Friday, Jun 8, 2018

صفحه نخست » راهپیمایی روز قدس؛ از هیاهوی رسانه‌های دولتی تا راه‌پیمایی‌های چند ده نفره + ویدئو

qods_060818.jpgرادیو زمانه - راهپیمایی روز قدس که هر سال در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می‌شود امسال به روایت رسانه‌های دولتی در ۹۰۰ شهر سراسر ایران برگزار شده است. اما تصاویر چیز دیگری می‌گویند؛ این، کم‌رونق‌ترین راهپیمایی دولتی در تاریخ این مناسک دولتی است. در برخی شهرها تعداد شرکت‌کنندگان در راهپیمایی بارها کم‌تر از تعداد بسیجی‌ها و سایر وابستگان حکومت در همان شهر بود.

از پیش همه بسیج شده بودند. گذشته از خامنه‌ای و مشاوران و مقامات تحت امر او، و امامان جمعه، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، یک روز پیش از برگزاری راهپیمایی با انتشار پیامی استمدادگونه در پایگاه خبری خود ««از همه مردم عزیز ایران، دارای هر تفکر و اعتقادی هستند» خواست در راهپیمایی قدس امسال شرکت کنند. و احمدی نژاد رئیس‌جمهور پیشین که این روزها انتقادات‌اش از دایره حمله به برادران لاریجانی فراتر رفته و رهبر حکومت و رئیس‌جمهوری و سایر مسئولان را در برگرفته و نقش اپوزیسیون را بازی می‌کند، در پیام‌هایی که مدام از رسانه نزدیک به او باز نشر می‌شد تاکید کرد که در راهپیمایی شرکت می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا برای اطمینان خاطر راهپیمایان از پیش تاکید کرده بود نیروی انتظامی همه جا مستقر شده تا امنیت شرکت‌کنندگان در راهپیمایی را تامین کنند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اما نه آن دعوت‌ها، نه این اطمینان خاطر، نه بخشنامه‌های توزیع شده در ادارات و مدارس و کارخانه‌ها و تاکید بر اجباری بودن شرکت در راهپیمایی، اختصاص متروی مجانی و امتیازات دیگر نتوانست جمعیتی را به خیابان‌ها بکشد که برگزارکنندگان بتوانند بر آن نام راهپیمایی «باشکوه» بگذارند.

در تهران، کلیپی که از خیابان کارگر در تهران منتشر شده جمعیت چند صد نفره‌ای را نشان می‌دهد که حتی زحمت تکرار شعارهای بلندگو را به خود نمی‌دادند. بلندگو دار مرتب در لابلای شعاها می‌گوید «از شما بیشتر توقع داریم، محکم‌تر شعار بدهید».

در اصفهان جمعیت اندکی در خیابان راهپیمایی می‌کنند. و صدایی به طنز می‌گوید: «این تظاهرات اصفهان، چقدر پرشوره!» راهپیمایی تبریز هم چندان متفاوت نبود.

در بوکان، جمعیتی که در راهپیمایی شرکت کرده هیچ واکنشی به شعارهای بلندگو نشان نمی‌دهد:

در نهاوند جمعیت اندکی که اغلب‌شان کودکان هستند در خیابان راه می‌روند. کودکان پرچم‌هایی در دست دارند و به حالت بازی در خیابان راه می‌روند. آخوندی در میان جمعیت است. کسی به شعارهایی که از بلندگو پخش می‌شود واکنش نشان نمی‌دهد.

در سقز، جمعی که تعدادشان به ۳۰ نفر هم نمی‌رسید در خیابان راهپیمایی ‌کردند.

یک کلیپ در بامداد ۱۸ خرداد در نزدیکی مصلای اهواز اتوبوس‌های پارک شده‌ای را نشان می‌دهد که بسیجیان را برای شرکت در راهپیمایی روز قدس آورده‌اند. بسیجیانی که از نقاط مختلف با ۳۰۰ اتوبوس به اهواز آورده شده و در مصلای شهر اسکان داده شده بودند.

8467875286.jpg

کارگران فولاد اهواز روز قدس اهواز را تسخیر کردند

***

به گزارش رسانه‌های دولتی در اهواز «تظاهرات پرشکوه» بوده است. در این شهر کارگران فولاد اهواز هم در راهپیمایی شرکت داشتند؛ نه برای بیعت با رهبر و «نظام»، و تکرار شعارهای بلندگو. برای طرح مطالبات خودشان. آن‌ها پارچه نوشته بزرگی به همراه داشتند حاوی این سوال‌ها: چه کسی مسئول بحران فولاد اهواز است، چه کسی پاسخگوی توقف تولید در این کارخانه، و گرسنگی هزاران کارگر و خانواده‌هایشان و محرومیت آن‌ها از درمان و بهداشت است؟

این سوال‌ها در واقع درباره وضعیت صدها کارخانه بزرگ و کوچک صنعتی دیگر نیز مطرح است که خصولتی شده‌اند و تولید آن‌ها با بحران و کارگرانشان با گرسنگی، محرومیت از امکانات درمانی و نبود امینت شغلی مواجه شده‌اند.

وجه مشخصه تظاهرات روز قدس امسال تنها بایکوت گسترده نبود. کسانی هم که به اجبار آمده بودند، یا به شعارهایی که از بلندگو پخش می‌شد بی‌تفاوت بودند یا با شوخی و طنز شعارها را برمی‌گرداندند.

در جایی شرکت‌کنندگان اندک یک تظاهرات، وقتی بلندگو شعار می‌دهد: مرگ بر اسرائیل، پاسخ می‌دهند: مرگ بر اسماعیل.

و تنها شرکت کنندگانِ اجباری راهپیمایی‌ها نبودند که تظاهرات را به تمسخر گرفتند. ظاهرا برگزارکنندگان نیز امسال لودگی را بهترین شکل بیان وضعیت کنونی یافته‌بودند.

در یک راهپیمایی که اغلب شرکت‌کنندگان آن بچه‌ها و نوجوانان بودند از بلندگو شعارهایی درباره «فینگیلی آمریکا» و «جینگیلی اسرائیل» داده شد که دستمایه خوبی بود برای مزاح کاربران رسانه‌های اجتماعی.

یک کاربر نوشت: «از انتقام بگیریم بگیرید بگیرند رسیدیم به جون مادرت نکن؟این بود آرمانهای امام؟اسراییل توی سوریه تارومارشون میکنه،اینا خوشحالیشون ر اینجوری بروز میدن،ناز بشید،دنیا به کام عرزشی جینگیلی».

راهپیمایی روز قدس بدون پیام و سخنان امامان جمعه چیزی کم دارد. احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد امروز تهدید کرد: «اگر نیروهای مقاومت اراده کنند می‌توانند با ۱۰۰ هزار موشک نقطه نقطه اسرائیل را هدف قرار دهند. و احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران نیز به همین سیاق گفت: «هرچه بخواهیم موشک تولید می‌کنیم و هرچه بخواهیم بر برد موشکی‌مان می‌افزاییم که برگ برنده‌مان این است.»

اما پیام راهپیمایی بی‌رونق امروز نه در شاخ و شانه‌کشیدن‌های علم الهدی درباره پرتاب موشک بود نه در ساخت و افزایش موشک‌ها به بیان احمد خاتمی.

پیام اصلی در بندی از قطعنامه راهپیمایی طرح شده بود که درباره خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گنجانده شده بود. در این بند از کشورهای اروپایی خواسته شده است به خواست خامنه‌ای توجه کنند، تضمین‌های عملی لازم را برای ماندن در برجام به حکومت اسلامی بدهند و با حمایت از «حقوق و منافع ایران اسلامی»، «نام خود را به نیکی در تاریخ جاودانه سازند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy