Sunday, Jun 17, 2018

صفحه نخست » حزب کمونیست عراق تهدید به خروج از ائتلاف «سائرون» کرد

Iraq_Communist_Party.jpgالعربیه ـ حزب کمونیست عراق که در انتخابات پارلمانی عراق با ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی صدر همپیمان بود و توانست ۱۸ کرسی در پارلمان عراق به دست آورد، تهدید کرد که اگر شعارهای انتخاباتی مقتدی صدر در رابطه با اجرای اصلاحات، مبارزه با فساد و تاکید بر استقلال سیاسی وعدم دخالت کشورهای همسایه در امور داخلی عراق، عملی نشود، از ائتلاف سائرون خارج و به حزبی مخالف با دولت جدید تبدیل خواهد شد.

به گزارش العربیه، در حالی که منابع رسانه‌ای عراق از عدم توافق ائتلاف‌های پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر عراق برای تشکیل یک ساختار توافقی برای تشکیل دولت خبر می‌دهند، حزب کمونیست عراق یکی از مهمترین متحدان مقتدی صدر در ائتلاف سائرون با بیان خشم خود از مقتدی صدر به دلیل ائتلاف وی با هادی العامری، تهدید کرد که چنانچه پروسه اصلاحات و مبارزه با فساد و تلاش برای کوتاه کردن مداخله خارجی در امور داخلی عراق که شعار مقتدی صدر در انتخابات بود، عملی نشود این حزب از ائتلاف صدر خارج وجبهه‌ای مخالف دولت جدید تشکیل خواهد داد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

پس از اینکه ائتلاف سائرون با ائتلاف‌های «الحکمه»، «الفتح»، «الوطنیه»، ائتلاف بزرگتری تشکیل داد، حزب کمونیست عراق تهدید کرد، اگر روند این ائتلاف‌ها مخالف اصلاحاتی که صدر طی دوران انتخابات از آن سخن گفت باشد، از سائرون خارج و به اپوزیسیون تبدیل می‌شود.

اعتراض حزب کمونیست عراق بیشتر متوجه ائتلاف صدر با العامری است، اغلب عراقی‌های سکولار و ملی گرا هادی العامری را دست نشانده‌م مزدور ایران می‌دانند.

شورای مشورتی حزب کمونیست عراق، طی جلسه‌ای که با حضور همه اعضای این حزب در تمام استان‌های عراق در بغداد برگزار شد، در بیانیه‌ای اعلام کرد هر با گونه دولتی در آینده که بدون در نظر گرفتن خواسته‌های اساسی، پروژه تغییر، برنامه اصلاحات و دادن تضمین‌هایی برای تحقق آن، تشکیل شود، این حزب در چنین دولتی مشارکت نخواهد کرد.

حزب کمونیست همچنین تاکید کرد، تمامی گزینه‌های مسالمت آمیز از جمله انتقال به جبهه‌ای مخالف دولت جدید را مورد بررسی قرار خواهد داد.

از سوی دیگر حیدر العبادی نخست وزیر کنونی عراق گفته است که بحث و گفتگو میان ائتلاف‌های سیاسی عراق همچنان ادامه دارد.

العبادی همه ائتلاف‌های سیاسی عراق را دعوت کرد که پس از تعطیلات عید فطر در باره تشکیل دولت جدید دور هم جمع شوند تا مسئله تاسیس دولت با توافق همه انجام گیرد. اما به نظر می‌رسد که دعوت حیدر العبادی از سوی همه جریان‌های مختلف سیاسی مورد استقبال قرار نگیرد، در حالی که حزب دموکرات کردستان عراق و ائتلاف الحکمه از دعوت العبادی استقبال کردند، ائتلاف قانون به رهبری نوری المالکی اعلام کرد هر گونه دعوتی که فاقد برنامه‌ای عملی برای پایان دادن به بحران عراق باشد تنها می‌تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد.

گفتنی است که الصدر به العبادی گفته است او حاضر است العبادی را برای نامزدی پست نخست وزیر عراق تعیین کند اما به شرط اینکه حیدر العبادی از حزب الدعوه که نوری المالکی آن را رهبری می‌کند، خارج شود.

طبق گزارش‌های سازمان ملل دولت‌ نوری المالکی به عنوان یکی از فاسدترین دولت‌های تاریخ معاصر عراق شناخته شد. در دوران نوری المالگی داعش توانست یک سوم خاک عراق را اشغال کند. ارتش ۲۰ هزار تفری المالکی در غرب عراق که غرق فساد بود، در برابر حدود ۱۶۰۰ داعشی شکست خورد و موصل و شهرهای در شمال و غرب عراق را به داعش تسلیم کرد.

مقتدی صدر خواهان محاکمه نوری المالکی برای این شکست بزرگ شده است. نوری المالکی از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy