Monday, Jun 18, 2018

صفحه نخست » اعتراض دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی به احکام صادر شده برای همکلاسی‌های خود: جای دانشجو زندان نیست

daneshkadeh_Oloum_Ejtemaei.jpgاعتماد ـ در جریان اعتراضات دی ماه، یازده نفر ازدانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دستگیر شدند که پس از برگزاری دادگاه بدوی، سه نفر از دانشجویان مجموعا به ۱۵ سال حبس محکوم و همچنین حکم ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی برای آنها صادر شده است. شمار دیگری نیز از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی منتظر حکم خود هستند.

دامنه اعتراضات دانشجویان به مراسم تشییع پیکر دکتر قانعی راد رسید و روز یکشنبه جمعی از دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی نسبت به صدور این احکام اعتراض کردند. گام بعدی اعتراضات دانشجویان تحریم امتحانات ۲۸ خرداد بود. روز گذشته جمعی از دانشجویان در جهت حمایت از هم‌کلاسی‌های خود از حضور در جلسه امتحان امتناع ورزیدند که این حرکت با همراهی اساتید این دانشکده همراه شد. از میان این اساتید می‌توان به مهدی اعتمادی (سرپرست ریاست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، یوسف اباذری، محمد رضا جوادی یگانه (رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران)، حجت‌الاسلام فرج‌الله تازه کندی (نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشکده علوم اجتماعی)، محمد توکل، مهدی منتظر قایم، موسی عنبری، روح‌الله نصرتی، هوشنگ نایبی، محسنی تبریزی، عبدالله بیچرانلو، تقی آزاد ارمکی، علیرضا دهقان، مریم رفعت جاه، زهره انواری، زهرا فرضی‌زاده، احمد فیروز آبادی، زهره انواری، سید ضیا هاشمی (ریاست ایرنا و سرپرست سابق وزارت علوم) اشاره کرد. در کنار اساتید، تشکل‌های مختلف دانشجویی فارغ از نگاه سیاسی نیز در جهت حمایت از هم کلاسی‌ها و اعتراض به احکام حضور پیدا کردند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سید مهدی اعتمادی‌فرد، سرپرست دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که در این تجمع حاضر بود، گفت: «از دانشجویان می‌خواهم حیات دانشجویی را به همین سرزندگی حفظ کنند. بنده نیزخود را ملزم می‌دانم از هر نیرویی که بخواهد دردانشکده علوم اجتماعی مداخله و خدایی نکرده حق دانشجویی را تضییع کند، جلوگیری کنم.»

اعتمادی فرد در ادامه با اعلام آنکه پیگیر وضعیت دانشجویان است، افزود: همه دانشجویان و اساتید بزرگوار نیزمی دانند که ما در حال پیگیری وضعیت دانشجویان هستیم. او با تشکر از همراهی اساتید با دانشجویان گفت: «از خدمت شما تقاضا می‌کنم که در امتحانات خود شرکت کنید و سپس بیایید و طلبکارانه از ما بخواهید و بپرسید شما چه‌کار کرده‌اید؟ در پی مطالبات دانشجویان تصمیم گرفته‌ایم که از هر طریقی وارد رایزنی شویم تا راهی پیدا کنیم تا نهادهای ذیربط عادلانه‌تر و عاقلانه‌تر برخورد کنند. جلسات بسیار مثبتی با نهاد رهبری مرکز و نهاد رهبری دانشگاه داشته‌ایم و آنها خود پیگیر و دغدغه‌مند هستند و قول رایزنی با قوه قضاییه، دادستانی، آقای اژه‌ای را داده‌اند تا از این طریق تصویر صحیحی از وضعیت دانشگاه و دانشجویان منتقل شود و همچنین حقوقی که تضییع شده استیفاد و ترمیم شود.»

در ادامه فرج‌الله تازه کندی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشکده علوم اجتماعی که در تجمع دانشجویان حاضر شده بود برای دانشجویان سخنرانی کرد. تازه کندی درباره احکام سنگین صادر شده از سوی مراجع قضایی اظهار کرد: از همان ابتدا که یک دانشجو در دانشگاهی دیگر حکم قضایی خورد ما درخواست تجدید نظر دادیم و امروز هم اگر تجمع شما نبود ما باز هم این پیگیری را می‌کردیم. بنای ما بر احکام عادلانه است؛ آن هم با نگاه دانشجویی. قوه قضاییه شرایط و دیدگاه خود را دارد و دانشگاه هم به همین ترتیب. باید این دو مجموعه به هم نزدیک شود.

او درباره تصمیم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای مذاکره با قوه قضاییه افزود: تصمیمی که از سمت نهاد گرفته شد این بود که دانشگاه و قوه قضاییه با هم وارد مذاکره شوند و شرایط دانشگاه و خواسته‌های ما را بیان کنند. البته پیشنهاد خود ما این بود که بسیاری از این مسائل در کمیته انضباطی دانشگاه پیگیری شود و تا جایى که جرمی غیر دانشجویی نباشد نباید وارد قوه قضاییه شود و خواسته ما بازگشت پرونده‌های دانشجویان به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌هاست و هر تصمیمی در کمیته انضباطی که متشکل از مسوولان دانشگاه، اساتید و نماینده دانشجویان گرفته شود، لازم الاجرا است.

سید ضیا هاشمی، سرپرست سابق وزارت علوم از دیگر شرکت‌کنندگان این مراسم بود. هاشمی در این تجمع گفت: همه ما نسبت به دفاع از حقی که احساس می‌کنیم ممکن است سلب شده باشد، نباید بی‌تفاوت باشیم. انتظار اصلی ما آن است که قانونگرایی ترویج شود. ما باید دفاع از حق الناس را در چارچوب‌های قانونی انجام دهیم. سرپرست سابق وزارت علوم با اشاره به ضربه‌ای که احکام اینچنینی به انسجام ملی می‌زند، افزود: «اگر نهادهایی خود را متولی اقداماتی می‌دانند که تصور می‌کنند به نفع نظم و انسجام ملی است، ما متصور هستیم برخورد رئوفانه با دانشجویان موجب انسجام ملی خواهد شد. دانشجو باید مشارکت داشته باشد. دانشجو باید احساس دغدغه‌مندی، امید و نشاط داشته باشد و دانشجویان ما سرمایه‌های بزرگ مملکتند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران جزو جوانان نخبه کشورهستند. پیشنهاد می‌کنم که بگذارید این فضای اعتراض در چارچوب گفت‌وگو اتفاق بیفتد و به طرح مطالبات خود ادامه دهید و مانیز درکنار شما خواهیم بود.

یکی از دلایل اعتراضات دانشجویان وعده غلام رضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم و رییس سابق دانشکده علوم اجتماعی بود که گفته بود حکم قضایی برای دانشجویان صادر نخواهد شد و در وزارت علوم و دانشگاه مسائل مربوط به دانشجویان بازداشتی پیگیری می‌شود. درحالی که دانشجویان به وعده‌های اینچنینی دل خوش کرده بودند اما به ناگهان با احکام سنگین همکلاسی‌های خود رو به رو شدند که از این میان می‌توان به حکم ۸ سال حبس دانشجویی اشاره کرد که متولد سال ۷۵ بوده و تنها ۲۲ سال سن دارد. نکته جالب توجه دیگر در این احکام آن است که تمامی محکومان بین ۱۸ تا ۲۲ سال سن دارند. تصور کنید این احکام اجرایی شود، آنگاه جوانی که ۲۲ ساله راهی زندان شود با ۳۰ سال سن از زندان آزاد می‌شود؛ چه آینده‌ای در انتظار او خواهد بود؟ زمانی که دوران محکومیت آنان به پایان برسد آن جوان چه دیدی به کشور و دستگاه سیاسی حاکم خواهد داشت؟ اندکی تامل برای پاسخ به همین دو سوال کوتاه کافی است تا ضرورت شنیدن اعتراض دانشجویانی که همواره در بزنگاه‌های مختلف مانند انتخابات به میدان آمده و بازوی انگیزشی سایر اقشار برای حضور هرچه پررنگ‌تر پای صندوق‌های رای بوده‌اند درک شود. درپایان این مراسم دانشجویان تاکید بر استمرار پیگیری مطالبات تا تحقق یافتن آنها، اعلام کردند که به حرکت‌های اعتراضی و مسالمت‌آمیز خود ادامه خواهند داد.

در احکام دانشجویان با رأفت تجدیدنظر شود

محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: بهتر است قوه‌قضاییه در احکام صادره برای دانشجویانی که در جریان حوادث دی ماه دستگیر شده بودند، تجدید‌نظر کند. انتظار داریم قوه قضاییه رأفت خاصی در برخورد با دانشجویان داشته باشد. دانشجویان گاهی دچار احساسات می‌شوند نباید هزینه را برای آنها سنگین کنیم، امیدواریم در تجدیدنظر، احکام تعدیل شود. ایسنا

احکام سنگین دانشجویان در دولت مطرح شد

شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی: پیگیر کار دانشجویان بازداشتی در اعتراضات دی ماه هستیم. در هیات دولت این بحث مطرح شده است، در حال حاضر هم احکام بدوی این دانشجویان صادر شده که باید ببینیم احکام قطعی چیست. طبق دستور رییس‌جمهور که در سالگرد رونمایی منشور صراحت اعلام کردند، ما هیچ دانشجوی ستاره‌داری نباید داشته باشیم. ایلنا

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy