Monday, Jun 18, 2018

صفحه نخست » احتمال قتل قربانیان تجاوز در ایرانشهر، دادستان کشور امام جمعه شهر را به تعقیب قضایی تهدید کرد

sistan_061818.jpgرادیو فردا، بخشدار مرکزی «نیک‌شهر» در استان سیستان و بلوچستان نسبت به احتمال قتل دختران قربانی تجاوز در «ایرانشهر» از سوی خانواده‌های خود هشدار داد. یک نماینده مجلس نیز گفته متهم بازداشت‌شده، در این رابطه، دارای «پایگاه» قدرت و ثروت است.

جمعه گذشته، مولوی طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر، در خطبه‌های نماز عید فطر از «تجاوز به ۴۱ دختر» در این شهرستان سخن گفت که واکنش‌های گسترده‌‌ای را برانگیخت.

مقام‌های قضایی سیستان و بلوچستان تجاوز به ۴۱ نفر در این منطقه را تکذیب کرده و تنها از «تجاوز به سه دختر» خبر می‌دهند. آنها می‌گویند این پرونده «چهار» متهم دارد که یکی از آنها بازداشت شده است.

پس از رئیس دادگستری زاهدان این‌بار نوبت به محمدجعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی رسید که بگوید: مطابق اعلام مقامات قضایی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌هایی که خودش به عمل آورده «موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌‌شود.»

دادستان کل جمهوری اسلامی با بیان اینکه « قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده دروغ محض است»، امام جمعه ایرانشهر را به برخورد قضایی تهدید کرد:

« کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهامی تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود.»

منتظری گفت که «مقدمات تعقیب قضایی منبع این خبر» که به گفته او موجب «تشویش اذهان عمومی» و «سوء استفاده عده‌ای» شده، فراهم شده است.

***

در همین حال، محمد بلوچ‌زهی، فرماند مرکزی نیک‌شهر در توئیتر خود نسبت به احتمال «حذف فیزیکی قربانیان» از سوی خانواده‌های آنها برای «پاک کردن صورت مسئله» هشدار داده است.

آقای بلوچ‌زهی نوشته است که «اکثر خانواده‌های قربانی تجاوز، دختران خود را لکه ننگی می‌دانند بر دامان خویش» و «در مواردی مشابه برخی خانواده‌ها» برای رفع این «لکه»، اقدام به کشتن آنها کرده‌اند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او با ابراز نگرانی صریح نسبت به وضعیت این «دختران معصوم»، ابراز امیدواری کرده که «نهادهای متولی مشاوره‌های لازم را مد نظر قرار دهند».

بخشدار مرکزی «نیکشهر» همچنین در توئیت دیگری، علت افزایش شمار قربانیان تجاوز در «ایرانشهر» را «سکوت به ظاهر مصلحتی» خانواده‌های نخستین قربانیان عنوان کرده است.

به گفته او، سکوت آنها از «ترس آبرو»، «زمینه بیشتر تجاوز را فراهم و دامنه تعدی به قربانیان را وسیع‌تر» کرده است.

آن‌طور که بخشدار نیکشهر به نقل از دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر نوشته «یک تیم پزشکی از سوی وزارت بهداشت برای بررسی ابعاد مختلف فاجعه تجاوز به دختران ایرانشهر عازم منطقه شده‌اند».

با آنکه فرماندار ایرانشهر گفته هنوز تعداد دختران قربانی تجاوز در ایرانشهر مشخص نیست، مولوی طیب ملازهی، امام جمعه ایرانشهر گفته فرد دستگیر شده که «سرمایه‌دار و غنی است» به ۴۱ مورد «تجاوز» اعتراف کرده است.

او این فرد را از «اوباش» نامیده و افزوده است: «این اوباش از همین بچه‌های من و شما بوده‌اند که اگر اسمشان را بگویم، عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد».

به گفته آقای ملازهی، پدر یکی از این دختران درباره این موضوع با او صحبت کرده و گفته دخترش در ماه رمضان، در حالی که از سر کار بازمی‌گشته، از سوی عده‌ای با خودرو ربوده شد و تا غروب در دست «این گرگ‌ها» بوده است.

امام جمعه ایرانشهر همچنین اضافه کرده که «متأسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای زر و پول دارند و گاهی همراه شدن این دور گروه با هم سبب رخ دادن اتفاقاتی مثل تجاوز به دختران ایرانشهری می‌شود».

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با تأیید اظهارات امام جمعه ایرانشهر، گفته است که بر اساس پیگیری‌های او از «منابع غیررسمی»، فرد بازداشت‌شده «از پایگاه قدرت و مالی برخوردار است».

طیبه سیاوشی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایرنا، علنی کردن این موضوع از سوی امام جمعه را «قابل تأمل» دانسته است.

این نماینده مجلس اتفاق رخ‌داده در ایرانشهر را «جنایتکارانه» دانسته و اضافه کرده که «ما به طور دقیق از اهداف آن مطلع نیستیم که آیا با اختلافات قومی و عشیره‌ای پیوند خورده است یا نه».

به گفته خانم سیاوشی، قرار است روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد، موضوع در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

پس از انتشار گزارش‌ها از تجاوزهای متعدد به شماری از دختران ایرانشهر، شماری از شهروندان نیز روز یکشنبه مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار رسیدگی به این پرونده شدند.

نبی بخش داودی، فرماندار ایرانشهر با حضور در جمع معترضان، از «پیگیری ویژه» این موضوع خبر داد. معترضان با دخالت پلیس متفرق شدند و گزارش‌های تائیدنشده‌ای نیز از بازداشت چند تن از آنها منتشر شد.

محمد نعیم امینی‌فرد، نماینده ایرانشهر هم اعلام کرده تاکنون چهار فرد آسیب‌دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری‌ها قرار گرفته و حمایت پزشکی دریافت کرده‌اند.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره «تجاوز به ۴۱ دختر» در ایرانشهر، وزیر کشور ایران هم در دستوری به استاندار سیستان و بلوچستان خواستار پیگیری «مضاعف» این موضوع و تهیه گزارش «دقیقی» از آن شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی همچنین خواستار آن شد که با «تعامل حداکثری با مردم و بویژه بزرگان و مؤثرین منطقه»، از «سوء استفاده از احساسات و عواطف جریحه‌دار شده» مردم ممانعت شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy