شنبه 20 مرداد 1386

پيکر رباب تمدن در خاک آرام گرفت، ايسنا

سهيل محمودی:
تمدن با شعرش جامعه را به مبارزه دعوت می‌کرد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

پيکر رباب تمدن به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مراسم تشييع و خاک‌سپاری اين شاعر ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه (۱۸ مردادماه) از مقابل تالار وحدت به‌سمت قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) انجام شد.

در اين مراسم، سپيده سامانی - دختر رباب تمدن - با قدردانی از حضور هنرمندان و مردم، يکی از سروده‌های اين شاعر را خواند.

همچنين شبنم جهانگيری - نويسنده و از دوستان رباب تمدن - با بيان خاطراتی، او را شاعری دانست که با شعرش به مبارزه با رژيم شاهنشاهی پرداخت.

در اين مراسم، افرادی همچون: سهيل محمودی، حسين آهی، نعمت احمدی، غزل تاجبخش، احمد سلمانی، افتخار جهرمی - رييس کانون وکلا - و جمعی از دوستان رباب تمدن حضور داشتند.

سهيل محمودی در حاشيه‌ی اين مراسم درباره‌ی رباب تمدن به خبرنگار ايسنا گفت: رباب تمدن يکی از نمونه‌های عالی و مثال‌زدنی زنان فهيمه، فرهيخته و مبارز در تاريخ ۵۰، ۶۰ساله‌ی اخير است. او حدود ۸۰ سال عمر کرد و بخشی از عمر خود را با شعر گذراند. تمدن با تأثيرگذاری کلام خود، جامعه را به بيداری، هوشياری، جهاد و مبارزه دعوت کرد.

اين شاعر با تأکيد بر اين‌که امروز اين امر کم‌تر ديده می‌شود، اظهار کرد: امروز شعر زنانه يا شعر زن‌ها بيش‌تر به جسم می‌پردازد و بيش‌تر يک نگاه جنسيتی دارد؛ در حالی‌که در دهه‌های گذشته ما بزرگوارانی چون: پروين اعتصامی، طاهره صفارزاده، رباب تمدن و سيمين بهبهانی را داشته‌ايم که نگاهی عميق‌تر و جدی‌تر به انسان و انسانيت داشته‌اند و رباب تمدن از اين جنس شاعران بود.

محمودی در پايان يادآور شد: تمدن حدود ۳۰ سال گرفتار بيماری بود و اين شاعر هنرمند عميق‌نگر ضمن اين‌که با درد و رنج دست و پنجه نرم می‌کرد، همه را به زندگی و اميد به زندگی و عميق‌تر ديدن زندگی دعوت می‌کرد، و به نظر من، هنر شگفت و قابل تحسين رباب همين بود.

همچنين به گفته‌ی سپيده سامانی، مراسم ترحيم رباب تمدن روز دوشنبه ۲۲ مردادماه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در مسجدالرضا (ع) واقع در: خيابان خرمشهر، خيابان نيلوفر، ميدان نيلوفر برگزار می‌شود.

به گزارش ايسنا، رباب تمدن که سال‌ها از بيماری ام.اس رنج می‌برد و از سال ۱۳۶۴ در سرای سالمندانی در تهران روزگار می‌گذراند، صبح روز سه‌شنبه (۱۶ مردادماه) بر اثر ايست قلبی درگذشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين شاعر ۷۹ساله از شاعران مبارز عليه رژيم پهلوی بود و مجموعه‌ی شعر «شبيخون» را از خود به يادگار گذاشته است.

همسر او، خليل سامانی (موج) شاعر بود و سپيده سامانی - دخترش - هم شعر می‌گويد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34022

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيکر رباب تمدن در خاک آرام گرفت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016