Saturday, Jun 23, 2018

صفحه نخست » حج کالای ضروری شناخته شد

haj_062318.jpgرادیو زمانه، علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفته هزینه حج در سال ۹۷ با نرخ «ارز مبادله‌ای» محاسبه شد. این بدان معناست که سفر حج در زمره کالاهای ضروری مردم قرار گرفته و دولت آن را مشمول ارز ارزان دولتی به حساب آورده است.

دولت ارز مبادله‌ای را پس از بالا رفتن ارزش ارز ایجاد کرد و آن را به شکل محدود و کنترل شده به واردات کالاهایی اختصاص داد که پایین نگه داشتن قیمتشان ضروری بود. کالاهای لوکس مشمول ارز مبادله‌ای نمی‌شوند.

سفر زیارتی حج در حالی به سبد کالاهای ضروری اضافه شده که در ایران، افزایش قیمت کالاهای اساسی به نارضایتی عمومی دامن زده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

به گفته علی قاضی‌عسکر، «نرخ ارز حج امسال با نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه شد، لذا جهش در قیمت نداریم و اختلاف قیمت با سال گذشته مربوط به نرخ ارز می‌شود و هزینه حج هم بر اساس قیمت تمام شده است».

بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، پایین‌ترین قیمت کاروان‌های حج در سال ۹۷، حدود ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت گرانترین کاروان حج، حدود ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفته علت تفاوت در قیمت‌ کاروان‌ها به کیفیت هتل‌‌(چند ستاره بودن آن) ربط دارد.

گفته می‌شود که عربستان سعودی از سفر زائران ایرانی به این کشور سالیانه بیش از سه هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند که بیش از ۷۰ درصد آن به سفر عمره حجاج ایرانی مربوط می‌شود.

سال گذشته نزدیک به ۸۵ هزار ایرانی برای شرکت حج تمتع (سفری زیارتی واجب برای کسانی که استطاعت مالی دارند) به عربستان رفتند. بنابر توافق ایران و عربستان امسال نیز همین تعداد ایرانی برای شرکت در مراسم مسلمانان در حج شرکت خواهند کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy