم معمولی است؟ آیا آقای رئیس دفتر با پیامی محرمانه به خیابان یاسر خواهد رفت؟ آیا ممکن است در روزهای آینده تصویر خاتمی روی صفحه تلویزیون ظاهر شود و برای مقابله با آمریکا، تصمیمات راهبری نظام برای حمایت از تولید داخلی و اطمینان به نیروهای نظامی را «تکرار» کند؟ شاید عید فطر امسال نقطه عطفی در تاریخ سیاست ورزی جمهوری اسلامی باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy