سه شنبه 5 ارديبهشت 1385

هرمز علي‌پور در آيين تجليل خويش: حضور مستمر از نبوغ مؤثرتر است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

از هرمز علي‌پور - شاعر پيش‌كسوت - به پاس خدمت به ادبيات ايران‌زمين و حضور پيا‌پي در اين عرصه تجليل و قدرداني شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، در اين مراسم، كه به همت انجمن شعر و ادب دفتر فرهنگ اسلامي دانشگاه آزاد واحد ماهشهر برگزار شد، علي‌پور در سخناني به فرازهايي از 40 سال زندگي شاعرانه خود اشاره و جريان‌هاي شعري دهه‌هاي 40 و 50 را تحليل و بررسي كرد.

وي بر استمرار و حضور مستمر كه آن را موثرتر از نبوغ مي‌داند، تاكيد كرد و دستاوردهاي زندگي شاعرانه خود را حاصل سماجت در اين راه دانست و در ادامه خاطرنشان كرد: هر كس در زندگي هزينه انتخاب خويش را پرداخت خواهد كرد.

شاعر ” اوراق لاژورد “ همچنين با اشاره به وظايف توأمان خويش در زمينه‌ معلمي و شاعري و تامين معيشت زندگي، افزود: با افزايش سن و بالا رفتن انتظارها از خويش، عرصه بر من تنگ‌تر شد و از اين رو در اين چند ساله اخير از چاپ شعرهايم در مطبوعات خودداري كرده‌ام.

علي‌پور در ادامه چند شعر از تازه‌ترين سروده‌هايش را براي علاقه‌مندان خواند.

در اين مراسم، پس از اين‌كه شاعران و داستانويسان كارهاي خود را خواندند، علي‌پور به تحليل و بررسي روند شكل‌گيري شعر ناب در دهه‌هاي‌ 40 و 50 اشاره كرد و با بيان خاطره‌هايي در اين‌باره، اين ژانر شعر را زمينه‌اي بسيار مناسب براي شاعران جوان و نوجوان دانست كه از رهگذر آن، به افق‌هاي جديدي در شعر دست يابند.

او گفت كه نوآوري‌هاي خود را در شعر ناب، حاصل مطالعه و تعمق در آثار كلاسيك فارسي مي‌داند و خاطرنشان كرد: اين مطالعه از آثار شاعران سخت‌گو و تراز اول شعر كهن فارسي تا شاعران سهل‌گو را شامل مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در تبين مولفه‌ها و وجوه افتراق شعر ناب با ديگر ژانرهاي شعر همچون شعر ” ديگر“ يا ”حجم “ افزود: اين شعر الزاما هيچ‌گونه وجوه افتراق عمده‌اي نداشته و مولفه‌هاي خويش را از آموزه‌هاي نيما وام گرفته است و با وجود اين، هيچ‌يك از كارها و گزاره‌هاي بعد از اين شعر، تا مقطع فعلي مرا مرعوب نكرده و نمي‌كند.

شاعر پيش‌كسوت خوزستاني در پايان آيين تجليل خويش گفت: اكنون پرونده شعر ناب براي من بسته شده و در حال حاضر به مرور كارنامه خويش طي 40 سال زندگي شاعري خود سرگرم هستم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/29765

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هرمز علي‌پور در آيين تجليل خويش: حضور مستمر از نبوغ مؤثرتر است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016