Tuesday, Jun 12, 2018

صفحه نخست » دلیل عصبانیت سعد حریری از قاسم سلیمانی

hariri_061118.jpgبی بی سی - سعد حریری، نخست وزیر لبنان از اظهارات سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره انتخابات پارلمانی این کشور انتقاد کرده و آن را تاسف بار خوانده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحلیل انتخابات پارلمانی لبنان آن را یک رفراندوم خوانده و گفته بود حزب الله لبنان "از حزب مقاومت به دولت مقاومت تبدیل شد".

نخست وزیر لبنان در واکنش به آقای سلیمانی اظهارات او را "تاسف بار" و" دخالت در امور داخلی لبنان" توصیف کرده و گفته است این اقدام "نه به نفع ایران است نه به نفع لبنان و نه به نفع منطقه".

در جریان انتخابات اخیر در لبنان که اخیرا پس از ۹ سال در این کشور برگزار شد، حزب الله و متحدانش توانسته اکثریت کرسی های پارلمان را به دست بیاورند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

حمایت حزب‌الله لبنان از بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مخالفت بسیاری از گروه‌های سنی لبنان با حکومت سوریه، در سال‌های اخیر زمینه‌ساز تنش در این کشور بوده و تشدید رویارویی ایران و عربستان نیز به این وضع دامن زده است.

مقام های نظام جمهوری اسلامی ایران از نتایج انتخابات لبنان استقبال کرده و آن را "پیروزی مقاومت" خوانده‌اند.

در تازه ترین اظهارات، سرلشکر قاسم سلیمانی در ایران گفته "این انتخابات زیر بار آوار ۲۰۰ میلیون دلار پولی که سعودی صرف کرد برگزار شد. کرمان خودمان ۱۰، ۱۵ برابر بزرگ‌تر از لبنان است و سعودی‌ها این مقدار پول را برای این منطقه کوچک صرف کردند، آن هم در یک محدوده زمانی کوتاه... خوب تبلیغ کردند؛ هر که با آنها بود یعنی با جریان حزب‌الله بود، اعم از سنی و غیرسنی را مزدوران ایران، نامیدند".

آقای سلیمانی زاده کرمان است و به نظر می رسد که اظهارات او در حضور گروهی از جمله امام جمعه این شهر بوده است.

تنش ها میان ایران از یک سو و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر بر سر موضوعات منطقه ای از جمله حزب الله لبنان، در ماه های اخیر افزایش یافته است.

آمریکا، عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی اخیرا رهبران ارشد حزب‌الله از جمله حسن نصرالله و نعیم قاسم را که تحت حمایت ایران قرار دارند، تحریم‌کرده‌اند.

قاسم سلیمانی این تحریم را اقدامی از سوی "کشورهای نادان که نادان‌ها و نابخردها بر آنها حاکم هستند" خوانده و گفته "نظیف‌ترین و باافتخارترین جریان اسلامی را جزو لایحه تروریسم قرار دادند".

وزارت خزانه داری آمریکا هم عبدالله صفی الدین، نماینده حزب الله لبنان در ایران و محمد ابراهیم بزی، فردی که به انجام فعالیت های تجاری برای حزب الله متهم شده و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران را در ارتباط با فعالیت ارزی نیروی قدس به فهرست تحریم های پیشین خود اضافه کرده است.

استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا تحریم این افراد بیانگر "عملکرد شرم آور حزب الله و حکومت ایران" خوانده و گفته "دولت ترامپ شبکه های تروریستی حزب الله و ایران را افشا و مختل خواهد کرد، از جمله آنهایی که با بانک مرکزی ایران در ارتباط هستند".

مقام های ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران در ماه های اخیر بارها به طور علنی اعلام کرده اند که از حزب الله لبنان حمایت‌های مالی و نظامی می کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy