سه شنبه 8 خرداد 1386

هوشنگ کاووسی در ۸۵ سالگی تقدير شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

در برنامه‌ای تحت عنوان شب امير هوشنگ کاوسی از اين منتقد پيشکسوت سينما تقدير شد.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در اين مراسم که شب گذشته ـ هفتم خرداد ماه ‌ـ همزمان با هشتاد و پنجمين سال‌روز تولد کاووسی در تهران برگزار شد، وی درسخنان کوتاهی که به‌زبان فرانسه بود، از حضور سفير فرانسه در مراسم قدردانی کرد و گفت: افتخار داشتم نيم قرن دانش خود را در سينما در اختيار جوانان قرار دهم و هرچه آموختم در کشور فرانسه بوده است.

برناپولوتی سفير فرانسه در ايران نيز گفت: آنچه کاووسی به فرهنگ ايران بخشيد بسيار مهم است و او به هنر و فرهنگ ايران افزوده است.

وی در جملات کوتاهی به فارسی از کاووسی به‌عنوان شخصيتی که باعث دوستی ايران و فرانسه شده است، نام برد.

جمشيد ارجمند ديگر منتقد پيشکسوت حاضر دراين مراسم هم از هوشنگ کاووسی به عنوان استاد خود و کسی که بيشترين وقت عمرش را در پی انتقال دانش عميقش صرف کرده نام برد و گفت: ايشان از بنيانگذاران نقد جدی شجاعانه و بی‌طرفانه هستند که در همه کارهای‌شان اين صفت موج می‌زند.

وی با بيان اينکه بيش از کاووسی و بجز «طغرل افشار» با اسم مهمی در عالم نقد فيلم مواجه نيستيم تصريح کرد: جريان نقد در ايران از ۱۳۲۰ شروع شد و بعد از بازگشت کاووسی از فرانسه در سال ۳۲ ۱۳ او به مضممون سينمای ملی تکيه کرد و بر لزوم داشتن اين سينما تاکيد داشت.

ارجمند خصوصيات نقدهای کاووسی را نقدی بی‌طرفانه دانست و گفت: ايشان از همان آ‎غاز درکی از نقد فيلم نشان داد که همچنان بايد سرمشق باشد، هرگز مرعوب نام کارگردان و بازيگر نشد و در کنار موارد منفی به‌ موارد مثبت کار هم اشاره می‌کرد.

هوشنگ گلمکانی سردبير ماهنامه فيلم هم به تاثير حضور ۶ دهه او در فرهنگ سينمايی اشاره کرد و اظهار داشت: فيلم فارسی دم دست‌ترين اصطلاحی است که ايشان برای سينمای مبتذل ابداع کرد و هنوز هم در قلم‌ و زبان‌ها جاری است. شور و اشتياقی که کاووسی در سن ۸۵ سالگی بعد از ۶۰ سال کار دارد، شايد بيش از همکاران جوان ما در نوشتن است و اين بخش از روحيه ايشان درس بزرگی برای ما است.

احسان نراقی از ديگر سخنرانان اين مراسم بود که از کاووسی به عنوان کسی که با سماجت هر چه تمام‌تر فرهنگ سينمايی را رواج داد نام برد و گفت: کاووسی دنيای سينما، به زبان و فرهنگ سينما در ايران عموميت داد و هيچ ايدولوژی در قضاوت‌هايش دخالت نداشت و هميشه خود هنر برايش اصل بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حميدرضا صدر از منتقدين جوان هم در سخنان کوتاهی از انرژی فوق العاده کاووسی به عنوان مهمترين ويژگی‌اش ياد کرده و با اشاره به سکته مغزی که برای وی رخ داده بود اظهار داشت: شور وعلاقه آقای کاووسی حيرت انگيز و اينکه بعد از اين اتفاق دوباره شروع به فعاليت کرد برای همه ما درس است.

سهراب فتوحی رييس انجمن دوستی ايران و فرانسه که در کنار مجله بخارا از برگزار کنندگان اين مراسم بودند به همراه پری زنگنه از ديگر سخنرانان برنامه شب امير هوشنگ کاووسی بودند.

در ابتدای اين برنامه که درخانه هنرمندان برپا بود فيلمی با عنوان «نگاهی ديگر» به کارگردانی خشايار طاهری درباره کاووسی پخش شد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33345

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هوشنگ کاووسی در ۸۵ سالگی تقدير شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016