Thursday, May 31, 2018

صفحه نخست » پیشنهادهای ولایتی برای واکنش به خروج آمریکا از برجام

velayati_053118.jpgرادیو فردا - علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۹ خرداد در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، برجام،خواستار استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید و موتورهای قوی هسته‌ای شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی اکبر ولایتی که در نشست «تجربه ماندگار» صحبت می کرد، از رویکرد هیات مذاکرات کننده و مجلس ایران در توافق هسته ای با شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ انتقاد کرده است.

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته است: یک اشکال «برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد، حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت‌بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد»

وی اضافه کرده است: آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در این درباره «بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید، اما متأسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد.»

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت های هسته ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم های هسته ای علیه تهران تعلیق شد.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به «برجام» خارج می‌شود و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های تعلیق شده ایران، مجازات‌های تازه‌ای علیه تهران وضع می‌کند.

دونالد ترامپ گفته بود، برجام «نه آرامش آورد، نه صلح» و جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» ادامه داد.

با این حال، کشورهای اروپایی ضمن ابراز نارضایتی از اقدام آمریکا می گویند، برجام باعث شد که راه های دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بسته شود و می بایست حفظ شود.

پیشنهادهای ولایتی

علی اکبر ولایتی در سخنرانی خود در خصوص واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام گفته است:« ما UF6 (هگزافلوراید اورانیوم) را می‌توانیم راه بیندازیم که در ۷۰ درجه به‌حالت گاز درمی‌آید و قابلیت چرخاندن سانتریفیوژ برای غنی‌سازی را دارد.»

وی با اشاره به اینکه «این پیشنهادها در عین حال که می‌تواند پاسخی به نقض عهد آمریکا باشد، شائبه نقض برجام هم ندارد»، اضافه کرده است: «ما می‌توانیم ایزوتوپ پایدار تولید کنیم که حکایت از قدرت ما می‌کند اما برای تسلیحات نیست.»

علی اکبر ولایتی همچنین خواستار ساخت و به‌کارگیری موتورهای نیرومند هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی‌ شده است.

وی گفته است: «مسئولان باید کارهای پژوهشی مرتبط با نسل جدید سانتریفیوژها را پیگیری کنند و نیازهای کشور در زمینه ۱۹۰ هزار سو که مورد تأکید رهبر انقلاب بود تأمین شود، در این زمینه باید به‌روی سانتریفیوژهای IR6 و IR8 حتماً کار شود.»

علی اکبر ولایتی در ادامه خواستار فاصله گرفتن ایران از اروپا و نزدیک شدن روسیه و چین شده است.

مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته است:«روسیه نه می‌تواند و نه بنا دارد که به ایران زور بگوید. با این کشور در خصوص مسائل دفاعی در حال همکاری هستیم و تقریباً هرچه خواستیم کم‌وبیش به ما داده است.»

وی اضافه کرده است: «نگاه راهبردی به شرق راحت‌ترین کاری است که از طریق آن می‌توانیم از شر قایم‌باشک‌بازی‌های غربی‌ها خلاص شویم.»

علی اکبر ولایتی در ادامه خواستار حفظ «قدرت موشکی و منطقه‌ای» ایران شده و گفته است:« تقویت هسته‌ای در حوزه‌هایی که محدودیت ندارد انجام شود.»

پیش از این نیز منتقدان از رویکرد دولت حسن روحانی از تداوم مذاکره با اروپایی برای ماندن در برجام انتقاد کردند. در همین زمینه، تعدادی از نمایندگان مجلس در صحن علنی به صورت نمادین نسخه ای از توافق هسته ای را آتش زدند.

با این حال، ایران خواستار تضمین عملی از سوی اتحادیه اروپا است و مقام های اروپایی نیز می گویند، دلیل تلاش های اروپا برای حفظ برجام نه به دلیل منافع اقتصادی بلکه به دلیل منافع امنیتی است.

این در حالی است که مقام های آمریکایی ابراز امیدواری کرده اند که خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم علیه جمهوری اسلامی منجر به تغییر رفتار ایران شود.

در همین زمینه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، تاکید کرده است که ایالات متحده «شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy