چهارشنبه 27 مهر 1384

اطلاعيه کميته بين المللی برای نجات آثار باستانی دشت پاسارگاد: زادگاه و آرامگاه مبتکر اولين اعلاميه حقوق بشر را از ويران شدن نجات دهيم

سالگرد صدور اولين اعلاميه حقوق بشر را گرامی داشته
و زادگاه و آرامگاه مبتکر آن را از ويران شدن نجات دهيم
جهان متمدن روز بيست و نهم اکتبر، مصادف با هفتم آبان ماه، روز کورش کبیر و سالگرد صدور اولين اعلاميه حقوق بشر در 2544 سال پیش را گرامی میدارد. این بالاترین افتخاری است که ملتی می تواند در گنجینه ی تاریخ خویش ذخیره کرده باشد. 539 سال پيش از ميلاد مسیح، کوروش پس از فتح و ورود به بابل فرمانی صادر کرد که مفادش هنوز مورد تاييد و احترام همه ی انسان دوستان جهان و بیانگر آرزوهای مردمان سرزمين اوست: آزادی دين و مذهب - الغای تبعيضات نژادی و ملی - آزادی انتخاب محل اقامت - حق انتخاب و عزل رهبران از سوی مردم – الغای برده داری و تلاش برای صلح پایدار میان ملل؛ این ها همه هديه های گرانبهايی بشمار می روند که مردمان ايران زمين از زبان کوروش بزرگ خود به مردمان جهان ارزانی داشته اند.
و درست در چنین روزی است که اهمیت نجات زادگاه، پایتخت و آرامگاه این انسان بزرگ بیشتر از همیشه محسوس می شود. حکومت اسلامی ایران قصد دارد که در ماه فوريه آینده، که مصادف با سالگرد بازگشت آیت الله خمینی به ایران است، آبگیری سد سیوند را در چند کیلومتری شهر باستانی پاسارگاد و آرامگاه کوروش آغاز کند. کارشناسان معتقدند که دریاچه این سد بخش بزرگی از شهر باستانی پاسارگاد را به زیر آب برده و در بلند مدت آرامگاه کورش کبیر را ویران خواهد کرد. ما به این فاجعه ی فرهنگی معترضیم و تاکنون هزاران صدای تازه از سراسر جهان به صفوف ما پیوسته اند. کافی است تا شما نیز امضاء خود را در پای نامه سرگشاده کمیته نجات پاسارگاد بگذارید تا صدای همگانی ما رساتر شود. همچنین شما می توانید با صرف فقط چند ساعت از وقت خود در روز بيست و نهم اکتبر، در هر کجا که هستيد و به هر شکلی که می توانيد اين روز را گرامی داشته و از دیگران نیز دعوت کنید تا برای حفظ این آثار بی نظیرباستانی جهان نامه سرگشاده کمیته را امضاء کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر باستانی پاسارگاد، اعلامیه حقوق بشر کورش کبیر، جریان احداث سد سیوند، نظرات کارشناسان، بدست آوردن پوسترهای فارسی و انگلیسی مربوط به روز 29 اکتبر و امضاء نامه سرگشاده به آدرس های زیر مراجعه کنید:
پایگاه اینترنتی کمیه نجات: www.savepasargad.com
شماره فکس: 9630 - 352 - 509 (آمریکا)
آدرس پست الکترونیکی: admin@savepasargad.com

Copyright: gooya.com 2016