شنبه 19 آذر 1384

سید علی صالحی: آدونیس در طول عمر ادبی اش یک شعر هم برای مردم فلسطین نگفت، مهر

سید علی صالحی - شاعر ، گفت : وقتی محمد الدوره ، کودک فلسطینی در آغوش پدرش در پشت یک بلوک سیمانی کشته شد و همه جهانیان این واقعه را دیدند ، چرا " آدونیس " واکنشی نشان نداد ؟ مگر او عرب نیست یا شاید این که فرانسوی شده است ؟

این شاعر در گفت و گو با خبرنگار کتاب مهر، درباره اخبار برخی از رسانه ها مبنی بر دیداروی با "علی احمد سعید " مشهور به " آدونیس " و لغو آن گفت : از من برای دعوت با آدونیس دعوت کرده بودند اما من تمایلی به این دیدار نداشتم وبه دیدار اونرفتم و نخواهم رفت زیرا او فردی سوری است ولی در تمام عمر ادبی خود یک شعر هم برای مردم تحت ستم فلسطین نسروده است ، به جز این آدونیس هیچ نامه اعتراضی به بی عدالتی در دنیا را امضاء نکرده و یک شاعر خنثی و بی خطراست که فقط قدری مشهور شده است .
سید علی صالحی با انتقاد از کسانی که می خواهند در کنارنام او خودشان را مطرح کنند ، تصریح کرد : من بسیار با خودم کلنجار رفتم تا این که سر انجام تصمیم گرفتم این دیدار را لغو کنم و به ملاقات او نروم ولی اگر روزی " محمود درویش " ( شاعر فلسطینی ) به ایران بیاید با کمال میل به استقبال او خواهم رفت زیرا او خیلی بزرگ تر از " آدونیس " است .
شاعر مجموعه " یوما آنادا " در ادامه افزود : وی کسی است که از عربی بودن خودش فرار می کند و هویت عربی خودش را منکر می شود .
وی در ادامه افزود : او سالهاست که زادگاه خودش " سوریه " را ترک کرده و حالا وقتی به کشورهای مختلف سفر می کند و پز " جهان سومی " بودن می دهد .
صالحی تاکید کرد : اشعار آدونیس در تمام کشورهای استبدادی عرب ترجمه و بدون هیچ مشکلی به چاپ می رسد اما از " محمود درویش " در همه کشورهای عربی استقبال نمی کنند و دولت های مستبد عربی با او برخوردهای تند می کنند ، وی شاعر زبده ای است و آدمی است که علیه پلشتی به هر صورت واکنش نشان می دهد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با انتقاد تند از بی تفاوتی " آدونیس " در قبال مساله فلسطین گفت :" آدونیس " اصلا خود را عرب نمی شمارد اما مسلما " انسان " که هست ، من از وقایعی که در آن طرق روی می دهد بی خبر نیستم و مواضع وی را می شناسم ؛ در مقایسه با او شاعری مانند " محمود درویش " می گوید من چگونه می توانم سکوت کنم وقتی می بینم تنها درخت مقابل خانه من زیر تانک های اسرائیلی کشته شده است .
سید علی صالحی افزود : آدونیس فردی همانند " آلن لانس " فرانسوی است و آدمی کاملا خنثی نسبت به آنچه که در اطرافش و در دنیا اتفاق می افتد .

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27866

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سید علی صالحی: آدونیس در طول عمر ادبی اش یک شعر هم برای مردم فلسطین نگفت، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016