Wednesday, Jun 13, 2018

صفحه نخست » نمایندگانی که باید بشناسیم؛ ورود به مجلس با نردبان بسیج دانشجویی

dehghan_061318.jpgاحسان مهرابی - ایران وایر

«محمد دهقانی نقندر»، مشهور به «محمد دهقان»، از جمله نمایندگانی است که بسیج دانشجویی نردبان ترقی و ورودش به مجلس شورای اسلامی شده است.

دهقان از جمله جوانانی بود که با شروع جنگ ایران و عراق، به جبهه رفت. او پس از 22 ماه حضور در جنگ، اسیر و پس از پنج سال و نیم اسارت، آزاد شد. پس از آزادی، به دانشگاه راه یافت و در رشته حقوق تحصیل کرد تا این که در سال 1382 دکترای حقوق گرفت.

در دوره ریاست جمهوری «محمد خاتمی»، او عضو «سازمان بسیج دانشجویی» بود؛ نهادی که عملا وظیفه داشت برنامه های دولت و اقدامات تشکل دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه ها را متوقف کند. برای نمونه، پس از فضاسازی صداوسیما علیه «کنفرانس برلین» که زمینه ساز توقیف گسترده مطبوعات در سال 1379 نیز شد، بسیج دانشجویی تجمعی برگزار کرد که محمد دهقان سخن‎ران آن بود.
کنفرانس «ایران پس از انتخابات» که بعد به کنفرانس برلین مشهور ‌شد، همایشی بود که از ۱۹ تا ۲۱ فروردین ۱۳۷۹ به مدت سه روز از سوی «حزب سبز» آلمان و به دعوت «بنیاد هاینریش بل» در خانهٔ فرهنگ‌های جهان در برلین برگزار شد. تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی و نویسندگان نزدیک به جناح اصلاح طلب برای سخن‎رانی در مورد تحولات سیاسی ایران به این کنفرانس دعوت شده بودند که پس از بازگشت به ایران بازداشت شدند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دهقان در سخن‏رانی خود، به شدت به «اکبرگنجی» که مصاحبه مشهور«خمینی را به موزه می بریم» از او منتشر شده بود، تاخت و گفت:«]او[ نمی تواند حتی خودش را هم اداره کند.»

او هم‎چنین «حسن یوسفی اشکوری» که از تغییرپذیر بودن احکام اجتماعی اسلام، از جمله «حجاب» سخن گفته بود را «احمق» خواند.

دهقان رییس سازمان بسیج دانشجویی استان تهران بود و سپس معاون سیاسی سازمان بسیج کشور شد. او ایجاد خبرگزاری «دانشجو» را یکی از اقدامات خود در سازمان بسیج دانشجویی عنوان کرده است.

در انتخابات مجلس هفتم، همه نامزدهای اصلاح طلب در زادگاه دهقان، یعنی «طرقبه» و «چناران» رد صلاحیت شدند. همان زمان «احمد مرادی»، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم از این حوزه که خود نامزد نشده بود، در نطق پیش از دستور خود در اعتراض به رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان در کل کشور، استعفا داد. این رد صلاحیت ها فرصتی را فراهم کرد تا محمد دهقان و علیرضا زاکانی، دو عضو شاخص بسیج دانشجویی وارد مجلس شوند. در آن جا اما او و زاکانی دریافتند که سعید مرتضوی که در سخن‌رانی هایشان از او به عنوان قاضی شجاع نام برده بودند، در چند پرونده فساد اقتصادی درگیر است و با «عبدالله جاسبی»، رییس «دانشگاه آزاد» که این دو به شدت با او مشکل داشتند، همراه شده است.

پس از اعتراض ها به نتیجه انتخابات سال۸۸، دهقان از جمله نمایندگانی بود که علیه موسوی و کروبی سخن گفت و خواستار اشد مجازات برای آن ها شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

آن ها از جمله اولین اصول گرایانی بودند که با سعید مرتضوی درگیر شدند و طرح تحقیق و تفحص از قوه قضاییه را درمجلس هفتم پی‎گیری کردند. دهقان پیش از آن روابط نزدیکی با مقامات قوه قضاییه داشت. به همین علت هم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این تحقیق و تفحص را ناشی از درگیری های داخلی این قوه می دانستند.

گزارش این تحقیق و تفحص البته درآخرین روزهای مجلس هفتم و در فضایی متشنج قرائت و عملا به فراموشی سپرده شد. اعضای هیات تحقیق و تفحص از قوه قضاییه گزارش های بسیاری درباره فساد برخی از مقامات جمهوری اسلامی کشف کرده بودند که آن ها را در گزارش قید نکردند. اما بخشی از گزارش ها در سخنان «عباس پالیزدار»، عضو این هیات مطرح شد.

این گزارش موجبات درگیری سعید مرتضوی تا پایان دوره دادستانی خود با محمد دهقان، علیرضا زاکانی و دیگر اعضای هیات تحقیق و تفحص از قوه قضاییه را فراهم کرد. او حتی دستور تفتیش منزل «فاطمه آجرلو»، نماینده کرج را صادر کرده بود.

چهره هایی چون دهقان و زاکانی اما با وجود درگیری با مرتضوی، از حمایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی برخوردار بودند و حضورشان درمجلس هشتم ادامه یافت.

پس از اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، دهقان از جمله نمایندگانی بود که علیه «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» سخن گفت و خواستار اشد مجازات برای آن ها شد.

او البته درمراحل مختلف، منتقد دولت «محمود احمدی نژاد» نیز بود وبارها علیه نزدیکان وی، از جمله «محمدرضا رحیمی»، معاون اول رییس جمهوری وقت سخن گفت.

دهقان در کنار چهره هایی چون «احمد توکلی»، مدعی مبارزه با فساد اقتصادی بود. البته نام او در پرونده فساد مشهور به «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» مطرح شد و برخی وب سایت ها خبر دادند که پسر او دراین اختلاس نقش داشته است. دهقان اما گفت که پسرش تنها سه سال دارد. برخی از نمایندگان همان زمان گفتند که رسانه ها او را با «عزت الله دهقان»، نماینده درود و ازنا اشتباه گرفته اند.

نام محمد دهقان اما در پرونده «پدیده شاندیز» نیز مطرح شد؛ یکی از پروژه هایی که بخشی از آن در حوزه انتخابیه خود او اجرا شده است. برخی وب سایت ها از او به عنوان حامی این پروژه نام می برند؛ حمایتی که معمولا بده و بستان های اقتصادی نیز در آن نقش دارد.

محمد دهقان از اعضای اصلی «جبهه پایداری» و از مخالفان دولت روحانی درمجلس دهم است، اما کم تر به صورت علنی وارد درگیری با دولت می شود

دهقان اما ادعا کرد نامه هایی که درباره این پروژه به مقامات قوه قضاییه نوشته، برای دفاع از حقوق سهام‎داران بوده است. البته هرچند قوه قضاییه پروژه پدیده شاندیز را یک پرونده فساد اقتصادی می داند اما چهره هایی چون «حسین مرعشی»، عضو «حزب کارگزاران سازندگی» معتقدند که دراین پروژه تخلفی رخ نداده است.

دهقان و زاکانی به لحاظ سیاسی با اصول گرایان سنتی قرابتی نداشتند. از این رو، در سال 87 «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» را تاسیس کردند. «فریدالدین حدادعادل»، «مهدی طائب»، «پرویز سروری» و «الیاس نادران» از دیگر اعضای هیات موسس این جمعیت هستند. همه این افراد در مقاطع سیاسی مختلف، در موضوعات کلان عملا با اصول گرایان همراه بوده اند.

این نماینده مجلس، روز 16 آذر سال 1390 از تشکیل یک تیم تخصصی از حقوق‌دانان زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای اصلاح «قانون اساسی» خبر داد اما فوری ربط آن را به دفتر رهبری تکذیب کرد و گفت: «این مطالب نظر شخصی بنده و برخی کارشناسان بود و ارتباطی با دفتر مقام معظم رهبری نداشته است.»

درانتخابات ریاست جمهوری سال 1396 نیز دهقان رییس ستاد «محمدباقر قالیباف»، همشهری خود شد. او پس از انتخابات گفت: «اگر آقای رییسی به جای آقای قالیباف کنار می‌رفت، نتیجه بهتری رقم می‌خورد. البته این بدان معنا نیست که ما حتما پیروز انتخابات می‌شدیم بلکه نتیجه تفاوت بیش‎تری داشت.»

در مجلس دهم، با وجود رای نیاوردن اکثر چهره های شاخص اصول گرا، دهقان بار دیگر به مجلس راه یافت. او در سه دوره نمایندگی خود، همه مقامات محلی که ممکن بود دوره ای رقیبش شوند را حذف کرده بود.

از سوی دیگر، برخلاف مواضع خود درباره موضوعات سیاسی کلان، تلاش کرده است نظر برخی از چهره های اصلاح طلب درحوزه انتخابیه اش را به خود جلب کند. این در حالی است که درغیبت چهره های شاخص اصول گرا، دهقان یکی ازشاخص ترین چهره های اصول گرای مجلس دهم است.

او که در دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی، عضو هیات رییسه بود، درانتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم نیز به عنوان یکی از نایب ها انتخاب شد. اما این انتخاب برای هیات رییسه دائم دوام نیاورد.

محمد دهقان هم‎چنین یکی از اعضای اصلی جریان مشهور به «جبهه پایداری» و از مخالفان دولت روحانی درمجلس دهم است. اما برخلاف برخی از دیگر چهره های این گروه، کم تر به صورت علنی وارد درگیری با دولت می شود. شاید به دلیل همین روحیات است که چهار دوره نماینده مجلس مانده و هم‏چنان امیدوار است که در دوره های بعدی مجلس و سمت های سیاسی آینده نیز حضور داشته باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy