شنبه 3 بهمن 1383

چهارمين دوره جايزه شعر كارنامه برگزار شد، شرق

چهارمين دوره جايزه شعر كارنامه روز دوشنبه ۲۸ دى ماه در فرهنگسراى نياوران برگزار شد. در اين جلسه علاوه بر اعلام برگزيدگان چهارمين دوره از شاعر قديمى محمد حقوقى نيز تقدير به عمل آمد. در اين نشست كه با حضور بسيارى از علاقه مندان و چهر ه هاى مطرح ادبيات ايران همراه بود، هيات داوران متشكل از منوچهر آتشى، هوشيار انصارى فر، حافظ موسوى، نازنين نظام شهيدى، رضا چايچى و مراد فرهادپور از ميان ۱۲ مجموعه شعرى كه به مرحله نهايى راه يافته بودند، مجموعه اشعار: رامش از شهين خسروى نژاد، شعبده باز از حسين مزاجى، كنار جاده بنفش كودكى ام را ديدم از شهاب مقربين، سمفونى هاى آنيما از ميم الف آنيما و سنگ هاى نه ماهه از روجا چمنكار برنده جايزه امسال شعر كارنامه شده و تنديس و جايزه نقدى را از آن خود كردند. در ضمن از دو شاعر كه كتاب اول خود را منتشر كرده بودند تقدير شد. در اين مرحله از افشين كريمى فرد با كتاب داشت مى ميرد و على عابدى با كتاب خلسه هاى كبود تقدير شد. در بخش ديگرى از اين برنامه منوچهر آتشى و نگار اسكندر فر درباره شخصيت و شعر محمد حقوقى سخنرانى كردند.
بعد از اين سخنرانى ها، محمد حقوقى به روى صحنه آمده و چند شعر براى مخاطبين خواند. در ادامه حافظ موسوى كه در كنار نگار اسكندرفر و اجرا و برگزارى جلسه را بر عهده داشتند از شاعرانى كه نام آنها در ليست ۱۲ نفره آمده بود خواستند براى شعر خوانى به روى صحنه بيايند كه از اين ميان حسن گوهر پور، رويا زرين، خانم مهدى پور از طرف على عابدى، حسين مزاجى و افشين كريمى فرد اشعار كوتاهى را خواندند. در اين جلسه از حنا مخملباف به عنوان جوان ترين شاعر اين دوره تقدير شد. اما خبر تاسف بار ساعتى بعد از اتمام مراسم بود كه طى آن نازنين نظام شهيدى شاعر و عضو هيات داوران بر اثر ايست قلبى و در سن پنجاه سالگى از دنيا رفت (گروه ادب و هنر روزنامه شرق اين مصيبت را به خانواده و جامعه ادبى ايران تسليت مى گويد). در هر صورت بيانيه داوران شعر كارنامه به شرح زير است: شعر فارسى در دو دهه گذشته مسيرى چنان پر پيچ و خم را پشت سر گذاشته است كه بسيارى از خوانندگان و منتقدان ادبى را دچار ابهام و سردرگمى كرده است. طرح موضوع هايى چون «بحران شعر»، «بحران مخاطب» و اعلام «پايان دوران طلايى شعر فارسى» در حالى كه گروهى ديگر همزمان بر اين عقيده اند كه دو دهه اخير از شكوفاترين و پربارترين دوره هاى شعر فارسى است، گواهى بر اين مدعاست.
وجود ديدگاه هايى چنين متفاوت و متضاد كه هر يك طرفداران بسيارى نيز دارد، امر داورى درباره شعر امروز ايران را به گونه اى كه رضايت اكثريت را در برداشته باشد، غيرممكن ساخته است.
هيات داوران چهارمين دوره جايزه شعر امروز ايران _ كارنامه با قبول اينكه گزينش ايشان مانند هر گزينش ديگرى از سوى داورانى ديگر خالى از خطا نخواهد بود، حاصل تامل خود را درباره كارنامه يك ساله شعر نو فارسى (در سال ۱۳۸۲) به جامعه ادبى كشور عرضه مى دارد. با اين اميد كه در رونق شعر امروز ايران كه هنوز هم ركن اصلى فرهنگ و ادبيات اين مرز و بوم و حوزه فرهنگى زبان فارسى است موثر افتد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما پيش از اعلام اسامى كتاب هاى برگزيده، برشمردن نكاتى چند در خصوص نحوه داورى چهارمين دوره جايزه شعر امروز ايران _ كارنامه را ضرورى مى دانيم:
الف _ از بين كتاب هاى شعر نو منتشر شده در سال ۱۳۸۲ كه احتمالاً بيش از ۲۰۰ عنوان بوده است، دسترسى به بيش از ۱۲۳ عنوان كتاب براى هيات داوران مقدور نشد.
ب _ ۱۲۳ عنوان كتاب فوق الذكر در دو مرحله از سوى پنج نفر از داوران مورد بررسى قرار گرفت كه در مرحله اول ۴۸ كتاب براى بررسى در مرحله دوم انتخاب و در مرحله دوم از بين اين آثار ۱۲ اثر به شرح زير براى گزينش نهايى نامزد شد كه اسامى آنها در مطبوعات درج شد.
هيات داوران در يكى از آخرين جلسات مرحله دوم براساس همفكرى و مشاوره و نهايتاً راى گيرى درباره ۹ اثر به توافق رسيد كه خبر آن در مطبوعات منعكس شد. با اين حال در جلسه بعدى از سوى سه نفر از داوران پيشنهادى مبنى بر بررسى مجدد شش اثر مطرح شد كه مورد قبول قرار گرفت و در نتيجه سه اثر از آثار پيشنهاد شده واجد شرايط براى راه يافتن به مرحله نهايى شناخته شد كه اسامى آنها در اطلاعيه بعدى درج شد.
ج _ ۱۲ عنوان ياد شده در مرحله سوم از سوى شش نفر از داوران مورد بررسى قرار گرفت كه در نهايت با جمع بندى آراى اعلام شده از سوى داوران ۳ اثر به عنوان آثار برگزيده و دو اثر به عنوان آثار قابل تقدير انتخاب شد.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17266

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چهارمين دوره جايزه شعر كارنامه برگزار شد، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016