جمعه 27 شهريور 1383

"ازبزرگداشت سينماگران تا فيلم وفوتبال": نظراتي از بهمن فرمان‌آرا، جهانگير كوثري، عادل فردوسي‌پور، محيط طباطبايي و ...، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - سينما
در ماههاي اخير برگزاري رويدادهاي تخصصي در زمينه سينما از افزايش قابل توجهي برخوردار بوده است و در اين برنامه‌ها سعي شده همراه با نمايش فيلمهاي سينمايي از نظرات كار شناسان سينما و سينماگران استفاده شود ازجمله اين برنامه‌هاي اخير، بزرگداشت 4 كارگردان پيشكسوت سينماي ايران و برگزاري نخستين “هفته‌ي فيلم و فوتبال بود” كه اولي، توسط انجمن سينماگران آزاد ايران و دومين برنامه، توسط موسسه‌ي رسانه‌هاي تصويري برگزارشد .

« نگاتيوهاي صادق كرده»

ناصر تقوايي، در مراسم بزرگداشتي كه براي وي ترتيب داده شده بود، با اعتراض به عدم نمايش “صادق كرده” در اين برنامه گفته بود : قرار بود در اين مراسم فيلم “صادق كرده” به نمايش درآيد اما فيلم “اي ايران” پخش شد. هر دو اين فيلم‌ها مال من است. البته من نمي‌دانم نگاتيو فيلم “صادق كرده” كجاست؟! برنامه بزرگداشت يكي ديگر از سينماگران مطرح و قديمي و حضور نيافتن اين كارگردان، يعني پرويز كيمياوي در مراسم، باعث واكنش شديد برگزاركنندگان اين برنامه شد به گونه اي كه مسئولان برگزاري اين مراسم، اين حركت كيمياوي را بي احترامي به نسل نو سينماي ايران و حضار اين جلسه خواندند و درمراسمي كه براي داريوش مهرجويي و با حضور خسرو شكيبايي (بازيگر) و تورج منصوري (مدير فيلمبرداري) برگزار شد،شكيبايي گفت: داريوش مهرجويي تنها كارگردان نيست. من معتقدم او دانشمند سينماي ايران است و در دنيا براي سينماي ايران آبرو ساخت. همچنين همزمان با شصت و سومين سالگرد تولد مسعود كيميايي، بزرگداشت اين سينماگر و نويسنده نيز در اين برنامه برگزار شد.

« فوتبال به سبك سينمايي »

هفته فيلم و فوتبال يكي ديگر از ‌ رويدادهاي فرهنگي امسال بود كه از 8 تا ‌14 شهريور ماه در خانه هنرمندان ايران برگزارشد.
در اين برنامه فيلم‌هاي مستند گزارشي توليدي چند كشور اروپايي هر روز به نمايش درآمده و در فاصله بين دو نمايش نيز سخنراني و گفت‌وگو با كارشناسان سينما و فوتبال و نيز جامعه‌شناسان درباره نقش اين ورزش در جهان امروز صورت گرفت. فيلم‌هاي اين برنامه به زندگي و فعاليت‌هاي ورزشي ستارگان فوتبال مانند لوئيس فيگو، پله، مارادونا، زيدان، پلاتيني، مالديني، شوچنگو و ... پرداخته و لحظات جذاب بازي‌هاي فوتبال از جمله مهم‌ترين گل‌ها و نيز مهارت‌هاي دروازه‌بان‌ها را شامل مي‌شد. بررسي تيم‌هاي مطرح باشگاهي و ملي كشورهاي مختلف اروپايي و آمريكاي جنوبي نيز بخش ديگري از اين مجموعه فيلم‌ها را تشكيل مي‌داد.
در اين هفته فيلم،عادل فردوسي‌پور، مجيد اسلامي و هوشنگ گلمكاني در بررسي برنامه نود و دكتر حسين پاينده در «روانكاوي فرهنگ عامه و فوتبال»، و جهانگير كوثري، هوشنگ گلمكاني درباره رابطه سينما و فوتبال و جنبه‌هاي دراماتيك اين ورزش به بحث نشستند.
جهانگير كوثري تهيه‌كننده سينما، معتقد است كه سينما هنري ماندگار است و مي‌توان به آن استناد كرد ولي محبوبيت فوتبال كاذب و زودگذر است و ماندگار نيست.
وي ادامه داد: كساني كه فوتبال را مي‌سازند قهرمانان نابغه‌ها و ستاره‌ها هستند ولي در سينما خالقي وجود دارد كه پشت دوربين قرار گرفته است.به گفته‌ي كوثري ، فوتبال خاصيت فرهنگي، ماندگاري و ريشه‌اي سينما را ندارد البته فوتبال يكسري جذابيت‌هاي خاص خود را دارد و اگرچه از قوانيني ساده تشكيل شده ولي چشم‌انداز بسيار پيچيده‌اي دارد.
محيط طباطبايي نيز در اين نشست ها گفت: فوتبال يكي ازپديده‌هايي است كه غرور يك جامعه را به آن برمي گرداند.
وي در ادامه به اين موضوع اشاره كرد كه ما در ظاهر در عنوان باشگاه‌هاي خود باشگاه فرهنگي و ورزشي به كار مي‌بريم و در اين زمينه كار فرهنگي انجام نشده است.به گزارش ايسنا،وي اعتقادداشت : فوتباليست هاي ايراني بايد در شأن فرهنگ و تمدن 6000 ساله ايراني رفتار كنند و بايد بدانند با كشوري مثل بوركينافاسو تفاوت دارند.
وي تغيير جو حاكم بر استاديوم ها را نيازمند تغيير رفتار بازيكنان دانسته بود .
اين هفته فيلم، توسط موسسه رسانه‌هاي تصويري و با همكاري بنياد سينمايي فارابي و شبكه سه سيما در محل خانه هنرمندان برگزار شد.

« نهادهاي غير دولتي موفقترند»

در همين حال بهمن فرمان‌آرا كارگردان سينما مي‌گويد : حركتهاي مثبت فرهنگي وقتي از سوي نهادهاي غيردولتي بر مي‌خيزد بسيار موفق‌تر و بهتر است.
كارگردان فيلم بوي كافور عطر ياس توضيح مي دهد : مثلا هنگامي كه ما در زمينه ادبيات داستاني تصميم گرفتيم توسط بنياد گلشيري به آثار برتر اين حوزه جوايزي بدهيم پس از آن جوايز ادبيات داستاني افزايش پيدا كرد و اين اتفاق مثبتي بود.
اين كارگردان سينما تصريح مي كند با برگزاري مسابقه و اهدا جوايز ما توانستيم به هدف اصلي مرحوم گلشيري كه توجه به ادبيات معاصر بود برسيم. كارگردان فيلم شازده احتجاب خاطر نشان كرد: هر كسي يا شركتي در زمينه مسائل فرهنگي هزينه كند بايد از آن استقبال كرد.وي افزود: اگر در آينده نيز شركت‌ها يا اشخاص ديگري نيز حاضر شدند كه در زمينه مسائل فرهنگي جوايزي را اختصاص دهند بايد از آن استقبال شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ،فرمان‌آرا تصريح مي‌كند: شركت هايي كه سود فراواني از فروش محصولات خود مي‌برند مي توانند مقداري از اين سود راصرف برگزاري حر كتهاي فرهنگي در ايران كنند .
وي چنين حركتهايي را زمينه ساز حركت‌هاي مثبت فرهنگي ديگر در آينده عنوان مي‌كند.

«سينما به روايت فردوسي پور »

عادل فردوسي‌پور نيز درباره‌ي برگزاري چنين برنامه‌هايي با موضوعات تخصصي به خبرنگار ايسنا مي گويد : برگزاري چنين جشنواره‌ها و هفته‌هايي مي‌تواند باعث به اشتراك گذاشتن وجه‌هاي يكسان فيلم و فوتبال شود و به نظر من نتايج بحث‌هاي موجود در اين مراسم بسيار مثبت بود. وي عنوان مي كند : سينما مي‌تواند از پتانسيل موجود در فوتبال استفاده كند و فوتبال را به عنوان يك راهكار براي پيشرفت در نظر گيرد.
عادل فردوسي پور معتقد است: سينما تاكنون نتوانسته فيلم خوبي در مورد فوتبال بسازد و فوتبال مي تواند كمكي به ركود موجود در سينما كند، ولي پرداختن به فيلم هايي با موضوعيت فوتبال در اين هفته فيلم و فوتبال باعث شناساندن وجوه مشترك و متمايز ميان سينما و فوتبال شد.

«گزينه‌هاي مختلف براي سلايق مختلف»
كتايون شهابي نيز كه از فعالان بخش خصوصي سينما و پيش از اين عضو شوراي سياست‌گذاري هفته فيلم فروغ بوده است، معتقد است: در يك كشور هرچه رويدادهاي فرهنگي بيشتر باشد، مردم از گزينه‌هاي بهتري برخوردار مي‌شوند و باعث رشد و تعالي آن جامعه مي‌شود.
فعاليت‌هايي كه توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود، موفق‌تر از فعاليت‌هايي است كه توسط دولت انجام مي‌شود.
فعاليت‌هاي فرهنگي كه توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود گرچه پرخرج است، ولي دولت بايد به طور غير مستقيم از نظر مالي به اين فعاليت‌ها كمك كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جامعه ايران نيازمند خوراك فرهنگي مناسب است و اگر اين خوراك فرهنگي به آن‌ها داده نشود، جامعه دچار سوء تغذيه مي‌شود و ناآگاهي و كاهش سطح سليقه مردم از تبعات اين سوء تغذيه فرهنگي است.
شهابي معتقد است كه رويدادهاي فرهنگي با نگاهي كارشناسي و با كيفيت مناسب برگزار شوند.
مهدي عبدالله زاده دبير چشم‌انداز سينماي مستند سوييس نيز معتقد است: ما در شرايطي زندگي مي‌كنيم كه امكان تبادل فرهنگي در كشور ما در حداقل قرار دارد و برگزاري هفته‌هاي فيلم و چشم‌اندازهاي فرهنگ، تنها امكاني است كه به اين تبادل فرهنگي با ديگر كشورها كمك مي‌كند.
عبدالله زاده معتقد است: اگر رويدادهاي فرهنگي توسط بخش خصوصي برگزار شود، آثار ارايه شده از تنوع، نوآوري و حجم بيشتري برخوردارند.
بخش خصوصي كه از توان و پشتوانه لجستيكي لازم براي برگزاري چنين رويدادهايي برخوردار نيست، مراحل سختي را براي رسيدن به نتيجه مثبت پيش رو دارد.
عبدالله زاده مي‌گويد: مثلا برگزاري چشم‌انداز سينماي مستند سوييس به شكل معجزه‌آسايي، امكان‌پذير شده است و اين مي‌تواند زمينه خوبي براي حركت‌هاي بعدي در اين حوزه باشد.

«چشم انداز مستند سوئيس»

چشم‌انداز سينماي مستند سوئيس با عنوان ريشه‌ها، هويت‌ها و پروژه هاي سينماي مستند مستقل: نگاهي نو نيز از جمله برنامه‌هاييست بود كه روزهاي 13 تا 17 مهرماه در خانه هنرمندان برگزار مي‌شود.
اين برنامه در سه بخش برگزار مي‌شود كه شامل نمايش 15 فيلم برگزيده‌ سينماي مستند سوئيس است كه در پنج سال گذشته ساخته شده‌اند و تماشاي آنها نمونه كاملي از وضعيت فعلي مستندسازي در اين كشور را به تصوير مي‌كشد.
برپايي كارگاه آموزشي و برگزاري ميزگرد سينماي مستند و مشكلات تهيه با حضور فيلمسازان و تهيه‌كنندگان ايراني و سوئيسي از ديگر برنامه‌هاي اين رويداد فرهنگي است.
اين برنامه با همكاري جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي مستند نيون سوئيس، خانه هنرمندان و بنياد فيلم سوئيس برگزار مي‌شود.

Copyright: gooya.com 2016