Wednesday, Jun 13, 2018

صفحه نخست » ایران و پرتغال؛ کی‌روش مقابل هموطنانش

portugal_061318.jpgرادیو فردا - پرتغال قهرمان جام ملت‌های اروپا در گروه دوم جام جهانی با اسپانیا، مراکش و ایران همگروه است.

ایران و پرتغال تاکنون دو بار به مصاف هم رفته‌اند. اولین بار سال ۱۹۷۲ در رسیف برزیل بود. جام استقلال برزیل موسوم به جام جهانی کوچک که ایران با سه گل مغلوب شد.

اوزه بیو، دنیس و کوئلیو گل‌های پرتغال را به ناصر حجازی زدند. اوزه بیو از اسطوره‌های تاریخ فوتبال است.

ایران به عنوان قهرمان آسیا با حضور ستارگانی چون حجازی، پروین، آشتیانی، قلیچ‌خانی و کلانی، مقابل رقیب نامدار خود حرف چندانی برای گفتن نداشت.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دومین مصاف در جام جهانی ۲۰۰۶ بود. ایران با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ این بازی را با دو گل واگذار کرد. فرود ضربه پای حسین کعبی روی صورت لوئیز فیگو از تصاویز بحث‌انگیز این دیدار بود.

کریستیانو رونالدوی جوان از روی نقطه پنالتی دروازه ابراهیم میرزاپور را باز کرد. قبل از رونالدو، دکو که آن موقع در بارسلونا بازی می‌کرد گل اول را به ثمر رساند.

پرتغال حالا به عنوان قهرمان اروپا، در قامت یک مدعی جدی به جام جهانی می‌آید. آنها در مرحله مقدماتی بعد از شکست در اولین دیدار مقابل سوئیس که رونالدو غایب بود، همه دیدارهای بعدی را بردند.

در ۹ بازی بعدی آنها ۳۲ گل زدند و تنها دو گل دریافت کردند، و ۲۴ گل توسط زوج قدرتمند رونالدو و آندره سیلوا به ثمر رسید.

شاگردان فرناندو سانتوس در ۲۳ بازی اخیرشان فقط دو بازی را باخته‌اند و هر دو شکست نیز در دیدارهای دوستانه بوده.

پرتغال در ۹ تورنمنت بزرگ قرن، پنج بار به نیمه نهایی رسیده و امید فراوانی به درخشش در روسیه دارد.

اتکا به رونالدو و همچنین بالا بودن میانگین سنی خط دفاعی، از جمله نقاط ضعف یا قابل بحثی است که منتقدین برای پرتغالی‌ها بر شمرده‌اند.

کریستیانو رونالدو از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال است. با رکوردهایی که بارها در رئال مادرید و تیم ملی جابه‌جا کرده. او و لیونل مسی تنها ستارگانی‌اند که پنج بار توپ طلا را نصیب خود کرده‌اند.

رونالدو در تیم ملی هم طی ۱۵۰ بازی موفق به ثبت ۸۱ گل شده. حدنصابی که به احتمال فراوان در جام جهانی بهبود خواهد یافت.

ژائو موتینیو از موناکو، برناردو سیلوا از منچسترسیتی، آدرین سیلوا از لستر، آندره سیلوا از میلان و گونچالو گوئدس (والنسیا) فقط تعدادی از نخبگان پرتعداد در ترکیب تیم ملی پرتغال هستند.

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران، در جام جهانی ۲۰۱۰ سرمربی پرتغال بود. جایی که با هفت گل دروازه کره شمالی را به توپ بستند، اما مقابل برزیل و ساحل عاج به تساوی بدون گل دست یافتند.

پرتغال دفاعی کی‌روش در یک‌هشتم نهایی با یک گل مغلوب اسپانیا شد تا از گردونه جام خارج شود. به این ترتیب آنها طی چهار بازی فقط به کره شمالی گل زدند.

کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۰ هم با ایران فقط در یک بازی موفق به ثبت گل شد. بازی آخر با بوسنی و هرزگوین.

او شناخت کامل و دقیقی از تیم ملی پرتغال و ستارگانش دارد. موضوعی که قوت قلبی برای بازیکنان و هواداران تیم ملی ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy