Sunday, May 27, 2018

صفحه نخست » چطور اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را ترک کنم؟

mobileAddiction_052718.jpgمریم دهکردی - ایران وایر

«چطور می توانم از اعتیاد به شبکه های اجتماعی خلاص شوم من 36 ساله ام و تقریبا تمام اوقات بیداری ام را باید به اینترنت دسترسی داشته باشم و اگر یک لحظه جایی باشم که اینترنت نداشته باشد عصبی و غیرقابل کنترل می شوم.»

این پرسشی است که برای ایران وایر ارسال شده است. راجع به یکی از مهمترین اعتیادهای عصر حاضر. تلفن‌های هوشمند، اینترنت ‌های همراه و وای فای‌های عمومی باعث شده وابستگی انسان به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت روزافزون شود.

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ابزار انقلاب باشند، به نشر ایده‌های سازنده کمک کنند و انسان‌ها را به هم وصل کنند. اما این واقعیت که کاربران هر روز وقت بیشتری در فضای مجازی می‌گذرانند، باعث می شود روز به روز بیشتر تاثیرات منفی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر زندگی را شاهد باشیم. نقض حریم خصوصی، ایجاد مزاحمت های آنلاین و مهمتر از همه وابستگی کاربران به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که اثرات منفی فراوانی بر روی سلامت جسمی و روانی آنها دارد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

کاربران چطور می‌توانند رابطه خود با شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنند؟

دکتر ناناز پیرنیا متخصص روان‌درمانی و علم جدید مغزشناسی با تایید نتایج پژوهش‌هایی که می گوید شبکه‌های اجتماعی می‌تواند حافظه کاربران را تقویت کند، اضافه می کند:«اما استفاده بیش از اندازه ممکن است باعث ضعیف شدن حافظه و کاهش تمرکز شود. همچنین تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به نفس جوانان می‌تواند مخرب باشد، اگر مدام به دنبال مقایسه خود با دیگر کاربران باشند.»

او برای کاربرانی که به واسطه وابستگی به شبکه ‌های اجتماعی دچار مشکلاتی شده اند توصیه هایی دارد:


  • نور صفحه‌ موبایل یا سایر ابزارهای ارتباطی هورمون خواب را کاهش داده و باعث می شود مغز سیگنال بیدار شدن را دریافت کند بنابراین برای مقابله با این معضل یک ساعت پیش از موعد خوابتان تلفن و ابزارهای ارتباطی را کنار بگذارید.
  • برای حضور در شبکه های اجتماعی زمان معینی را تعیین کنید.
  • مکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید. مثلا خودتان را مقید کنید که هیچ وقت در اتاق خواب سراغ اینستاگرام نروید.
  • به خودتان بابت رعایت قوانینی که برای استفاده از شبکه های مجازی می گذارید امتیاز بدهید . در پایان روز ببینید امتیاز مثبت گرفته اید یا منفی. به مرور اگر امتیازهای منفی زیاد باشد خودتان برای جبران آن تلاش بیشتری خواهید کرد.

به باور خانم پیرنای مشکلات احساسی مثل تنهایی ، بیکاری، افسردگی، و‌همینطور کمبودهای هورمونی در مغز نیز ممکن است باعث پناه بردن به شبکه های اجتماعی شود. سعی کنید برای مدتی با تلفن با دوستان صحبت کنید. فیلم در سینما ببینید. ورزش و موزیک کمک زیادی به فردی که جز پرسه زدن در شبکه های اجتماعی کاری ندارد خواهد کرد و اگر همه اینها جواب نداد حتما برای یافتن علت این وابستگی به مشاور مراجعه کنید.

برای ارسال سوالات خود یکی از این روش‌ها را استفاده کنید:
ایمیل به info@iranwire.com
ارسال به تلگرام به آدرس @shomairanwire
پیام به فیسبوک http://iranwire.com ایران وایر​

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy