Sunday, Jun 24, 2018

صفحه نخست » شکست جمهوری اسلامی در نشست اوپک + فیلم کنایه‌ی زنگنه به روسیه

opec_062318.jpgمجتبی احمدی - شبکه بیان

صد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک با پیروزی عربستان، آمریکا و روسیه به پایان رسید و قرار شد روزانه یک میلیون بشکه نفت به تولید فعلی اضافه شود.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» پیش از برگزاری نشست سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) بیژن زنگنه، وزیر نفت و دیگر مقامات نفتی ایران گفته بودند با هرگونه تصمیم برای افزایش تولید نفت مخالفت خواهند کرد؛ اما خبرگزاری بلومبرگ و یورونیوز هم‌زمان با برگزاری نشست اعضای اوپک در روز جمعه (1 تیر 97) از «نرم شدن مواضع ایران» برای افزایش تولید اوپک خبر دادند.

مخالفت ایران با تصمیم اوپک از آنجا ناشی می‌شود که با تحریم‌های آمریکا، عملاً افزایش تولید نفت سودی برای ایران نخواهد داشت. ایالات‌متحده با خروج از توافق هسته‌ای صنعت نفت و پتروشیمی ایران را تحت تحریم قرار داده است و آن‌گونه که کارشناسان انرژی پیش‌بینی کرده‌اند، طی چند ماه آینده حدود یک ‌میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته خواهد شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

موضوع قابل‌تأمل در نشست اخیر اوپک، مواضع روسیه است که با موافقت خود برای افزایش تولید نفت، عملاً پشت جمهوری اسلامی را خالی کرد و در کنار عربستان ایستاد. مقامات نفتی روسیه طی یک ماه گذشته اصرار داشتند که میزان تولید کنونی باید تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این کشور غیرعضو اوپک، از نفوذ بالایی در این سازمان برخوردار است و روز جمعه نیز از تصمیم اوپک به طور کامل حمایت کرد.

این فیلم را امیر پایور خبرنگار بی بی سی در توییتر منتشر کرده است از مصاحبه ی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران در حاشیه‌ی نشست اوپک درباره‌ی موضع روسیه در این نشست.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز روز سه‌شنبه (29 خرداد 97) پیشنهاد کرده بود که میزان تولید نفت اعضای اوپک تا یک میلیون 500 هزار بشکه افزایش یابد.

این در حالی است که تهران، روسیه را متحد خود می‌داند و انتظار دارد در برهه‌های حساس به کمک جمهوری اسلامی بشتابد. رسانه‌های ایرانی با انتقاد از حمایت روسیه از افزایش تولید نفت اوپک، مقامات این کشور را به «خیانت علیه جمهوری اسلامی» متهم کرده‌اند.

با تحریم‌ صادرات نفت ایران، آمریکا نگران کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت بود که با تصمیم تازه اوپک نگرانی این کشور اکنون برطرف شده است. حدود دو ماه قبل دونالد ترامپ در توئیتی از افزایش قیمت نفت انتقاد کرده و در توئیتر خود نوشته بود: «یک بار دیگر اوپک شروع کرد. همه جا و از جمله در نفتکش‌ها در دریا به میزان بی‌سابقه‌ای نفت وجود دارد؛ اما قیمت نفت مصنوعی و بسیار گزاف است. این خوب نیست و قابل‌قبول هم نخواهد بود.»

آمریکا استراتژی نفتی مشخصی را پیگیری می‌کند و در این مسیر روی عربستان، متحد استراتژیک خود حساب ویژه‌ای باز کرده است. دونالد ترامپ خواهان افزایش تولید اعضای اوپک است تا هم‌زمان با تأمین کامل نیازهای خود، قیمت هر بشکه نفت تا جایی که امکان دارد، کاهش یابد.

مسئله کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت از زمانی برای ایالات‌متحده اهمیت یافته که از توافق هسته‌ای خارج شده و جمهوری اسلامی را تحت تحریم‌ نفتی قرار داده است. تحریم صادرات نفت ایران به معنای کاهش عرضه و افزایش قیمت جهانی نفت خواهد بود. آمریکا بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است و این کشور نگران متضرر شدن از افزایش قیمت نفت بود؛ ولی این نگرانیِ عمده آمریکا با حمایت روسیه، عربستان و امارات برطرف شده است. دراین‌بین جمهوری اسلامی با یک شکست دیگر در سازمان کشورهای تولیدکننده نفت روبرو شده و بار دیگر شاهد انزوای خود در اوپک بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy