Monday, Jun 25, 2018

صفحه نخست » مشاور خامنه‌ای: اگر دولت نباشد کشور بهتر اداره می‌شود، آیا کودتای سپاه در راه است؟

rahbar_062518.jpgرادیو زمانه، یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی گفته است:«گاهی به نظر می‌رسد اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره می‌شود». فرمانده پیشین سپاه پاسداران با بیان اینکه «رهبری از ابتدا به مذاکره با امریکا خوش‌بین نبود اما به دلیل پایبندی به قانون اساسی به دولت اجازه داد (که) وارد مذاکرات برجام شود»، گفته: «دولت راه را اشتباه رفته و این گناه رهبر جمهوری اسلامی نیست». صفوی ادامه داده است: «جمهوری اسلامی در دولت سازی مشکل دارد و گاهی به نظر می‌رسد اگر دولت نباشد کشور بهتر اداره خواهد شد».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

او نارضایتی‌های ایجاد شده در بین مردم را پیامد ناکارآمدی مسئولان دانسته و گفته: «مردم به ادارات و سازمان‌ها و شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند و مشکلاتشان برطرف نمی‌شود و همین مسائل ایجاد نارضایتی کرده و ضدانقلاب نیز بلافاصله سوءاستفاده می‌کند و مردم را ناراضی جلوه می‌دهد». فرمانده پیشین سپاه در پایان از اینکه این نهاد نظامی را به صنعت خودروسازی راه نمی‌دهند، اظهار نارضایتی کرده و صنعت خودروسازی را «یک اختاپوس» خواند که «اصلا سپاه را به بدنه خود راه نمی‌دهد».

به گزارش دویچه وله حمله شدید مشاور عالی رهبر به دولت، هم‌زمان بوده است با دفاع تمام‌عیارش از سپاه پاسداران ایران به عنوان نهادی نظامی که به گفته او، قدرت‌اش "آمریکا را در سوریه زمین‌گیر کرد". رحیم صفوی گفته است: «آنان که با سپاه دشمنی می‌کنند، مرضی در جانشان است، چرا که اگر سپاه و بسیج و ارتش نبود، یک شبه آنان را از سر راه برداشته بودند».

مشاور عالی خامنه‌ای همچنین با اشاره به "مافیای صنعت خودروسازی" در ایران، در پاسخ به خواست یکی از حضار مبنی بر حضور سپاه در این صنعت، خودروسازی را "اُختاپوسی" خوانده است که "اصلا سپاه را به بدنه خود راه نمی‌دهد".

اظهاراتی پرسش‌برانگیز

اشاره تلویحی مشاور عالی خامنه‌ای به زائد بودن دولت در ایران هم‌زمان با تمجید او از سپاه پاسداران، در یکی از دشوارترین دوره‌های حیات جمهوری اسلامی مطرح می‌شود؛ دوره‌ای که به گفته روزنامه جهان صنعت، "اقتصاد ایران در آستانه انفجار" قرار گرفته است.

زمینه‌های پیشین این نوع حمله به دولت، اظهارات رحیم صفوی را پرسش‌برانگیزتر می‌کند. محمدعلی پورمختار، سردار سابق سپاه و نماینده اصولگرای کنونی مجلس، اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۶) گفته بود که «اگر یک نظامی رئیس جمهور شود حتما می‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد». هم‌زمان با همین سخنان نیز گزارش‌هایی از قوت‌ گرفتن شایعه "رئیس جمهوری نظامی" در میان اصول‌گرایان منتشر شده بود.

در این میان حتی هوشنگ امیراحمدی، از فعالان سیاسی ساکن آمریکا و از نامزدهای رد صلاحیت‌شده‌ی دوره‌های مختلف ریاست جمهوری در ایران، در آغاز فروردین‌ماه سال جاری پیشنهاد تشکیل دولتی سپاهی ـ نظامی را برای "عرض اندام" در مقابل دولت ترامپ، مطرح کرده بود.

افزون بر این، احتمال وقوع "کودتای سپاه" در ایران هم که عمدتا از سوی محافل خارج از حکومت و مخالفان جمهوری اسلامی مطرح شده بود، بر حساسیت اظهارات مشاور عالی خامنه‌ای می‌افزاید.

برخی تحلیلگران، به‌خصوص با نگاه به "دخالت‌های سپاه" در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، این نهاد نظامی را "دولت سایه" ایران ارزیابی می‌کنند؛ نهادی که اگر روزی "خروجی انتخابات" را همسوی با پروژه‌های سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک خود نبیند، توان و اراده لازم برای اقدام علیه دولت موجود را خواهد داشت. برخی دیگر اما طرح موضوع "کودتای سپاه" را ابزار اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای ایران برای بسیج هواداران خود می‌دانند.

سردار حسن رستگارپناه، رئیس پژوهشکده امنیت ملی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، اردیبهشت‌ماه ۹۴ در مصاحبه‌ای به مناسبت سالگرد تأسیس رسمی سپاه پاسداران گفته بود: «برخی می‌گویند سپاه می‌خواهد کودتا کند و این درست نیست، زیرا سپاه جایگاه خود را در حکومت دارد و نیاز به این مباحث ندارد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy